• melittapasen

    Dåligt resultat på Nipt och KUB

    Jag och min sambo fick i tisdags samband med ultraljud/kub/nipt reda på att det är en stor risk att vi får ett barn med någon form av kromosomavvikelse. Barnmorskan gav oss sannolikhetssiffran 1:2 att barnet har en avvikelse. Barnets nackspalt mättes till 3,6 cm vilket också är en förhöjd siffra. Vi har nu gjort ett moderkaksprov för att få ett 100% säkert besked. Är det någon som har fått samma siffror men som det trots allt har gått bra för? Vi får besked på fredag i nästa vecka. Det är en otroligt påfrestande väntan. Att tillägga är att jag är 33 år gammal.

  • Svar på tråden Dåligt resultat på Nipt och KUB
  • Rebban84

    Hej! 
    Läste precis era inlägg om nipt och blir också förvirrad av info och felmarginal på falska positiva svar. 


    Jag är gravid i vecka 13 och fick nyligen reda på nipt som visade hög risk på trisomi 21. Vi har inte hunnit göra kub utan gjorde nipt privat innan. 


    Är väldigt ledsen och orolig. Fått tid för moderkaksprov om 1,5 vecka men det känns som en hel evighet. Att förhålla sig till en risk (och inte ett säkert svar) är ju så tufft. 


    Blir väldigt glad för er skull när jag läser att ni fått svar att allt ser bra ut trots att nipt visat på annat!
    Dock känns det just nu mest tungt och rent sannolikt att niptresultatet dessvärre stämmer. Känns som att oron tar över helt nu. 
    Iaf tacksam för att ha läst denna tråd????

  • ankilarsson32
    Rebban84 skrev 2022-08-25 21:01:29 följande:

    Hej! 
    Läste precis era inlägg om nipt och blir också förvirrad av info och felmarginal på falska positiva svar. 


    Jag är gravid i vecka 13 och fick nyligen reda på nipt som visade hög risk på trisomi 21. Vi har inte hunnit göra kub utan gjorde nipt privat innan. 


    Är väldigt ledsen och orolig. Fått tid för moderkaksprov om 1,5 vecka men det känns som en hel evighet. Att förhålla sig till en risk (och inte ett säkert svar) är ju så tufft. 


    Blir väldigt glad för er skull när jag läser att ni fått svar att allt ser bra ut trots att nipt visat på annat!
    Dock känns det just nu mest tungt och rent sannolikt att niptresultatet dessvärre stämmer. Känns som att oron tar över helt nu. 
    Iaf tacksam för att ha läst denna tråd????


    Hej!

    Det är en fruktansvärd situation du befinner dig i. Men det finns hopp, ca 20% av proven som visar positivt på Trisomi 21 är felaktiga. Försök att hålla dig fast vid hoppet. det gör inget att hoppas. Du bör få svar på moderkaksprovet ganska snart efter provet tagits.
    Håller alla tummar för dig!


  • ankilarsson32
    Rebban84 skrev 2022-08-25 21:01:29 följande:

    Hej! 
    Läste precis era inlägg om nipt och blir också förvirrad av info och felmarginal på falska positiva svar. 


    Jag är gravid i vecka 13 och fick nyligen reda på nipt som visade hög risk på trisomi 21. Vi har inte hunnit göra kub utan gjorde nipt privat innan. 


    Är väldigt ledsen och orolig. Fått tid för moderkaksprov om 1,5 vecka men det känns som en hel evighet. Att förhålla sig till en risk (och inte ett säkert svar) är ju så tufft. 


    Blir väldigt glad för er skull när jag läser att ni fått svar att allt ser bra ut trots att nipt visat på annat!
    Dock känns det just nu mest tungt och rent sannolikt att niptresultatet dessvärre stämmer. Känns som att oron tar över helt nu. 
    Iaf tacksam för att ha läst denna tråd????


    och har du fler barn, hoppas du kan få barnvakt så att du och din partner(om du har nån) kan ta hand om varandra i krisen. Det var guld värt för mig.

  • Rebban84

    Tack snälla för peppande ord! Ja, hoppas svaret inte dröjer alltför länge när provet väl är genomfört och att dagarna bara får gå nu. Tar till mig av ditt råd att försöka vara mer närvarande med min partner. 


    Tack!

  • Miggan

    Hej! 
    Jag ser att detta är en gammal tråd. Men efter min oro och mitt panikgooglande så kände jag att jag behöver skriva av mig här och kanske hjälpa någon annan stackars orolig förälder som har fått dåligt resultat på KUB.

    Vi har gått igenom flertalet missfall och m.a. Denna gång klarade vi oss äntligen fram till kub och fick se en levande bebis. Då kom beskedet. Hög risk för kromosomavvikelse. Man delas in i låg-mellan-hög sannolikhet för avvikelse och vi hamnade på hög. Jag var då i vecka 13+5 och nackspalten visade på 5.3 mm.

    Jag har varken före eller efter hittat någon som skrivit om så bred spalt, och ändå fick vi "bara" siffrorna: 1:25 för trisomi 21. 1:48 för trisomi 18 och 1:176 för trisomi 13. Jag antar att jag hade bra resultat på blodvärde som vägde upp spalten.

