• isolande

    Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?

    Jag har fått ett erbjudande om en ny tjänst där lönespannet ligger på 38.000-45.000 enligt arbetsgivaren. Man har även 25 dagars semester.

    Jag har nu 45.500 i lön och 35 semesterdagar. Detta vet min nya arbetsgivare om

    De bad mig igår om ett löneanspråk och jag drog i med 48.000. Nu har jag inte hört tillbaka från dem (skickade anspråket igår).

    Har jag skrämt bor dem? Borde jag kontakta dem och säga att detta inte är mitt slutgiltiga anspråk utan mer en början till diskussion?

  • Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?
  • isolande
    Bagar Bengtsson skrev 2020-02-06 00:24:06 följande:

    En liten grej bara- Om det i företaget erbjuder friskvårdsbidrag ska du direkt få tillgång till detta. Du ska inte behöva vänta med det ett år. Står i lagen...


    jasså? Det visste jag inte...
  • AvalonC

    Vilket jobb tror du att du kommer gå med ett leende på läpparna till?

    Det gör såå mycket att känna att man är på rätt plats :)

  • Mayweed
    isolande skrev 2020-02-05 18:09:01 följande:

    Mer händer:

    Idag fick jag svar från ett annat jobb jag sökte långt innan jul och jag fick det oxå! Så nu vette sjutton om min nuvarande arbetsgivare har något förhandlingsläge kvar...

    Vad fan gör jag? Har inte signat med det första bolaget ännu och är ärligt talat lite sugen på det som jag fick besked om idag istället. Jag är så fruktansvärt kluven kring hur jag skall välja eftersom båda jobben är något jag kan tänka mig att jobba med.

    JOBB1:

    + högre grundlön, kollektivavtal, Svensk chef/företagskultur, Nära geografiskt (2 kvarter att gå)

    - I princip samma arbetsuppgifter på samma nivå som där jag är nu. 

    JOBB2:

    + Bonus, nivå "högre" än den jag har, språngbräda till ett helt nytt karriärfält, nära geografiskt (5 min med buss)

    - lägre grundlön, Brittisk chef/ ej svensk företagskultur


    Jag kan ju säga, efter att ha jobbat under brittiska chefer i snart två år; jag kommer aldrig igen jobba under britter om de inte bott i Sverige i flertalet år eller att deras svenska kollegor talar gott om ledarskapet. Otrolig "hub and spoke" stil i brittisk verksamhet. Rimmar dåligt med de flesta svenskar.
  • isolande
    Mayweed skrev 2020-02-06 08:24:45 följande:
    Jag kan ju säga, efter att ha jobbat under brittiska chefer i snart två år; jag kommer aldrig igen jobba under britter om de inte bott i Sverige i flertalet år eller att deras svenska kollegor talar gott om ledarskapet. Otrolig "hub and spoke" stil i brittisk verksamhet. Rimmar dåligt med de flesta svenskar.
    ok, tack för den inputen. Jag är också lite orolig för att det blir en kulturkrock.         Jag kommer från statlig verksamhet där man är väldigt väl omhändertagen som medarbetare, så det kanske blir en chock att gå åt en väldigt annorlunda företagskultur. Inte bara utifrån att verksamheten är privat utan även internationell...
  • bylocal
    isolande skrev 2020-02-04 19:14:36 följande:

    Tydligen har de flera firmor som rekryterar för samma tjänst. 

    Hur som helst fick jag jobbet, med 6 veckors semester och 48 tkr/månad. 

    Men...jag informerade min chef och ville ha ett planeringsmöte inför att jag slutar och hon blev SÅ arg. Tyckte jag var proffsig som inte sagt till i förväg att jag sökte jobb och undrade om jag hade någon som kunde ersätta mig (?). Hur hade jag tänkt kring det liksom?

    Jag blev så chockad eftersom jag naturligtvis bara tänkt att man sa upp sig och sedan jobbade uppsägningstiden. Det är väl inte på mitt ansvar att avveckla mig själv och lära upp nån ny innan jag kan gå? Dessutom har jag jobbat med min chef i 12 år och hon har aldrig någonsin tilltalat mig på det sätt som hon gjorde tidigare.

    Jag sa att vi skulle fundera över helgen och ses i veckan för att prata mer innan jag signar ngt kontrakt och säger upp mig. Idag textade hon att jag skulle ta tillfället i akt att fundera över om jag vill stanna kvar och isf i vilken roll och med vilken lön (!).

    Så vad FAN GÖR JAG NU?


    Nu tänkte jag vara lite negativ i en del du skriver.

    Tycker du verkar vara lite ?ego? i sättet du tänker på gällande din uppsägning.

    Kanske ?statligt? tänk ?

    Självklart kan man ?bara? säga upp sig, men det väl inte mer än sjyst att säga till att man är på väg att gå vidare, speciellt om man jobbat där i 12 år, så man hinner hitta en ersättare OCH även hinner lära upp denna, vanligast blir med den som har tjänsten (du)

    Vad jag förstod så var du ?chef? för ditt område ? och i så fall så borde du verkligen ha ett annat tänk än vad du har nu, som att tex rekommendera och underlätta för en efterträdare, kanske någon kollega som du vet skulle vara lämplig ?

    Helt enkelt att lämna över på ett sjyst sätt! och inte bara tänka på sig själv, då är man ingen bra chef,

    Men oavsett om du är chef eller inte så lämnar man över på ett sjyst sätt och inte med ditt tänk.

