• nyfikenNyfiken

Ränteavdrag – hjälp!

Hej alla,

Jag undrar om det finns nån som kan förklara för mig hur det här med ränteavdrag funkar. Som jag fattat det får man dra av med 30 % av de ränteutgifter man haft under året. Om jag då har haft ränteutgifter på 82 000 under ett år, är det då 24600 jag får dra av? Och dra av från vad? Är det från den skattepliktiga bruttoinkomsten man drar av det, och att skatten sen räknas på det som blir kvar av inkomsten efter det att man dragit av räntan? Finns det nåt enkelt sätt att räkna ut hur mycket man "tjänar" på ett visst avdrag?

Många frågor... hoppas att det finns nån som kan och vill hjälpa mig här...

Tack så mycket på förhand!

• Svar på tråden Ränteavdrag – hjälp!
  • Anonym (E)
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:35:40 följande:

Hej alla,

Jag undrar om det finns nån som kan förklara för mig hur det här med ränteavdrag funkar. Som jag fattat det får man dra av med 30 % av de ränteutgifter man haft under året. Om jag då har haft ränteutgifter på 82 000 under ett år, är det då 24600 jag får dra av? Och dra av från vad? Är det från den skattepliktiga bruttoinkomsten man drar av det, och att skatten sen räknas på det som blir kvar av inkomsten efter det att man dragit av räntan? Finns det nåt enkelt sätt att räkna ut hur mycket man "tjänar" på ett visst avdrag?

Många frågor... hoppas att det finns nån som kan och vill hjälpa mig här...

Tack så mycket på förhand!

Det dras av från din totala skatt. Så om du ska betala 125 000 i skatt totlat för 2019, och du har ränteavdrag på 24 600, så minskas din slutskatt med denna summa.

Du kan även begära jämkning, så att du betalar lite mindre skatt varje månad.
  • nyfikenNyfiken

Tusen tack för snabba svar! Men stämmer det alltså att om man har 82 000 i ränteutgifter så blir det 24 600 man får dra av? För det märkliga är att i den automatiska uträkningen i mina deklarationer står det en helt annan summa... (ja, jag vet att jag borde ha varit mer medveten tidigare, men bättre sent än aldrig...)

• Anna60
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:54:00 följande:
    Tusen tack för snabba svar! Men stämmer det alltså att om man har 82 000 i ränteutgifter så blir det 24 600 man får dra av? För det märkliga är att i den automatiska uträkningen i mina deklarationer står det en helt annan summa... (ja, jag vet att jag borde ha varit mer medveten tidigare, men bättre sent än aldrig...)
    Nej, det är inte så enkelt att det är 30%, det finns en del andra parametrar man behöver räkna ut. Personligen hade jag inte vågat lita på den siffran. Jag hade tagit hjälp av skatteverket. Kan jag inte själv så hade jag bett dom räkna ut det. 
  • nyfikenNyfiken
    Anna60 skrev 2020-01-29 15:56:04 följande:
    Nej, det är inte så enkelt att det är 30%, det finns en del andra parametrar man behöver räkna ut. Personligen hade jag inte vågat lita på den siffran. Jag hade tagit hjälp av skatteverket. Kan jag inte själv så hade jag bett dom räkna ut det. 
    Tack! Fast är det inte skatteverket som räknar ut de siffror som står på den färdiga deklarationen? Ja, förlåt för antagligen väldigt dumma frågor...
  • Anonym (E)
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:54:00 följande:

Ja, det stämmer att på den summan blir det 24 600 som ska dras av. Men sedan påverkas ju din skatt av andra saker också. Men ränteavdraget är på 30% av dina inbetalda räntor.
  • Anonym (E)
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:57:47 följande:
    Tack! Fast är det inte skatteverket som räknar ut de siffror som står på den färdiga deklarationen? Ja, förlåt för antagligen väldigt dumma frågor...
    Kan du lägga ut en bild som man kan se hur det ser ut?
  • Anna60
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 15:57:47 följande:
    De får in uppgifter från bank, arbetsgivare, försäkringskassa, ränteutgifter - ja allt - i jan/febr det år som du skall deklarera. Det gäller då inkomståret innan. Detta läggs in på din deklaration och sen räknas det ut per automatik.
  • nyfikenNyfiken
    Anonym (E) skrev 2020-01-29 15:59:13 följande:
    Kan du lägga ut en bild som man kan se hur det ser ut?
    En bild? På min deklaration? Känner jag mig inte helt bekväm med... Jag förstår att du vill hjälpa, och det är jag jättetacksam för, men känns som sagt inte helt bekvämt... och oavsett vilket ser min deklaration väl ut som deklarationer i allmänhet? Där finns en ruta för ränteavdrag, och i den står det en summa..?

