• Anonym (Mammamu)

Rum

Dottern bor 99,9% hos mig.

Vi bor 8 timmar ifrån hennes pappa.

Skilda sen 2012.

Pappan har träffat en ny kvinna och hon har flyttat i i hans hus med sina barn.

Dotterns rum som hon haft sen nyfödd har nu bosatt av kvinnans ena barn.

Ändå lovade pappa att hennes rum skulle stå orört att ingen skulle få det.

För den nya kvinnans barn ville ha det rummet istället helt plötsligt.

Nu vägrade min dotter besöka sin pappa på jullovet.

Hon har sagt rakt ut till han att han är en svikare.

Hennes saker står nu i ett rum som hon inte valt.

Hennes rum var hennes trygghet och mys när hon var där.

Nya kvinnans dotter har lagt ut bilder på Instagram om hur fint hon har på SITT rum..

• Svar på tråden Rum
  • Anonym (.)

Om hon inte använder sitt rum 99.9% av tiden, så innebär det att det används 1 gång vartannat år ungefär.

Känns som pappan och hans nya borde ha företräde att använda rummet. Självklart borde han prata med dottern, men använder hon rummet så lite måste hon förstå att övriga familjen kanske har betydligt bättre nytta av det.

• Anonym (D)
    Brumma skrev 2020-01-11 20:41:04 följande:
    Isåfall innebär det att TS aldrig har dottern någon dag alls på jullov, sportlov, påsklov, höstlov och mindre än halva sommarlovet..

Nej, 15% av året är knappt 8 veckor. D.v.s. ganska exakt hälften av alla lov. En procent är inte ens fyra dygn per år.
  • Anonym (Röd)

Hur gammal är dottern?

Jag tycker det låter mest som att det är du som är bitter och för över dina känslor på dottern. Tex att du skriver att pappan och den nya bor i "ert" sovrum. Ni har inte varit tillsammans sedan 2012 men du kallar fortfarande sovrummet "ditt" även om du använder citationstecken för att få det att se bättre ut.
    Dessutom så kan ett rum som ligger mera avsides självklart vara mer intressant för ett barn/ungdom.
    Dessutom att du gnäller på att den nya lägger ut bilder på instagram på rummet.

Om det var så viktigt för dig att dottern har kvar sitt rum hos pappa kanske du inte skulle flyttat 8 h bort med henne och förvägrat henne en vardag hos pappan. Eftersom du har dottern mest så är det din uppgift, som du själv har tagit på dig, att vägleda henne i livet.
    Det är nu upp till dig att förklara att ett rum bara är ett rum och förändingar inte är farligt (som sagt, pappan bytte hennes rum, men du flyttade 8 h bort, vilket är störst förändring?) och att hon såklart inte ensam kan bestämma vilket rum hon ska ha när hon knappt är hos sin pappa.

Sedan kunde han såklart ha skött det bättre, men du började med att sköta det illa redan när du flyttade så långt bort. Jag vet ju vad jag tycker är värst.

• Anonym (D)
    Anonym (.) skrev 2020-01-11 21:04:50 följande:
    Om hon inte använder sitt rum 99.9% av tiden, så innebär det att det används 1 gång vartannat år ungefär. Känns som pappan och hans nya borde ha företräde att använda rummet. Självklart borde han prata med dottern, men använder hon rummet så lite måste hon förstå att övriga familjen kanske har betydligt bättre nytta av det.

Det var visst till och med 99,9% TS skrev! Tror att hon sköt sig själv i foten med den felräkningen/överdriften ...
  • Brumma
    Anonym (D) skrev 2020-01-11 21:22:06 följande:

Nej, 15% av året är knappt 8 veckor. D.v.s. ganska exakt hälften av alla lov. En procent är inte ens fyra dygn per år.

Du skrev 15-25. Jag snittade o tog 20.. det är ALLA kortare lov, HELA loven samt över halca sommarlovet..

25% är alla kortare lov samt 8 av tio sommarlovsveckorna...

Jag antog bara att du faktiskt inte menade enbart 15% när du skrev 15-25....
  • Anonym (D)
    Brumma skrev 2020-01-11 21:36:20 följande:
    Du skrev 15-25. Jag snittade o tog 20.. det är ALLA kortare lov, HELA loven samt över halca sommarlovet.. 25% är alla kortare lov samt 8 av tio sommarlovsveckorna... Jag antog bara att du faktiskt inte menade enbart 15% när du skrev 15-25....

Jag gissade att barnet var hos pappan åtminstone halva lovtiden (=15%), kanske mer. Det var så jag tolkade "Hon har åkt varje lov sen vi flyttade" men den meningen är ju inte helt glasklar så därför avslutade jag med ett frågetecken. Jag hoppades att ts skulle svara och reda ut hur det ligger till. Men hon har visst annat för sig, så nu sitter vi här och diskuterar varandras gissningar till ingen nytta!
  • Brumma
    Anonym (D) skrev 2020-01-11 22:01:27 följande:

Jag gissade att barnet var hos pappan åtminstone halva lovtiden (=15%), kanske mer. Det var så jag tolkade "Hon har åkt varje lov sen vi flyttade" men den meningen är ju inte helt glasklar så därför avslutade jag med ett frågetecken. Jag hoppades att ts skulle svara och reda ut hur det ligger till. Men hon har visst annat för sig, så nu sitter vi här och diskuterar varandras gissningar till ingen nytta!

