• Anx123456

    Gravid, jobb, sparken???

    Hej! Jag är 20 år gammal och gravid i vecka 14. Jag jobbar 75% hos ett företag men är inte fast anställd. Skriver på nytt kontrakt varje månad att jag ska jobba den kommande månaden.

    Jag är LIVRÄDD att berätta för min chef att jag är gravid då jag tänker att hon kan sparka mig utan att ge mig en giltig anledning.. Jag mår väldigt bra i min graviditet och om allt fortsätter lika bra så kan jag tänka mig jobba väldigt långt in i graviditeten.

    Har ni varit med om liknande? Hur nån mer som varit timis och berättat att ni var gravid och vad hände sen?

  • Svar på tråden Gravid, jobb, sparken???
  • Tazzme

    Är du medlem i nån fackförening? I såna fall kanske du kunde ta kontakt med dom INNAN du pratar med din chef? Be dom om råd hur du ska göra. Och om det ändå går så illa att du får sparken/inte förälängt kontrakt, så har du ju redan en kontakt till facket och de är lite insatta i din situation.

  • Anonym (Eva)

    Mellan avtalen är du inte anställd och kan då inte "få sparken"/bli avskedad eller uppsagd. Däremot kan arbetsgivaren välja att inte skriva nytt avtal med dig.Vad är anledningen till att du endast är anställd en månad i taget? VIK eller AVA?

  • Anonym (Hände mig)

    Jag fick "sparken" pga min graviditet. Fick leta nytt jobb senare... :/

  • Anx123456

    Är inte med facket. Jag har jobbat här i 4 månader så får jag ? sparken? (eller att dem väljer att inte ge mig nytt avtal) så får jag minimum föräldrarpenning och det hade jag ju inte riktigt räknat med tyvärr

  • Tazzme
    Anx123456 skrev 2020-01-30 12:05:49 följande:

    Är inte med facket. Jag har jobbat här i 4 månader så får jag ? sparken? (eller att dem väljer att inte ge mig nytt avtal) så får jag minimum föräldrarpenning och det hade jag ju inte riktigt räknat med tyvärr


    Min rekommendation är att du går med i facket omgående då, och kontaktar deras rådgivare. Bor själv inte i Sverige, utan i Finland, så reglerna kan ju vara lite annorlunda här. Men skulle ha för mig att här är det lika "förbjudet" att inte förlänga kontrakt pga graviditet, som det är att ge någon sparken pga graviditet. Förstås mycket svårare för arbetstagaren att visa att något blivit fel gjort, om det rör sig ett kontrakt som inte förlängs. Arbetsgivaren kan ju alltid mena att behovet för den typen av tjänster bara inte mera finns. Men då kan de sen inte heller gå anställa någon annan direkt efteråt.

    Har en bekant som varit med om just detta. Hade haft flera och längre kontrakt men fick ingen förlägning pga graviditet. Den arbetsgivaren hade satt i system att göra så. Men det var väl flera som gick ihop och gjorde sak av detta, och fick rätt mot arbetsgivaren. Men bäst att gå med i facket och kolla med dom där. Det här är ju just sånt de vet och kan.
  • Vevoz

    Risken om du går med i facket så här sent är att de i te kommer hjälpa dig, en del fack vill att du ska ha varit medlem och betalat för medlemskap i x antal månader.

    Arbetsgivaren kan välja att inte ge dig ett nytt kontrakt, diskriminering men om de ger dig en annan anledning är det svårt att anmäla

  • Anonym (Eva)
    Anx123456 skrev 2020-01-30 12:05:49 följande:

    Är inte med facket. Jag har jobbat här i 4 månader så får jag ? sparken? (eller att dem väljer att inte ge mig nytt avtal) så får jag minimum föräldrarpenning och det hade jag ju inte riktigt räknat med tyvärr


    Är du vikarie för namngiven person eller har du en allmän visstidsanställning? Efter endast 4 månader har du inte företräde till tjänst.
  • Anonym (A)
    Anonym (Eva) skrev 2020-01-30 16:25:43 följande:
    Är du vikarie för namngiven person eller har du en allmän visstidsanställning? Efter endast 4 månader har du inte företräde till tjänst.
    Om TS inte får förlängt pga graviditet så är det diskriminering oavsett om hon har företräde till tjänst eller inte. Arbetsgivaren bryter då mot diskrimineringslagen. Det skall man dock kunna driva och bevisa också.