Undrar dock fortfarande om det inte är skatteverket som tar fram siffrorna i deklarationen?
  • nyfikenNyfiken
    Anna60 skrev 2020-01-29 16:02:45 följande:
    De får in uppgifter från bank, arbetsgivare, försäkringskassa, ränteutgifter - ja allt - i jan/febr det år som du skall deklarera. Det gäller då inkomståret innan. Detta läggs in på din deklaration och sen räknas det ut per automatik.
    Just det, det var så jag trodde det gick till :) Så då är det ju skatteverket som kommit fram till summan? Bör man inte kunna lita på att det är rätt då? Eller iaf känns det ju konstigt att be dem om hjälp att kolla om det är rätt, om det är de som kommit fram till siffran? Är du med på hur jag tänker?
  • Ms H
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 16:10:23 följande:

Just det, det var så jag trodde det gick till :) Så då är det ju skatteverket som kommit fram till summan? Bör man inte kunna lita på att det är rätt då? Eller iaf känns det ju konstigt att be dem om hjälp att kolla om det är rätt, om det är de som kommit fram till siffran? Är du med på hur jag tänker?

Ring istället och be dem förklara varför det är den summan de angivit, säg att du vill förstå hur det funkar. Skatteverket har väldigt hjälpsam kundtjänst.
  • Anonym (Juy)
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 16:10:23 följande:

Har du haft inkomst av kapital? Skatten på den kommer minska skatten på ditt ränteavdrag.
  • nyfikenNyfiken
    Ms H skrev 2020-01-29 16:22:53 följande:
    Ring istället och be dem förklara varför det är den summan de angivit, säg att du vill förstå hur det funkar. Skatteverket har väldigt hjälpsam kundtjänst.
    Ah, ja, det låter ju som en idé! Tack! :)
  • nyfikenNyfiken
    Anonym (Juy) skrev 2020-01-29 18:42:59 följande:
    Har du haft inkomst av kapital? Skatten på den kommer minska skatten på ditt ränteavdrag.
    Åh, I wish! Men nä, det har jag inte... Men jag gör som Ms H (och Anna60) föreslog, och kontaktar skatteverket imorgon. 

Jättetack till alla för hjälpen!!
  • Anonym (W)

Räknas det där inte ut automatiskt av Skatteverket? Det är vad jag har hört i alla fall, att man inte behöver göra något själv.

• nyfikenNyfiken
    Anonym (W) skrev 2020-01-29 20:06:17 följande:

Räknas det där inte ut automatiskt av Skatteverket? Det är vad jag har hört i alla fall, att man inte behöver göra något själv.

Jo, precis - som Anna60 skrev:
    Anna60 skrev 2020-01-29 16:02:45 följande:
    Grejen är bara att det ränteavdrag som gjorts i min deklaration, automatiskt, av skatteverket inte alls stämmer med vad det borde vara... det var därför jag undrade hur det hela hänger ihop :)
  • snedtak

Det finns ju vissa ränteutgifter som inte är avdragsgilla också, framförallt gäller det ju ränta på CSN-lån.

• Anna60
    nyfikenNyfiken skrev 2020-01-29 21:02:58 följande:
    Jo, precis - som Anna60 skrev:

Grejen är bara att det ränteavdrag som gjorts i min deklaration, automatiskt, av skatteverket inte alls stämmer med vad det borde vara... det var därför jag undrade hur det hela hänger ihop :)
    Det innebär att de räknat på alla dina ränteavdrag som man fått in inför deklarationen. Jag skulle råda dig att ringa skatteverket som har alla uppgifter och som kan berätta hur de beräknat. Vi kan ju inte göra det här.
Svar på tråden Ränteavdrag – hjälp!