Vi kan nog vara överens om att dottern är hos sin pappa mer än 0.1% av tiden iallafall ;)
  • Anonym (Mammamu)

Pappan har lovat henne att få sitt rum tills hon är vuxen och flyttar till eget.

Hon har under alla år varit hela lov sportlov påsklov hela sommarlov höstlov och jullov dock inte första och sista veckan på sommarlovet då är hon här.

Varför inte oftare his sin pappa?

Allt pga avstånd och restid.

Min dotter är 14 år nya kvinnans dotter 14 år hennes son 12 år.

Den andra barnet som nu tagit dotterns rum är mest för att sabotera.

På sommarlovet ställde hon till en scen och gapa och skrek att att min dotter hade finaste rummet bästa rummet att det var orättvist osv osv.

Vad jag förstår fortsatte hon och tillslut gav dom med sig tydligen.

Dottern känner sig åsidosatt.

För att lugna era nerver lite så nej han betalar inget underhåll. Jag tar barnbidraget HELA året. Sätter inte sprätt på dom utan sitter sen hon var nyfödd på ett konto alla pengar.

Jag vet att han månadssparar till dottern. 1000 kr i månaden på ett fondspar konto. Det är låst fondspar.

Det ska hon sen få vid eget boende.

Även mitt får hon då.

Varför inte underhåll?

Jag tjänar bra hennes pappa tjänar bra.

Min nya man tjänar bra.

Vi har här hemma 3 barn. Min dotter och hans 2 barn på 17 år och 19 år.

Den på 19 år jobbar 100% den på 17 år har extra jobb vid behov på helger och kvällar.

19nåringen betalar en summa här hemma varje månad mest för mat.

Här hemma tar ingen någon annans plats. Utan vi accepterar att det var såhär. Vi gör inget mot någons vilja.

• Anonym (A)
    IceKitten skrev 2020-01-11 19:34:59 följande:
    Pappan borde självfallet ha förklarat det hela för sin dotter innan han gjorde ändringen.
    Men... Nu när det hela är gjort borde du förklara för din dotter att rummet självfallet inte kan stå tomt för att hon behöver det 0,1% av sin tid. Det är inte rimligt men har absolut ingenting med pappans kärlek till henne att göra.
    Något liknande, för din dotters skull.
    Håller med
  • Anonym (...)

Tror du lägger över dina värderingar på dottern. Hur reagerade du när hon berättade? Er ekonomi har inget med detta att göra. Du valde flytta. Dottern flyttade med er.

Om barnen som bor där heltid får dom bättre rummen är väl självklart? Och behoven ändras hela tiden, dottern får ju eget rum ändå vilket är ok. Att ha sqmma rum sen 1år för hon sov bra då är ju ingen anledning.

Varför är det viktigt markera det varit ditt sovrum? Dom gör om så det är deras hem. Du ska i detta läget stötta pappan och berätta för dottern hon får ett eget rum och hon bor faktiskt inte där så ofta..

• Brumma
    Anonym (Mammamu) skrev 2020-01-12 10:49:18 följande:

Pappan har lovat henne att få sitt rum tills hon är vuxen och flyttar till eget.

Hon har under alla år varit hela lov sportlov påsklov hela sommarlov höstlov och jullov dock inte första och sista veckan på sommarlovet då är hon här.

Varför inte oftare his sin pappa?

Allt pga avstånd och restid.

Min dotter är 14 år nya kvinnans dotter 14 år hennes son 12 år.

Den andra barnet som nu tagit dotterns rum är mest för att sabotera.

På sommarlovet ställde hon till en scen och gapa och skrek att att min dotter hade finaste rummet bästa rummet att det var orättvist osv osv.

Vad jag förstår fortsatte hon och tillslut gav dom med sig tydligen.

Dottern känner sig åsidosatt.

För att lugna era nerver lite så nej han betalar inget underhåll. Jag tar barnbidraget HELA året. Sätter inte sprätt på dom utan sitter sen hon var nyfödd på ett konto alla pengar.

Jag vet att han månadssparar till dottern. 1000 kr i månaden på ett fondspar konto. Det är låst fondspar.

Det ska hon sen få vid eget boende.

Även mitt får hon då.

Varför inte underhåll?

Jag tjänar bra hennes pappa tjänar bra.

Min nya man tjänar bra.

Vi har här hemma 3 barn. Min dotter och hans 2 barn på 17 år och 19 år.

Den på 19 år jobbar 100% den på 17 år har extra jobb vid behov på helger och kvällar.

19nåringen betalar en summa här hemma varje månad mest för mat.

Här hemma tar ingen någon annans plats. Utan vi accepterar att det var såhär. Vi gör inget mot någons vilja.

Han har henne alltså 25% av året då med andra ord, inga 0.01%?

Underhållet är det väl ingen som nämnt, så jag tror ingen behöver lugnas... att du flyttar därifrån är illa pavsett om du begärt ubderhåll eller inte faktiskt.

Vad ni tjänar, sparar och vad andra hemmaboende barn betalar har väl knappast med saken att göra heller?

Det var dumt av pappan att lova en sådan sak - behov förändras och nu har uppenbarligen familjens behov gjort just det.

Han skulle skött det bättre, liksom du borde gjort.

Men du svarade aldrig på om pappan pratade med dottern inman?

Ta ditt egna ansvar innan du går i taket för att pappan inte tar sitt..
Svar på tråden Rum