Svarade ja, men det är ett ja med väldigt många restriktioner!
*Barn som sover: NEJ, det måste vara det värsta. Somna i en bil med mamma/pappa/syskon och vakna i en tom, tyst bil. Då sitter jag kvar i bilen tills de vaknat eller bär in och hoppas de kan sova vidare.
* Barn under 6-7 år :NEJ. Inte om jag måste lämna bilen själv, ev. kanske om jag är precis bredvid bilen då jag kan tänka mej att tanka (=jag är utanför bilen=barnet är ensamt i bilen), men det har inte hänt i andra fall än tankning.
* Barn över 6-7 år: Enbart om de absolut vill OCH har sällskap av någon äldre som är minst 11-12 år som har bra laddning i mobilen. De vet att den äldre ska ringa mej om något händer. De vet att de kan öppna bilen inifrån även om den är låst. Jag låser bilen, berättar om varför (så att ingen råkar öppna fel bil, för då kan man bli rädd) och skyndar mej med ärendet och är tillbaka efter max 5 min. Oftast vill inte barnen, jag försöker locka med mej dem med att få välja plåster om vi småhandlar, kanske få klubba om vi hämtar mat, få se paketet om vi hämtar ut paket eller liknande.
* Barn över 11-12 år: Kan få stanna ensamma om de vill, händer inte så ofta. Samma "genomgång" som ovan dvs laddad mobil, instruktioner, låst bil osv.
Men just nu är mina barn så stora att det händer att de får sitta kvar = jag svarade JA.
Skulle önska fler svarsalternativ tex:
Ja, men bara om de är vakna
Ja, men bara om de är äldre än en viss ålder (ange i kommentarerna)