    Sen håller jag med om vad flera skriver, lönen är inte allt! speciellt inte när det skiljer så lite,

    huvudsaken är ju att man får ut det man vill av jobbet, att trivas, utveckling, framtid, kollegor mm

    Bara du kan känna vilket jobb som är bäst för dig.
  • isolande

    Jag valde jobbet med svensk chef, börjar i april!

    Min tidigare arbetsgivare kom med några förslag på roller jag kunde utvecklas mot men eftersom det ligger så långt bort i tiden så känner jag att jag inte orkar vänta på ngt som "kanske" blir av.

    Blev dessutom utkskälld efter noter igen av min nuvarande chef då jag lämnade in pappret om uppsägning som hon måste skriva på. Tydligen borde jag ringt under helgen och ventilerat processen innan pappret lämnades in, jag var en dålig vän, jag är oprofessionell som inte delgett henne hur gången gick innan jag skrev på kontraktet med det nya bolaget, osv osv.

    Jag förstår på ett sätt att hon är frustrerad, men tycker samtidigt att man som chef får ta det lite lugnt med att slänga vad skit som helst runt sig.

    Så uppsägningstiden börjar inte direkt bra....

  • isolande
    bylocal skrev 2020-02-06 20:20:47 följande:
    Nu tänkte jag vara lite negativ i en del du skriver.

    Tycker du verkar vara lite ?ego? i sättet du tänker på gällande din uppsägning.

    Kanske ?statligt? tänk ?

    Självklart kan man ?bara? säga upp sig, men det väl inte mer än sjyst att säga till att man är på väg att gå vidare, speciellt om man jobbat där i 12 år, så man hinner hitta en ersättare OCH även hinner lära upp denna, vanligast blir med den som har tjänsten (du)

    Vad jag förstod så var du ?chef? för ditt område ? och i så fall så borde du verkligen ha ett annat tänk än vad du har nu, som att tex rekommendera och underlätta för en efterträdare, kanske någon kollega som du vet skulle vara lämplig ?

    Helt enkelt att lämna över på ett sjyst sätt! och inte bara tänka på sig själv, då är man ingen bra chef,

    Men oavsett om du är chef eller inte så lämnar man över på ett sjyst sätt och inte med ditt tänk.

    Sen håller jag med om vad flera skriver, lönen är inte allt! speciellt inte när det skiljer så lite,

    huvudsaken är ju att man får ut det man vill av jobbet, att trivas, utveckling, framtid, kollegor mm

    Bara du kan känna vilket jobb som är bäst för dig.
    Jag kan hålla med om att jag är ego.

    Samtidigt har jag uttryckt mitt missnöje under hösten utan att se att de förändringar som utlovats har skett.  Ett av problemen är att jag inte fått tid till att utbilda eller träna andra just för att jag inte ska vara oumbärlig för verksamheten och att jag även ska kunna få avlastning i de frågor jag jobbar med. Jag är expert inom mitt område, inte "chef" med personalansvar.

    Men istället för att jag fått ägna mig åt utbildning och fortbildning av mitt team så drar man in mig som "expert" i frågor som gäller utveckling inom organisationen på en strategisk nivå istället.

    Så jag har faktiskt flaggat för att jag behöver lära upp andra, men även om det funnits folk att lära upp så har jag inte fått göra det. Så, tough luck för min arbetsgivare, men jag tänker inte fortsätta jobba som oersättlig bara för att de tycker att det är bekvämast/billigast så.
  • TillFlorida

    Du har ju trots allt en uppsägningstid, så de har ju lit tid att ordna med dokumentation och överlämning. Där jag jobbar i USA kan man gå samma dag om man vill. Det räknas som god sed att ge sin arbetsgivare två veckors uppsägningstid.

  • johanalgren

    Tycker absolut man skall våga ta i när man löneförhandlar - det är viktigt att markera ståndpunkt i vad man gör och det ansvar man tar på jobbet!

  • Noname00
    bylocal skrev 2020-02-06 20:20:47 följande:
    Nu tänkte jag vara lite negativ i en del du skriver.

    Tycker du verkar vara lite ?ego? i sättet du tänker på gällande din uppsägning.

    Kanske ?statligt? tänk ?

    Självklart kan man ?bara? säga upp sig, men det väl inte mer än sjyst att säga till att man är på väg att gå vidare, speciellt om man jobbat där i 12 år, så man hinner hitta en ersättare OCH även hinner lära upp denna, vanligast blir med den som har tjänsten (du)

    Vad jag förstod så var du ?chef? för ditt område ? och i så fall så borde du verkligen ha ett annat tänk än vad du har nu, som att tex rekommendera och underlätta för en efterträdare, kanske någon kollega som du vet skulle vara lämplig ?

    Helt enkelt att lämna över på ett sjyst sätt! och inte bara tänka på sig själv, då är man ingen bra chef,

    Men oavsett om du är chef eller inte så lämnar man över på ett sjyst sätt och inte med ditt tänk.

    Sen håller jag med om vad flera skriver, lönen är inte allt! speciellt inte när det skiljer så lite,

    huvudsaken är ju att man får ut det man vill av jobbet, att trivas, utveckling, framtid, kollegor mm

    Bara du kan känna vilket jobb som är bäst för dig.
    Varför ska man tala om att man söker sig vidare, vad vinner man på det?
Svar på tråden Löneförhandlar- har jag gett ett orealistiskt löneanspråk?