    Vi bokades in för moderkaksprov på måndagen veckan efter där de återigen konstaterade väldigt bred nackspalt.
    Svaret skulle komma inom en vecka. Dåligt resultat skulle meddelas via telefon och bra resultat skulle meddelas via brev. Vi var helt inställda på att det dåliga svaret skulle komma och det var den längsta veckan i mitt liv... måndagen efter kom svaret på posten. Inga avvikelser funna..
    Svaret var klart redan på onsdagen men eftersom posthelvetet bara delas ut 2-3ggr i veckan nu för tiden så dröjde det ända till måndag veckan efter innan svaret kom. På torsdagen samma vecka ringde de för det utökade provet som skickas ifall inga kromosomavvikelser uppmärksammas på första. Även det var bra resultat. Inga avvikelser funna..

    Man kan tro att vi vore lyckligast i världen, men hela resan är så mentalt dränerande att jag just nu bara känner mig otrygg i allt. Fostret kanske inte har kromosomavvikelser men något borde väl vara fel?

    Nästa vecka ska vi på RUL tillsammans med läkare där de ska syna fostret I sömmarna för att se så de verkligen inte kan hitta något avvikande. Men hittills har ju alla tester visat bra.

    Vilket skitsits det är. Och vad ensam man är.. enda stödet finns här i cybervärlden men i verkligheten är det tyst som graven.

  • Villvaraanonym83

    Det känns så skönt att läsa alla solskenshistorier när man är mitt uppe i sin väntan och har sån ångest. Har "bara" väntat en vecka, men gråter varje gång telefonen ringer och loggar in på Patientportalen en miljon gånger om dagen. Hatar att det måste ta sån tid. Vill inget hellre än att barnet i min mage är friskt...

  • ankilarsson32
    Villvaraanonym83 skrev 2023-01-27 10:47:36 följande:

    Det känns så skönt att läsa alla solskenshistorier när man är mitt uppe i sin väntan och har sån ångest. Har "bara" väntat en vecka, men gråter varje gång telefonen ringer och loggar in på Patientportalen en miljon gånger om dagen. Hatar att det måste ta sån tid. Vill inget hellre än att barnet i min mage är friskt...


    väntar du svar på nipt eller ett invasivt prov?
  • Villvaraanonym83
    ankilarsson32 skrev 2023-01-30 09:59:54 följande:
    väntar du svar på nipt eller ett invasivt prov?
    Jag väntar på svar från NIPT (dag 10 idag). Fick 1:104 på KUB, så vi blev rekommenderade att börja med NIPT. 
  • ankilarsson32

    Jag förstår. Även om väntan är olidlig skulle jag gissa att du får ett positivt resultat när det gått 10 dagar. Jag tror att det bara tog4-5 dagar för mig att få mitt dåliga resultat och jag har läst om fler som fått sitt ganska snabbt. Håller tummarna.

  • Villvaraanonym83
    ankilarsson32 skrev 2023-01-30 11:03:44 följande:

    Jag förstår. Även om väntan är olidlig skulle jag gissa att du får ett positivt resultat när det gått 10 dagar. Jag tror att det bara tog4-5 dagar för mig att få mitt dåliga resultat och jag har läst om fler som fått sitt ganska snabbt. Håller tummarna.


    Tack, vad gullig du är! Jag beklagar att du fick ett negativt besked. :(
  • aehammarman

    Beklagar för dem som fått negativt svar men skriver här av samma anledning som många andra. Väntar på ett besked. Tyckte väntan tills kub var olidlig och nu väntan på NIPT i och med att kub gick inte som vi hoppats på. 

    Jag är karln i denna graviditet. Hon är 36, fick


    1/50 på trisomi 21, efter blodproverna och alla uppgifter gått ihop. Det som förvånar mig lite är att många fått veta mycket i samband med kub. Vi fick sannolikheten och inget mer. Frågade ingenting mer eftersom vi inte ens visste att det fanns fler uppgifter att fråga efter. Nackspalten var 1,8 och enligt BM helt normalt och bra, allt övriga hon kunde se såg fint ut. 

    På trisomi 13 och 18 var det däremot bra resultat. 1/20000 på båda. Men denna eviga väntan och nu ännu mer vänta, vi är helt mentalt dränerade. Försöker vara hoppfulla och alla positiva historier här hjälper till.
  • ankilarsson32
    aehammarman skrev 2023-02-16 19:04:28 följande:

    Beklagar för dem som fått negativt svar men skriver här av samma anledning som många andra. Väntar på ett besked. Tyckte väntan tills kub var olidlig och nu väntan på NIPT i och med att kub gick inte som vi hoppats på. 

    Jag är karln i denna graviditet. Hon är 36, fick


    1/50 på trisomi 21, efter blodproverna och alla uppgifter gått ihop. Det som förvånar mig lite är att många fått veta mycket i samband med kub. Vi fick sannolikheten och inget mer. Frågade ingenting mer eftersom vi inte ens visste att det fanns fler uppgifter att fråga efter. Nackspalten var 1,8 och enligt BM helt normalt och bra, allt övriga hon kunde se såg fint ut. 

    På trisomi 13 och 18 var det däremot bra resultat. 1/20000 på båda. Men denna eviga väntan och nu ännu mer vänta, vi är helt mentalt dränerade. Försöker vara hoppfulla och alla positiva historier här hjälper till.
    Hej! usch lider med er att ni ska behöva gå igenom denna väntan. Men om allt såg bra ut på ultraljud och nackspalten var bra så talar väl ändå mycket för att det kommer att gå bra för er. Ja nu kanske ni fått ert svar redan?
Svar på tråden Dåligt resultat på Nipt och KUB