• Anonym (Bedragen)

Kontakta kvinna som också blivit bedragen av samma älskarinna?

Min man var otrogen med en kvinna som stalkat oss efteråt. Varje gång hon tagit kontakt med min man har jag mått jättedåligt, då allt dragits upp igen. Min man har varit tydlig att hon inte ska kontakta honom, men eftersom hon inte kan leva utan honom så gör hon detta.

Nu har jag efter ett besök på krogen fått reda på att hon varit med en annan man som också är upptagen. Säker källa som umgås med den otrogne.

Ska jag kontakta den otrognes kvinna?

Mitt syfte är att få prata med någon i samma situation som mig.

Vad tycker ni? Fördelar och nackdelar...?

Är medveten om att kvinnan som jag vill kontakta kanske inte vet om att hennes kille varit otrogen.

• Svar på tråden Kontakta kvinna som också blivit bedragen av samma älskarinna?
  • Anonym (.)
    Anonym (Berätta!) skrev 2020-01-20 14:16:36 följande:
    Sanningen är inte dubbelmoral. Att hålla tyst om oegentligheter är bristande empati.

Jag tycker mig känna igen dina argument. Är du kvinnan som här tidigare argumenterade med en massa inlägg om att lägga sig i är fel, och sedan framkom det att just du har sex med andra män med din makes medgivande?

Varför tycker du att det är så viktigt att den bedragne ska leva i ovisshet?

Tjuvröker min 12-åring vill jag veta det. Pundar min 18-åring vill jag veta det. Knullar min partner vid sidan av vill jag veta det. Berätta för mig!
    Sanning har alltid två sidor, du glömmer det helt.

Allvarligt talat, vi pratar inte om riskbeteende hos barn, det går inte alls att jämföra.

Vet du vad? Det finns fler än jag med denna åsikt. Du borde ha insett det vid det här laget. Du kan omöjligen påstå att jag skriver i alla otrohetstrådar du läser och inbilla dig att det endast är en enda person som inte  håller med dig.
  • Anonym (.)
    Anonym (op) skrev 2020-01-20 18:04:12 följande:
    Nej, det är förstås det normala att man tänker som du gör.

Verkar finnas en grupp människor som vill rättfärdiga sin egen eller partners otrohet här. 
    Läs det som skrivs och inte det du vill läsa.
    Det finns ingen som rättfärdigar otrohet här. 
    Men du påstår det. 
    Citera där det skrivs.

Tack på förhand.
  • Anonym (man)
    Anonym (Bedragen) skrev 2020-01-17 21:07:14 följande:

Min man var otrogen med en kvinna som stalkat oss efteråt. Varje gång hon tagit kontakt med min man har jag mått jättedåligt, då allt dragits upp igen. Min man har varit tydlig att hon inte ska kontakta honom, men eftersom hon inte kan leva utan honom så gör hon detta.

Nu har jag efter ett besök på krogen fått reda på att hon varit med en annan man som också är upptagen. Säker källa som umgås med den otrogne.

Ska jag kontakta den otrognes kvinna?

Mitt syfte är att få prata med någon i samma situation som mig.

Vad tycker ni? Fördelar och nackdelar...?

Är medveten om att kvinnan som jag vill kontakta kanske inte vet om att hennes kille varit otrogen.

Ja det tycker jag, dock ska du inte förvänta dig ett varm mottagande och fina samtal, folk kan reagera väldigt olika på sånt. Vissa lever hellre i förnekelse. Men jag tycker hon har rätt att veta sanningen så hon vet vad hon har att förhålla sig till och får chansen att välja.
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-01-21 11:21:56 följande:
    Sanning har alltid två sidor, du glömmer det helt.

Allvarligt talat, vi pratar inte om riskbeteende hos barn, det går inte alls att jämföra.

Vet du vad? Det finns fler än jag med denna åsikt. Du borde ha insett det vid det här laget. Du kan omöjligen påstå att jag skriver i alla otrohetstrådar du läser och inbilla dig att det endast är en enda person som inte  håller med dig.
    Nej sanningen har bara en sida, hur folk förhåller sig till sanningen kan däremot ha många sidor. Om A är otrogen mot B med C så är sanningen att A var otrogen mot B med C. Vad alla sen KÄNNER kring det är en helt annan sak,

Du blandar ihop handlingar och känslor.
  • Anonym (man)
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-21 11:07:49 följande:
    Har mycket svårt att tro att jag i någon av mina relationer träffat någon som skulle vara tyst om en affär vid sidan om. Har rätt bra känselspröt men om någon skulle lyckas gå bakom ryggen så får det vara så. Människor som känner ett behov av att lägga sig i andras relationen står helt väldigt lågt i min skattning. Mitt liv och mina relationer är mitt liv och mina relationer och inget jag på något sätt uppskattar att andra lägger sig i.
    Människor som har civilkurage nog att ge andra människor chansen att få reda på att de blir förda bakom ljuset så de får chansen att göra något åt det står väldigt högt i kurs hos mig.

Fega och egoistiska människor som lever efter sköt dig själv och skit i andra ger jag inte mycket för. Jag menar vem fan vill vara vän med någon som hellre låter någon bli blåst år efter år bara så de själva slipper bli inblandade i komplikationer? Såna människor är man nog bäst utan.