    TS jag vill råda dig att spela in alla eventuella möten med din arbetsgivare efter att du informerat om graviditeten. Detta har du laglig rätt att göra så länge du själv deltar i samtalet och går utmärkt att använda som bevisning. Ladda ner en app i telefonen som spelar in alla dina samtal utifall att arbetsgivaren hör av sig via telefon och inte i ett fysiskt möte.

    Du har inga skyldigheter att informera om graviditet. De enda lagar som finns är att du måste söka föräldraledigt minst två månader innan du skall vara ledig. Vilket ju inte berör dig eftersom du uppenbarligen ändå får avtal för enbart en månad i taget.

    Jag vill också råda dig att gå med i facket omgående. Vill de inte hjälpa dig sedan vid eventuella problem så är det bara att gå ur igen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Eva) skrev 2020-01-30 16:25:43 följande:
    Är du vikarie för namngiven person eller har du en allmän visstidsanställning? Efter endast 4 månader har du inte företräde till tjänst.
    Om TS inte får förlängt pga graviditet så är det diskriminering oavsett om hon har företräde till tjänst eller inte. Arbetsgivaren bryter då mot diskrimineringslagen. Det skall man dock kunna driva och bevisa också.

    TS jag vill råda dig att spela in alla eventuella möten med din arbetsgivare efter att du informerat om graviditeten. Detta har du laglig rätt att göra så länge du själv deltar i samtalet och går utmärkt att använda som bevisning. Ladda ner en app i telefonen som spelar in alla dina samtal utifall att arbetsgivaren hör av sig via telefon och inte i ett fysiskt möte.

    Du har inga skyldigheter att informera om graviditet. De enda lagar som finns är att du måste söka föräldraledigt minst två månader innan du skall vara ledig. Vilket ju inte berör dig eftersom du uppenbarligen ändå får avtal för enbart en månad i taget.

    Jag vill också råda dig att gå med i facket omgående. Vill de inte hjälpa dig sedan vid eventuella problem så är det bara att gå ur igen.
  • Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2020-01-30 18:10:09 följande:
    Om TS inte får förlängt pga graviditet så är det diskriminering oavsett om hon har företräde till tjänst eller inte. Arbetsgivaren bryter då mot diskrimineringslagen. Det skall man dock kunna driva och bevisa också.

    TS jag vill råda dig att spela in alla eventuella möten med din arbetsgivare efter att du informerat om graviditeten. Detta har du laglig rätt att göra så länge du själv deltar i samtalet och går utmärkt att använda som bevisning. Ladda ner en app i telefonen som spelar in alla dina samtal utifall att arbetsgivaren hör av sig via telefon och inte i ett fysiskt möte.

    Du har inga skyldigheter att informera om graviditet. De enda lagar som finns är att du måste söka föräldraledigt minst två månader innan du skall vara ledig. Vilket ju inte berör dig eftersom du uppenbarligen ändå får avtal för enbart en månad i taget.

    Jag vill också råda dig att gå med i facket omgående. Vill de inte hjälpa dig sedan vid eventuella problem så är det bara att gå ur igen.
    Skall tilläggas att du bara behöver jobba fyra månader till för att få en SGI beräknad på ditt arbete. Du måste arbetat 8 månader i streck för att uppnå 240-dagarsvillkoret (om du inte gör det blir dina första 180 dagar med fp på lägstanivå). Om du haft arbete innan dessa fyra månader du jobbat hos denna arbetsgivare räcker det troligtvis med att du arbetat 6 månader där du är nu då du ändå uppnår 240-dagarsvillkoret och försäkringskassan räknar sgi på de 6 senaste månaderna
Svar på tråden Gravid, jobb, sparken???