• Anonym (Hujedamig)

Lämnar ni era barn i bilen om ni ska göra ett snabbt ärende och det inte är varmt eller iskallt?

Om det inte är väldigt varmt eller kallt ute och ni t.ex. ska hämta ut ett paket, in på macken och handla något, hämta mat eller något annat ärende som tar typ max 5 min, tar ni med barnen ur bilen då eller lämnar ni dem där? Gör det någon skillnad om barnet sover eller är vaket? Hur gammalt är barnet/barnen?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Lämnar ni era barn i bilen om ni ska göra ett snabbt ärende och det inte är varmt eller iskallt?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (D) skrev 2020-01-18 13:24:34 följande:

Ja, om han sover lämnar jag honom i bilen. Han är 5 månader.

Är du seriös?? Lämnar du en 5-månaders ensam i bilen? Du borde orosanmälas
  • Anonym (Mamma)

Lämnade aldrig någonsin barnen ensamma i bilen när de var små.
    Vad som helst kan hända under 5 minuter. 

• Anonym (H)

Nu väntar jag mitt första barn, så han är ju inte född än. Men jag skulle aldrig någonsin lämna honom ensam i bilen. Visst, hade han börjat närma sig 8-9 år kanske. Men 5 månader gammal som någon annan nämnde?! Aldrig i livet! Vi har ett babyskydd med bas med anledningen att det ska vara lätt att klicka i och ur för att enkelt ta med.

• nnnnnnnn

Svarade ja, men det är ett ja med väldigt många restriktioner!

*Barn som sover: NEJ, det måste vara det värsta. Somna i en bil med mamma/pappa/syskon och vakna i en tom, tyst bil. Då sitter jag kvar i bilen tills de vaknat eller bär in och hoppas de kan sova vidare.

* Barn under 6-7 år :NEJ. Inte om jag måste lämna bilen själv, ev. kanske om jag är precis bredvid bilen då jag kan tänka mej att tanka (=jag är utanför bilen=barnet är ensamt i bilen), men det har inte hänt i andra fall än tankning.

* Barn över 6-7 år: Enbart om de absolut vill OCH har sällskap av någon äldre som är minst 11-12 år som har bra laddning i mobilen. De vet att den äldre ska ringa mej om något händer. De vet att de kan öppna bilen inifrån även om den är låst. Jag låser bilen, berättar om varför (så att ingen råkar öppna fel bil, för då kan man bli rädd) och skyndar mej med ärendet och är tillbaka efter max 5 min. Oftast vill inte barnen, jag försöker locka med mej dem med att få välja plåster om vi småhandlar, kanske få klubba om vi hämtar mat, få se paketet om vi hämtar ut paket eller liknande.

* Barn över 11-12 år: Kan få stanna ensamma om de vill, händer inte så ofta. Samma "genomgång" som ovan dvs laddad mobil, instruktioner, låst bil osv.

Men just nu är mina barn så stora att det händer att de får sitta kvar = jag svarade JA.

Skulle önska fler svarsalternativ tex:
    Ja, men bara om de är vakna
    Ja, men bara om de är äldre än en viss ålder (ange i kommentarerna)

• Physalis

Jag tycker nnnnnn har ett bra resonemang. Större barn och i sällskap av vakna syskon hade jag inte haft problem med. Men aldrig lämna en bebis eller ett litet barn själv.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Sommarlängtan)

En bil kan bli övertänd på mycket mindre än fem minuter.

Det är inte heller säkert att ens ett större barn inte blir panikslaget och inte får upp dörren, eller att inte all elektronik låser sig.

Så...nej. Aldrig någonsin.
    Inga ärenden är så viktiga. Skippa det eller ta med barnet.

• Fliselisan

Lämnar min 10 åring själv, med låsta dörrar. Givetvis vet hon hur man öppnar om hon vill/behöver gå ut.

Har någon gång lämnat 1 åringen själv i sin bilstol 1-2 minuter då jag hämtar paket på kiosken, men då står bilen precis bredvid och jag ser både bil och barn hela tiden.

• Cbra
    Vid små ärenden vill jag alltid ha med dem... för att lära dem hur världen fungerar... men sover dem tar jag aldrig med dem..

Mina ungar har alltid fått sova vidare i bilen om jag ska hem till någon och jag anpassar värmen/kylan med kläder, filtar öppna dörrar eller dörr efter vädret, ställer alltid bilen i skuggan och så vidare.

Alltid, oavsett scenario, ser jag till att placera bilen så jag alltid kan se dem genom rutorna om de rör sig.. eller inte rör sig Förvånad Skrattande (sover gott alltså)

Har aldrig hört detta är något problem.. Var 5:e år eller så gör någon misstaget och glömmer sina ungar o en stekhet bil men, det är ju människor vi har att göra med. I mellantiden hinner de göra 1000 andra misstag med sina ungar också.
  • Anonym (.)

Ja, självklart gör jag det!
    De är 15, 8 och 2.

• Anonym (Ja fast nej!)

Jag lämnar barnen i bilen även längre stunder!!! Men det kan bero på att de är tonåringar nu... När de var små skulle jag aldrig göra det, inte ens för ett jättekort ärende!!!

• Räkan77

Ni som har lite större barn och som ändå tvekar att lämna dem, är det risken att någon ska råna bilen och köra iväg som ni är rädda för? Jag har lämnat mina barn själva från den ålder då de får röra sig fritt tex på en parkering. Brukar inte låsa bilen för de ska kunna komma ut om de vill, nu när de är stora lämnar jag kvar nyckeln så de kan låsa efter sig. När de var lite mindre tog jag med nyckeln då jag var rädd att de skulle tappa bort den om de skulle gå ut.

Känner inte att det är någon risk alls. Om det är jättevarmt drar vi ju självklart ner fönstren,

• Anonym (S)

Jag skulle inte lämna i 5 minuter men 1-2 minuter har jag lämnat min lilla tjej vid några tillfällen. Men då är jag tillbaka inom 2 minuter. Hon är 2 och hon sitter fast i bilbarnstolen så det är ingen fara dessutom har hon aldrig vart ledsen när jag kommer tillbaka heller :-P

• Anonym (Ja)

Har precis börjat lämna mina barn ensamma korta stunder (10min) i bilen, då är de 8 och 10. Den yngsta som är 4 får följa med.

Svar på tråden Lämnar ni era barn i bilen om ni ska göra ett snabbt ärende och det inte är varmt eller iskallt?