Ditt liv och dina relation är såklart din sak, men om du blir förd bakom ljuset så är du inte medveten om hur ditt liv och din relation ser ut utan du lever i en lögn och baserar dina val efter det.
  • Anonym (man)
    Anonym (Hasse) skrev 2020-01-20 22:43:46 följande:
    Nej. Bli inte indragen i något som kan göra det ännu värre.
    Vad skulle vara värre än att en person blir lurad år efter år och manipuleras att vara kvar i ett förhållande med hjälp av lögner?
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-01-21 11:15:08 följande:
    Tänk efter vad du skrev. Det var många logiska hopp där.

Ett öppet förhållande innebär INTE per automatik att utomstående har rätt att skvallra om partnern. 
    Du är alltså ingen norm.

Känner du någon som tycker att det är ok med utomstående som har åsikter på din relation som sådan?
    Är det ok att din svärmor, granne eller en främling på stan kommer och mässar för dig hur du ska agera i din relation?
    Knappast, oavsett hur förhållandet ser ut.
    Det är snarare dina argument som är ologiska

1) Ett öppet förhållande är man oftast överens om båda två och inget man håller hemligt för varandra. Dessutom är såna förhållanden relativt ovanliga i jämförrlse med exklusiva förhållanden och är därför ett väldigt dåligt argument att utgå ifrån.

2) Att mässa och att berätta sanningen är INTE samma sak. Att mässa är att tala om för andra hur de ska agera, att berätta sanningen och låta personen själv välja vad hen vill göra är INTE samma sak,
  • molly50
    Anonym (.) skrev 2020-01-21 11:17:29 följande:
    Fortfarande, bara för att du söker bekräftelse i dina åsikter hos vänner och trådar har du ingen universell rätt att klampa in i förhållandet. Först måste du ta reda på deras inställning till skvaller innan du berättar. Gör du inte det först så faller hela ditt resonemang. 
    Men det är ju det jag gör. Jag skulle inte gå till någon och skvallra om jag inte vet om h*n vill veta.
    När det gäller mina vänner så vet jag vilka som vill veta och inte.
    Och de flesta av mina vänner och bekanta har samma inställning som jag.
  • Anonym (Stina)
    molly50 skrev 2020-01-21 14:55:43 följande:

Men det är ju det jag gör. Jag skulle inte gå till någon och skvallra om jag inte vet om h*n vill veta.

Det låter fantastiskt bra. Blir bara lite förbryllad då du i andra trådar har rekommenderat personer du inte känner att skvallra om otrohet till personer du inte känner.
  • Anonym (A)
    molly50 skrev 2020-01-21 14:55:43 följande:
    Det låter bra
  • Anonym (Björn)

Bra att du berättade, otrogna svin ska avslöjas i den mån det går. Hade det varit negativt för den sinnesjuka älskarinnan hade det också varit ett plus.

• Anonym (man)
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-21 15:22:22 följande:
    Det låter fantastiskt bra. Blir bara lite förbryllad då du i andra trådar har rekommenderat personer du inte känner att skvallra om otrohet till personer du inte känner.
    Fast den här frågan har bollats många ggr på FL och i stort sett varje gång har det visat sig att en stor majoritet vill veta oavsett vem det kommer från, vissa kanske föredrar att det kommer från deras partner men de allra flesta verkar vara överens om att man vill veta. Så om någon okänd person "skvallrar" så är oddsen rätt stora att den som får veta det är ok med det och oddsen ganska små att det är någon som inte vill veta alls.

Och om man då ska besluta sig för att berätta så är det väl rimligtvis majoriteten man ska utgå ifrån och inte undantagen,
  • Anonym (Stina)
    Anonym (man) skrev 2020-01-21 16:18:51 följande:

Fast den här frågan har bollats många ggr på FL och i stort sett varje gång har det visat sig att en stor majoritet vill veta oavsett vem det kommer från, vissa kanske föredrar att det kommer från deras partner men de allra flesta verkar vara överens om att man vill veta. Så om någon okänd person "skvallrar" så är oddsen rätt stora att den som får veta det är ok med det och oddsen ganska små att det är någon som inte vill veta alls.

Och om man då ska besluta sig för att berätta så är det väl rimligtvis majoriteten man ska utgå ifrån och inte undantagen,

Vad som är bäst för en individ är inte något majoritetsbeslut. Känner man inte de inblandade väldigt väl skall man villkorslöst låta människor sköta sina egna liv. Tyvärr är min erfarenhet att människor som lägger sig i oftast är väldigt osäkra och otrygga individer som bara vill snaska i andras olycka istället för att bearbeta sina egna upplevelser.
  • Anonym (man)
    Anonym (Stina) skrev 2020-01-21 16:30:05 följande:
    Vad som är bäst för en individ är inte något majoritetsbeslut. Känner man inte de inblandade väldigt väl skall man villkorslöst låta människor sköta sina egna liv. Tyvärr är min erfarenhet att människor som lägger sig i oftast är väldigt osäkra och otrygga individer som bara vill snaska i andras olycka istället för att bearbeta sina egna upplevelser.
    Om man inte känner de inblandade så utgår man ifrån sitt eget samvete, och eftersom de allra flesta verkar vilja veta så är oddsen att man gör rätt i att berätta rätt stora.

Tyvärr är min erfarenhet att människor som hellre lever i en lögn än ser sanningen i vitögat och är livrädda för verkligheten inte ska vara som de tror oftast väldigt svaga, osäkra och otrygga människor.
  • Anonym (Berätta!)
    Anonym (.) skrev 2020-01-21 11:21:56 följande:
    Det var en misstanke, och jag hänvisade till en annan tråd. Nu är misstanken ännu starkare.
Svar på tråden Kontakta kvinna som också blivit bedragen av samma älskarinna?