• FriViola

    Pulverdiet 2020, häng med!


     Sön 17 dec 2017 12:00 +2

    Hallå! :) 

    Jag har letat efter ett aktivt forum om pulverdieter men inte hittat något. Startade först en tråd med rubriken Modifast men kom sen på att det nog var smartare att skriva pulverdiet för att täcka fler. Skulle vara kul om vi blir ett par stycken som kunde peppa varandra under vägen nedåt med vikten! Tror det är jättemotiverande att vara fler! Glad

    Startvikt: 99 kg
    Längd: 169
    Väger efter en vecka med Modifast 95,5 (-3,5 kg)

    Min plan:
    Pulver fram tills 3/4-20 endast äta pulverpåsar, 4 per dag
    Målet är att väga 85 kg då (ska på bröllop den helgen) alltså - 14 kg
    Om jag står ut (vilket jag har svårt att tro efter 11 veckor med bara pulver) fortsätter jag med rent pulver tills jag nått 77 kg. Annars börjar jag fasa in middagar vilket är det mest troliga. 
    Min slutgiltiga målvikt är någonstans runt 67-68.

    Häng med! Glad


  • Svar på tråden Pulverdiet 2020, häng med!
  • FriViola

    Grattis själv! 

    Det är bara vätskebalansen som spökar, ingen viktuppgång i fett. Därför jag bara tänkt väga mig en gång i veckan (fast det blev två förra veckan haha) för att få ett genomsnitt. Står bra förklarat om det på modifasts hemsida.

    Ja jag fryser nästan hela tiden, tur att denna vinter inte är så kall!

    Hur många kcal är det i nutrilett? Jag har det faktiskt inte jobbigt alls med modifasten, känner mig mätt och det går oväntat lätt. Tom så gillar jag en del smaker riktigt bra. När jag åt itrims produkter så dog jag nästan av svält kändes det som, googlade på mat som en galning andra veckan.

  • FriViola

    Självklart Sanna! Glad

    Kul att vara flera ju!

    Har du bytt ut två måltider hela tiden eller kört på bara påsar i början och har du fått något resultat? Vilka påsar äter du?

  • Sanna1978
    FriViola skrev 2020-01-22 16:50:33 följande:

    Självklart Sanna! Glad

    Kul att vara flera ju!

    Har du bytt ut två måltider hela tiden eller kört på bara påsar i början och har du fått något resultat? Vilka påsar äter du?


    GladJag har köpt från Protein.se då de har några riktigt goda sorter där, jag byter ut lunchen bara just nu eller även frukost o lunch. Jag började i våras men tappade det.. :( Hade lyckats gå ner 5 kg då. Nu började jag förra veckan så inte något jätteresultat än men går promenad 1,5 tim varje dag o äter tex sallad o kyckling, sallad och halloumi, sallad och räkor, sallad/ägg/ och ngt mer :)
  • Anonym (Hans)

    1,5 timme promenad är skitbra!!

    Jag ska hålla ut denna veckan också men sedan klagar jag nog av en stund med Pulver. Får se om jag håller upp en vecka och sedan kör igång igen.

    Under den tiden som jag kommer äta riktig mat har jag räknat ut exakt vad jag ska äta redan nu, då behöver man inte tänka på maten.

    Jag kommer äta

    2 Ägg till frukost = 150 kcal

    3 viktväktarsoppor under dagen, de ligger mellan 91 kcal och 210 kcal st, så de får jag kombinera ihop till rätt mängd kcal.

    Och sedan på kvällen om jag behöver och har råd med det i kcal så kan jag käka en tonfiskpåse 114 kcal. (katten är galen i tonfisk, så får se hur mycket jag får av påsen... )

    Så sammanlagt kommer jag inte gå över 750 kcal/dag, men jag får tugga! :)

    Vi är skitduktiga!!!

  • Anonym (Hans)

    1,5 timme promenad är skitbra!!

    Jag ska hålla ut denna veckan också men sedan klagar jag nog av en stund med Pulver. Får se om jag håller upp en vecka och sedan kör igång igen.

    Under den tiden som jag kommer äta riktig mat har jag räknat ut exakt vad jag ska äta redan nu, då behöver man inte tänka på maten.

    Jag kommer äta

    2 Ägg till frukost = 150 kcal

    3 viktväktarsoppor under dagen, de ligger mellan 91 kcal och 210 kcal st, så de får jag kombinera ihop till rätt mängd kcal.

