• anonym123456789

Kan jag lita på BM? Är det MF?

Min fråga är.. kan jag lita på barnmorskan/sjuksköterskan, är det ett missfall?

Jag hade ett missfall i v. 6 i September, som kändes som en rejäl mensvärk i följd av blod och blodklumpar. Nu är jag gravid igen (v. 7) I vecka 6 fick jag rejäl mensvärk, så jag åkte in på gynakut och fick det uppkollat då jag var rädd för ännu ett missfall. Jag var också rädd att det var utomkved. Blodproven såg bra ut men dem kunde inte se så mycket på VUL så jag blev hemskickad. Fick komma tillbaka en vecka senare (idag) och då berättar doktorn att alla mina blodprov (3 st på olika dagar) ser Jättebra ut! och allt verkar normalt enligt dem. Sen var det dags för undersökningen..

Hon frågar mig om jag är säker på vilken vecka jag är i och andra frågor. Jag är säker på det, då jag skriver ner alla mens dagar osv.

Då säger hon att fostret/embryot är för litet för att vara i den veckan jag säger och är minst 2 veckor mindre. Och att jag antagligen kommer få en blödning innan veckan är slut då det är med största sannolikhet är ett missfall.

Jag blev helt förkrossad.. så jag orkade inte ställa fler frågor. Men jag undrar hur det kan visa SÅÅ bra på blodproven och sen ändå vara ett missfall? kan hon ha fel? man vill ju inte gå och vänta på att det ska börja blöda. Har redan gått och varit orolig för det i flera veckor och nu äntligen började jag känna mig mer hoppfull. Sen har jag dessutom flera olika gravidsymptomer. Känner mig jättegravid. Ska dit igen om 2 veckor o göra nytt UL. Men jag är som sagt helt förkrossad, sambon också.. vi vill inget hellre än detta.

Tack i förväg för alla svar!

• Svar på tråden Kan jag lita på BM? Är det MF?
  • Tiffany

Är ej 100 på detta mem har för mig att jag läst att hgc kan vara högt trots missfall för att kroppen ej fattat än att det är ett missfall.

Ens hgc kan t o m mätas flera veckor efter ett missfall o ge fel resultat på gravtest ifall man haft sex efter missfall o tror man är gtavid fast man ej är de

Tur du ska tillbaka dit igen o kolla!

• Mortiscia80

Tyvärr kan du lita på det bm säger. Om man kan se fostret på UL så kan man avgöra vilken vecka man är i, kombinerat med info om mens etc ibland. Om hon säger att fostret är två veckor för litet betyder det att det slutat växa, och det händer bara om det inte lever längre...

Hormonerna kan som sagt finnas kvar i kroppen jättelänge efteråt så det är inget man kan gå efter.

• S23
    Mortiscia80 skrev 2020-01-13 17:21:27 följande:

Tyvärr kan du lita på det bm säger. Om man kan se fostret på UL så kan man avgöra vilken vecka man är i, kombinerat med info om mens etc ibland. Om hon säger att fostret är två veckor för litet betyder det att det slutat växa, och det händer bara om det inte lever längre...

Hormonerna kan som sagt finnas kvar i kroppen jättelänge efteråt så det är inget man kan gå efter.

Är du söker på att de så säkert kan avgöra på storleken? Vid rul kan de ju uppenbarligen flytta en bakåt två veckor trots att man självvet säkert när barnet blev till? Då har de ju uppenbarligen fel gällande ålder på fostret.

Kanske dock är ännu mer tydligt mef storleken på fostret så tidigt dock?

Ts. Jag tror tyvärr att det är svårt att sluta oroa sig förens man får det bekräftat i form av blödning (eller för dig vid nästa undersökning om inte annat). Som personer tidigare sagt. Hormonet finns kvar i kroppen även efter missfall så då kan man naturligtvis fortsätta att känna sig gravid.
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2020-01-13 17:37:29 följande:
    Är du söker på att de så säkert kan avgöra på storleken? Vid rul kan de ju uppenbarligen flytta en bakåt två veckor trots att man självvet säkert när barnet blev till? Då har de ju uppenbarligen fel gällande ålder på fostret.

