Hur hade ni gjort? Fått för mycket lön.
Jag är föräldraledig sedan 1/8. Innan dess hade jag 5 veckor betald semester. Eftersom jag inte var på jobbet och vi inte kan lönerapportera innan aktuell månad var det upp till min chef att lägga in semestern.
Idag fick jag en lönespec där det står att jag fortsatt har 25 betalda semesterdagar för semesterperioden 190101-191231 och att dessa betalas ut nästa lön, då 2020 års dagar istället ?laddas på?. Min chef har alltså glömt att regga semesterdagarna. Jag har inget märkt.
Så, hur ska jag nu göra. Ska jag låtsas som inget, ta emot dessa minst sagt välkomna pengar, och hoppas att chefen aldrig upptäcker sitt misstag. Eller ska jag förekomma problemet och höra av mig till HR direkt?
Jag vet vad jag BORDE göra. Rent moralist och juridisk borde jag ju säga till såklart, men hade ni gjort det? Det är ett helt privat företag inom nöjesbranschen som drabbas så oroa er inte för era skattepengar.
Enda nackdelen jag ser är att det blir redigt pinsamt om jag håller tyst och det uppdagas om typ ett halvår. Då går det inte att snacka sig ut att jag skulle missat en utbetalning på 35k när jag inte skulle fått något alls. Men är det värt risken? Hade ni tagit den?