    Och sedan på kvällen om jag behöver och har råd med det i kcal så kan jag käka en tonfiskpåse 114 kcal. (katten är galen i tonfisk, så får se hur mycket jag får av påsen... )

    Så sammanlagt kommer jag inte gå över 750 kcal/dag, men jag får tugga! :)

    Vi är skitduktiga!!!

  • FriViola
    Ah, kollade just deras sida och beställde hem ett prov (19 kr) på smaken hasselnöt. Blir spännande att prova och helt nödvändigt med variation i smaker efter ett tag. Jag har provat Nutrilett, Camebridge, Itrim, slanka och Skinnyshake. Tyckte inte att några av dem var något vidare, isåfall Nutrilett. Slanka var hemska, Skinnyshake otroligt söta och konstig konsistens.

    De jag äter nu (Modifast) är:

    Lite fastare:
    chokladpudding - jättegod på riktigt och mättande
    nudlar i curry - god och mättande
    pasta med champinjonsås - god och mättande

    Shake:
    blandar vanilj och jordgubb - god och okej mättnad
    har druckit honey and oats lite för mycket men helt ok fortfarande okej mättnad

    Har också provat:
    blåbär - hemsk med otäck bismak
    hallon - helt ok
    choklad - god
    raspberry oats - helt ok
    vanilj - helt ok
    vaniljpudding - inget vidare

    Skitbra med dina promenader! Och 5 kg bara av att byta ut lunch är ju riktigt bra.
  • FriViola
    Håller med, aaaasduktiga! Glad

    Tugga är trevligt! 
    Förvånande nog så har jag på något sätt vant mig vid flytande och föredrar det på morgon, lunch och på kvällen + en av måltiderna nudlar el pasta som middag. Tror faktiskt att det kommer att gå bra att gå över till att byta ut en måltid efter dessa 12 veckor på heltid med måltidsersättningar. Då byta ut middagen som jag tycker är det trevligaste målet på dygnet. 

    Hans, ska du äta som du beskrev i en vecka el vad tänkte du?

    Dricker ni extra vatten? Jag gör inte riktigt det, något glas här och där men inget mer.

    Har ni datum och målvikt å sånt?
  • Nina 204

    Jag hänger gärna med här inne. Började med modifast för tre veckor sen och har gått ner 4 kg sen dess. Första veckan gick jag ner 3 kilo och andra veckan 1 kilo.

    Vissa dagar är verkligen kämpigt men jag ska gå ner till 75 kilo. Vägde 108 när jag började med modifast. Ska köra 3 veckor till med ren kur sedan ska jag börja fasa in vanlig mat igen men utefter ett kostschema.

    Har inte börjat med någon träning än. Den här veckan ska jag börja med den.

    Hur gör ni för att dämpa sötsuget? Jag är en sockerälskare... suget är värre än hungern faktiskt tycker jag.

  • Anonym (Hans)

    Välkommen :)

    Försöker dricka extra vatten, men det är svårt... Men jätteviktigt för viktnedgången.

    Vägde in mig på 102,0 i morse = - 8,1 kg!!

    Så jäkla nöjd.

    Ska verkligen försöka en vecka till innan jag börjar äta mat.

    Har ett foto som jag tittar på när motivationen sjunker. Det är hur jag såg ut före jag började träna förra gången och när jag var som starkast.



    Vad har ni för motivation när det är skitjobbigt?

    Ni får gärna skriva när ni tränar och vad, det sporrar mig att gå ut en extra promenad eller liknande.

    Kämpa!!

  • FriViola
    Hej Nina! Kul att vi blir fler! GladGladGlad

    Snyggt jobbat, 3 veckor är ju en skitbra! Jag tycker att veckorna rullar på, trodde att det skulle bli svårare än det är. 

    Glömde att skriva in veckans vikt som i lördags var 93,2. Struntade att väga mig i måndags då jag kände mig så svullen - hormoner - och ville inte bli misspepp. 5,8 kg minus än så länge och är nu på fjärde veckan. 

    Snyggt Hans! Som kille så går det ju fort, avis! Och vilken skillnad det ser ut att vara på bilderna.