Kanske dock är ännu mer tydligt mef storleken på fostret så tidigt dock?

Ts. Jag tror tyvärr att det är svårt att sluta oroa sig förens man får det bekräftat i form av blödning (eller för dig vid nästa undersökning om inte annat). Som personer tidigare sagt. Hormonet finns kvar i kroppen även efter missfall så då kan man naturligtvis fortsätta att känna sig gravid.
    De är ju erfarna vårdgivare och borde kunna avgöra vecka, ja. Kan tänka mig att det är mycket lättare just i början.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2020-01-13 18:04:29 följande:
    De är ju erfarna vårdgivare och borde kunna avgöra vecka, ja. Kan tänka mig att det är mycket lättare just i början.
    Uppfattar det som att du inte vet säker alltså. Jag har iaf läst om folk som gjort vaginalt ultraljud (dock i vecka 10 så lite senare) där man blivit flyttad bakåt en vecka på vul och sedan framåt en vecka igen vid rul.

Vårdens kompetens litar jag inte mycket på. De kan absolut bedöma fel. 

Tillväxtultraljud skall vi inte prata om. Där görs ofta felbedömningar på ett helt kg i slutet av graviditeten.

Till ts. Få inte för mycket hopp av min kommentar. Dom har säkert med stor sannolikhet rätt. Dock vill jag poängtera att de säkerligen kan ha fel i vissa fall (uppenbarligen gällande en vecka åtminstone)
  • S23

Bifogar citat från en gammal tråd här på familjeliv gällande ungefär samma fråga:

Jag gjorde IVF och fostret var då 8 dagar mindre än den vecka vi var i när vi gjorde ultraljud i vecka 8 eller när det var. Fick senare reda på att 12 dagar mindre räknas som normalt. Nu är jag i vecka 32 och bebisen är fortfarande 14% och 22% är normalt. Den har följt sin egen kurva hela tiden och det är ju det viktigaste. 

• Ebo88

Jag var i v.7+6 och efter blödning och värk så gjorde jag vaginalt ultraljud där dom sa att fostret var ca 2 veckor för litet. 3-4 dagar efter kom allt ut.

Det finns en del solskenshistorier inne på familjeliv men bered dig på att det tyvärr kan vara ett pågående missfall.

Önskar dig allt väl

• Solblomma30

Jag var med om att läkare (som jag sökte privat) i vecka 9+1 missbedömde storleken på fostret med två veckor. Hon sa att fostret var alldeles för litet för veckan jag skulle vara i och att jag skulle komma tillbaka två veckor senare för ny bedömning. Hon mätte fostret till 7+1 veckor och ville inte säga om det var ett missfall eller inte.

Två veckor senare hade jag tid på sjukhuset för KUB och då mätte fostret prick vecka 11+1, som jag själv trodde att jag var i. Så för min del var det inget missfall. Graviditeten gick bra och resulterade i min nu femårige son :)

Hoppas att det går bra för dig, så hemskt jobbigt att få så tråkiga besked!

• Solblomma30

Jag vet inte om eftersom jag inte jobbar med ultraljud men jag har fått för mig att det kan bero en del på vilken maskin som används. Läkaren som missbedömde storleken på min son använde en enklare variant än den som sen användes vid KUB-ultraljudet på sjukhuset där storleken stämde med veckan jag trodde att jag var i.

I samma graviditet var jag inne pga sammandragningar och då kollade en annan läkare status med ultraljud. Sen frågade hon om vi visste kön, vilket vi gjorde och frågade om hon fick titta själv för hon tyckte att det var intressant, och då tyckte hon att bebisen var en flicka. Det var en pojke som kom ut. Det var samma sak där, ultraljudsapparaten var en enklare variant, så kanske kan det påverka?

• anonym123456789

Jag har inte fått någon blödning än i alla fall. Så jag får helt enkelt hoppas på att dem missbedömt och att allting är som det ska. 2 veckor till UL känns dock som en evighet.. Tack igen för alla svar!

Svar på tråden Kan jag lita på BM? Är det MF?