• Johan70

    Skippa KUB och gå direkt på NIPT?

    Om man har en känsla av att man hur som helst kan behöva göra NIPT-test, kam man skippa KUB-test då och göra NIPT direkt?

  • Svar på tråden Skippa KUB och gå direkt på NIPT?
  • mallalala

    Vi gjorde det i grav två och tre. Men gick betala själva. Kunde göra redan i v 10 då vilket kändes mkt skönt

  • Johan70
    närkommertrean skrev 2020-01-31 09:03:27 följande:

    Ja men då får ni bekosta det själva. Varför tror du att ni kommer få dåliga resultat på kub?


    Jag tror inget, det är hon som tror. Jag vet inte varför...
  • Anotherone

    Jag skulle göra KuB-ultraljudet för att det är värdefullt att se hur ett foster rör sig och övergripande anatomi. Men skippat blodprovet och sannolikheten som ju bara är en beräkning och komplettera med nipt istället.

  • Anotherone

    Jag skulle göra KuB-ultraljudet för att det är värdefullt att se hur ett foster rör sig och övergripande anatomi. Men skippat blodprovet och sannolikheten som ju bara är en beräkning och komplettera med nipt istället.

  • Ellifant

    När vi vänta vår första barn, fick man betala för både nipt och kub så vi gjorde bara nipt. Tyvärr tillhörde vi dom som inte kunde få ett svar på testet även om vi gjorde om det. Och detta var väldigt psykiskt jobbigt.

    Så denna gången kör vi på kub först ( som nu är gratis) och är där dåliga siffror, får vi kolla om vi kan göra nipt igen.

    Men jag ångra väldigt mycket första gången att vi inte gjorde kub. Även om vi fick en frisk liten pojke.

    Man får ett genom gående ultraljud vid nipt med!

  • Freya18

    Jag skippade KUB och gjorde NIPT istället i v 12. Dock så är det dyrt. Vi betalade 5000:- i Stockholm. Man får se med ultraljud också. Det som är bra med NIPT är att man får veta kön när blodproverna är färdiga. Om man vill veta det.

  • LimeLime

    Tips kolla hur det ser ut i ert landsting. Vi fick betala kub själva då vi inte uppnådde rätt ålder att få det gratis. Men om vi hade fått dåligt resultat på kub skulle vi få nipt gratis. Hör med er mvc hur det ser ut där ni bor.

  • Lillamyy1989

    Jag gjorde KUB-testet igår och fick 1:20 000.
    Tycker man absolut ska gå på KUB då man för det första få se mini och att dom kollar så allt i övrigt ser bra ut, vilket var väldigt skönt att höra. 


    Eftersom det inte är så säkert test så har jag tänkt att gå vidare med NIPT för att stilla min oro (jag är en grubblare) kan vara värt det känner jag.

    Dock har jag dålig koll på vart man "köper" det eftersom mitt landsting inte står för det eftersom jag fick bra resultat på KUB. Fick bara svaret att jag fick vända mig till en privat klinik.

    Någon här som kan tipsa mig vart jag ska vända mig? Finns det "olika" test och vad är bäst isåfall?

  • Anotherone
    Lillamyy1989 skrev 2020-02-04 11:46:16 följande:

    Jag gjorde KUB-testet igår och fick 1:20 000.

    Tycker man absolut ska gå på KUB då man för det första få se mini och att dom kollar så allt i övrigt ser bra ut, vilket var väldigt skönt att höra. 

    Eftersom det inte är så säkert test så har jag tänkt att gå vidare med NIPT för att stilla min oro (jag är en grubblare) kan vara värt det känner jag.

    Dock har jag dålig koll på vart man "köper" det eftersom mitt landsting inte står för det eftersom jag fick bra resultat på KUB. Fick bara svaret att jag fick vända mig till en privat klinik.

    Någon här som kan tipsa mig vart jag ska vända mig? Finns det "olika" test och vad är bäst isåfall?


    Det finns några olika varianter. Enklast är att du letar reda på ett ställe som utför dessa tester så får de berätta mer. Vi valde det som var mest "basic" hos Vasamamma i Stockholm så det kan jag rekommendera om du bor här. Den testar de vanligaste trisomierna samt att barnet har en korrekt uppsättning av könsceller. Ville man dessutom veta kön kunde man kryssa i det. Jag tror att svaret dröjde 8 dagar.
Svar på tråden Skippa KUB och gå direkt på NIPT?