    Jag har mindre sockersug nu än när jag började med Modifast, dricker mest söta shakes så jag tycker att det dämpar. När jag är sugen så äter jag chokladpuddingen och byter ibland ut 2-3 tsk vatten till starkt kaffe, då smaker det lite som nougat :) 

    När min motivation sjunker tänker jag på ett par resor jag har bokat in (sol och bad). Jag vägrar att gå en sommar till med skav mellan låren och att känna mig ofri i mina klädval. Det får verkligen vara slut med det nu. 
  • Anonym (Hans)

    Skitsnyggt *apploderar*

    Idag är min sista dag på Pulver, då har jag också gjort 4 veckor. Väger mig imorron :)

    Så nu fram till den 6 mars blir det Viktväktarsoppor och ägg... Har saknat Ägg med salt så det gör ont *flin*

    Enda målet jag har med de kommande veckorna är att inte gå över 750 kcal/dag.

    Jag hoppas innerligt att viktminskningen inte avstannar.

    6 mars åker familjen till London. Och vi är en "testa-nya-smaker"-familj så under de två dagarna vi är där kommer jag tillåta mig själv att äta fritt. Sedan blir det räkna kcal igen till juli då vi åker till Italien.

    Vart ska du åka?

  • FriViola
    Tack!  :D kunde inte låta bli att väga mig igår, kändes som att jag var lättare och vågen stod på 91,2 så det var ner mer :)

    Vad blev det nu för vikt då efter fyra veckor för dig? Nyfiken!

    Ägg är förbannat gott, ägg och salt i alla former. Den kommer nog inte att avstanna på 750, jag tänkte köra 1000 kalorier om dagen när jag börjar med mat. 

    Roligt! Klart man ska äta på semestern, jag ska försöka att hålla nere kolhydraterna på semestrarna. Vi ska till Italien och Frankrike i sommar. Tänkte att jag skulle hålla mig ifrån bröd och socker i alla fall. Min tanke är ju att jag går ner men okej att stå stilla i vikt under semesterveckorna. Några weekendresor och ett bröllop också som är motiverande för att bli i form.
  • Anonym (Hans)

    Hamnade på - 9,9 på 4 veckor. Känns jäkla skönt.

    Hinner inte skriva mer just nu, kommer tillbaks...

  • Anonym (-10kg)

    Hej! Hur går det för er alla här?

    Jag va hos dr igår inför en op som ska ske om en månad. Fick order att minska 10kg innan dess. E d ens möjligt när man e 42årig kvinna på 165cm o 99kg!?

    Jag har gått upp o ner i vikt 30-40 kg många gånger i mitt liv på olika sätt bl.a pulver..då Cambridge kuren. Men aldrig minskat 10kg på en månad vad jag minns iaf.. Nu kan jag ju dessutom inte hårdträna för e sjuk. Promenader ska väl gå dock..beroende på dagsformen.

    Modifast rek dr. Läste den innehåller 800-900kcal/dag jämfört med Cambridge som e ca 470 har jag för mig..

    Känns ju inte kul om man ändå ska lida bara på pulver..då känns d mer logiskt att gå ner snabbare ju mindre kcal man får i sig..trots att den enda forskningsrapport jag hört talas om säger att detta inte skulle spela någon roll..hmm..E d verkligen så..? Vad säger era erfarenheter o kunnande? Ska läsa på om Nutrilette oxå..där har jag noll koll på dagsintaget av kcal..

    Till det hela hör oxå att jag även var tvungen sluta röka igår på dr orders..vilket inte är lätt..särskillt inte samtidigt som man ska gå på stenhård diet.. Enligt hörsägen går man upp i vikt generellt sett när man slutar röka för att ämnesomsättningen går ner. Men går den ner till det sk normala..eller under det normala ett tag? Sen brukar man säkert gå upp i vikt av att man börjar snacka gottis istället när man e röksugen o inte kan röka..men det kommer ju inte jag göra iaf..

    Tacksam för svar då jag e rätt insnöad av detta just nu och inte har någon att dela detta med direkt..

  • Bagar Bengtsson

    Det går att minska 10 kg på en månad om man väger 99 kg. Promenader och annan konditionsträning är bra men det är ju va du stoppar i dig som gäller i slutändan. 


    Skulle du köra strikt på pulverdiet så kommer du säkert gå ner 5 kg första veckan där vätska är 2-3 kg, Veckorna efter kommer du gå ner 1-3 kg i snitt. Skulle du hålla på längre så kan dustå still med nån vecka men jag tror du vet hur det ligger till med detta då du bantat flera gånger tidigare.


    Lycka till!

  • Anonym (-10kg)
    Bagar Bengtsson skrev 2020-02-22 13:24:19 följande:

    Det går att minska 10 kg på en månad om man väger 99 kg. Promenader och annan konditionsträning är bra men det är ju va du stoppar i dig som gäller i slutändan. 

    Skulle du köra strikt på pulverdiet så kommer du säkert gå ner 5 kg första veckan där vätska är 2-3 kg, Veckorna efter kommer du gå ner 1-3 kg i snitt. Skulle du hålla på längre så kan dustå still med nån vecka men jag tror du vet hur det ligger till med detta då du bantat flera gånger tidigare.

    Lycka till!


    Hejhej o tack för svar! Va lite upplyftande trots allt att det då låter möjligt iaf. Har redan idag gått ner lite i vatten iaf..till 97.4..dvs 1.6kg. Även om det 'bara skulle bli 8kg på 4v på ren pulver diet så e d ju inte illa pinkat så att säga..inte säker på vad dr säger dock. Kan ju iaf inte göra mer än så..och träningen..alltså promenader som e d ändå jag klarar av ibland. Så nu kör vi! Iaf jag! Skulle va kul om fler här kunde uppdatera hur det gått! :)

    Förresten så hittade jag inte det jag letade efter o fixade inte åka runt..så Nutrilette fick det bli och jag e nöjd med det. Choklad va ganska gott! Om än d e löjligt lite man får peta i sig.. Stod det var 550kcal/dag.

    Att dricka mkt vatten/vätska e jag superdålig på..
  • Nótt

    Hej!

    Motiverande att läsa era inlägg i tråden =) Jag har u höstas gått 3 veckor på vlcd och då två veckor kur på 500 kcal/Dag (shakes och bars) och sedan långsam infasning. Hade startvikt 87 och gick då mer till 78. Har guppat lite upp & med sedan dess, var nere på 75 men ligger nu igen på 78. Nu ska jag köra två veckor kur igen och sedan infasning och sen 5:2. Mitt delmål är 68 kg innan sommaren och slutmålet 67 efter =)

  • Anonym (-10kg)
    Nótt skrev 2020-02-22 18:55:40 följande:

    Hej!

    Motiverande att läsa era inlägg i tråden =) Jag har u höstas gått 3 veckor på vlcd och då två veckor kur på 500 kcal/Dag (shakes och bars) och sedan långsam infasning. Hade startvikt 87 och gick då mer till 78. Har guppat lite upp & med sedan dess, var nere på 75 men ligger nu igen på 78. Nu ska jag köra två veckor kur igen och sedan infasning och sen 5:2. Mitt delmål är 68 kg innan sommaren och slutmålet 67 efter =)


    Åh wow nu inspirerar du mig väldigt mkt! :) Så duktig du varit! :) Låter helt klart som du kommer fixa det igen o gå ner ännu mer! :) Va kul vi är fler här!

    Dietdag 1.) Jag va hos dr i förrgår o fick då denna ordination. Den dagen åt jag bara keso bönor kikärtor tacobröd o salsa flera ggr bara..för hade inte köpt pulvret ännu.

    Dietdag 2) Sååå hungrig trött o sur hela dagen. Tog tid innan jag kom ut o handlade..så hann bara få i mig 2 el 3 påsar igår..

    Dietdag 3) Vågen visade 96kg dvs -3kg på morgonen.

    Antar allt e vatten..visserligen lite glad o blir motiverad även om jag förstår det troligtvis inte e fett..

    Ska försöka få i mig minst 4 påsar idag så inte kroppen e inställd på svält o enegisparar..då kommer jag ju varken må bra eller hinna uppnå -10kg som e delmålet på en månad.. Eftersom jag har svårt att dricka vatten oavsett om man smaksätter d eller ej..så blir det till att försöka få i sig en 1.5l flaska light cola idag! Det vore mkt för mig!

    Drack inte kaffe på hela dagen igår heller det borde jag nog eftersom jag e van dricka flera koppar varje dag..Men eftersom jag slutade röka sammtidigt..så slutade jag med kaffet jag brukade dricka när jag rökte..

    E nog inte konstigt jag e på ruttet humör o supertrött..ska försöka vända det åt rätt håll idag..
Svar på tråden Pulverdiet 2020, häng med!