• Agnlovis92

Han går och lägger sig samtidigt som sitt barn

Jag har träffat en kille i ca fem månader. Vi har varsitt barn på varsitt håll. Barnen har väldigt roligt med varandra och de vill gärna att vi ses allihopa. Men jag känner att min och killens syn på uppfostran är skilda på många sätt. Vi är helt överens om att vi ska ge våra barn mycket trygghet och kärlek. De veckor vi inte har våra barn (varannan vecka) träffas vi nästan varje dag och oftast sover vi tillsammans. Förut hade vi byte olika dagar med våra barn och ex. Men nu har vi samma dag.

Nu till mina största funderingar som gör att jag börjat undra om det här verkligen är rätt. Killens barn är delaktig i nästan alla beslut som skall fattas. Allt ifrån vardag till semester. Det är en demokratisk syn, men jag känner att vissa beslut måste barn få bli befriade till att ta. Exempelvis: Ska vi ta spårvagn eller ska vi gå till fots? Vill hans barn att jag och min son ska hälsa på, får hans barn oftast alltid bestämma själv. En gång pratade han om att han ville raka av sitt skägg men att hans barn inte ville det (Därför har han det kvar) Dessutom går killen och barnet alltid och lägger sig tillsammans kl 20.30 (Barnet fyller 8 i år) De sover i samma säng. Tidigare när mitt barn var hos sin pappa innebar det att jag kände mig tvungen att åka hem från killen tidigt eftersom jag snabbt förstod deras rutiner. Jag åkte hem tidigt för de båda skulle lägga sig och sova samma tid. Jag har aldrig hört om någon som inte tar egentid på kvällarna efter sitt barn somnat. De veckorna vi sover ihop går vi aldrig och lägger oss så tidigt. 

Skulle vilja veta vad ni spontant känner när ni läser. Jag känner att jag börjat bli så pass less på relationen varannan vecka att jag knappt vet om jag vill att vi alla fyra ska ses för att det tar mycket energi från mig. Och jag tänker....Är det här bara början? Detta är inget jag tagit upp alls. Vi har inte uttalat ett förhållande mellan oss även om vi har ett gemensamt liv (vv)  (PS, han förutsätter i sina frågor att min son är med och bestämmer precis lika mycket som hans barn) Jag menar, vi träffas ju inte huvudsakligen för barnens skull...

Kanske finns det någon som känner igen sig, eller har något bra att säga om situationen. Om det är så, då skulle jag vara tacksam om ni vill berätta hur ni ser på saken :) 

• Svar på tråden Han går och lägger sig samtidigt som sitt barn
  • Brumma
    Anonym (dd) skrev 2020-02-07 19:38:42 följande:

Det är ju för att DU tar för givet att inget av det som nämns är något konstigt :) Jag ser det helt enkelt som så att frågeställaren är en vuxen människa och kan hantera information, ta till sig det som känns relevant och förkasta det som inte är det. Jag tycker att du och Zach enbart är ytterligheter, du ser inga problem och Zach målar fan på väggen. Frågeställaren behöver varken känna att du har rätt eller att Zach har rätt och det kan hon säkert avgöra själv. 

Jag tar inget för givet, jag läser bara inte mellan raderna utan det som TS skriver..

Jag säger inte att jag har "rätt", jag ifrågasätter bara att folk påstår att pappan behandlar barnet som en "bortskämd prinsessa" när TS uttryckligen skriver att hon är trevlig, aldrig bråkar osv. Ett barn som sätts på piedestal är sällan trevligt, accepterar sällan ett "vi gör det en annan gång" och kräver istället ett ja.
  • Anonym (Annika)

Jag tycker att det låter oroväckande. Det är inte sunt att ge sitt barn lika mycket ansvar och inflytande som en vuxen. Barn mår inte bra av att få för stort ansvar, och de bör få förståelse för skillnaden mellan barn och vuxna, osv. Jag håller med dig helt!
    Men bara för att det är så nu, behöver det inte "vara kört". Din kille kanske inte har reflekterat så mycket över det, låtit tiden gå, lyssnat på någon enstaka persons åsikt, och därför har det råkat bli så här. Jag tycker att du ska ta upp frågan med honom! Det verkar som om du bara "spelat med", anpassat dig genom att åka hem tidigt, låtit honom tro att ditt barn bestämmer lika mycket osv. Så han kanske tror att du (och alla andra föräldrar?) gör likadant. Ge inte upp honom för detta, utan att ta upp det och se om han vill förändra sig. 

• Andreaaaa

Haha, så skulle min man också leva om vi separerade tror jag, i nån slags tvåsamhet med vår son...

I grunden är det rart tycker jag, iaf så länge som barnet inte ballar ur när hen INTE får som hen vill. Och om du tycker att du får för lite egentid med din kille pga hans nattningsvanor så tycker jag att du ska föreslå en ändring men i övrigt ser jag inget som självklart skulle vara problematiskt utifrån din beskrivning.

• Brumma
    Anonym (Annika) skrev 2020-02-07 20:33:11 följande:

Jag tycker att det låter oroväckande. Det är inte sunt att ge sitt barn lika mycket ansvar och inflytande som en vuxen. Barn mår inte bra av att få för stort ansvar, och de bör få förståelse för skillnaden mellan barn och vuxna, osv. Jag håller med dig helt!

Men bara för att det är så nu, behöver det inte "vara kört". Din kille kanske inte har reflekterat så mycket över det, låtit tiden gå, lyssnat på någon enstaka persons åsikt, och därför har det råkat bli så här. Jag tycker att du ska ta upp frågan med honom! Det verkar som om du bara "spelat med", anpassat dig genom att åka hem tidigt, låtit honom tro att ditt barn bestämmer lika mycket osv. Så han kanske tror att du (och alla andra föräldrar?) gör likadant. Ge inte upp honom för detta, utan att ta upp det och se om han vill förändra sig. 

Vilka av exemplen tycker du är för stort ansvar och var framgår det att barnet får lika mkt ansvar som en vuxen?
  • Zarch
    Brumma skrev 2020-02-07 14:24:16 följande:

Som jag skrivit tidigare finns det inte, i de exemplen som TS tar upp, ngt som nödvändigtvis tyder på att barnet alltid får bestämma i allt, får bestämma om orimliga saker osv.

Att bli involverad i vardagliga beslut, där det faktiskt inte "gör ngt" oavsett vilket beslut barnet tar är fullt normalt och ngt de fleata familjer gör.

Jag har efterfrågat exempel på när barnet fått ta orimliga bealut, när pappan gett efter och ändrat saker mot bättre vetande för att barnet krävt det, tillfällen då barnet blivit argt för att det inte fått sin vilja igenom - men TS har inte presenterat några sådana tillfällen.

Hon skriver att barnet är trevligt, aldrig bråkar osv. Barnet visar inte minsta tecken på att vara bortskämt när TS beskriver hur hon beter sig.

Om du INTE läser mellan raderna, vilket/vilka av TS exempel anser du är så illa att det förtjänar att "målas fan på väggen"?

Det är fullkomligt vardagliga beslut. Hon skriker inte efter att få bestämma

Men om allt nu är så himla gemytligt så fattar jag inte varför TS startade tråden för det första. Sedan skrev hon i trådstarten - killens barn är delaktig i nästan alla beslut som ska fattas?! Varningsklockor någon? Har hon sedan backat och numera finner dottern väluppfostrad och trevlig så ska inte jag hålla på.
  • Zarch
    Anonym (dd) skrev 2020-02-07 19:38:42 följande:

Det är ju för att DU tar för givet att inget av det som nämns är något konstigt :) Jag ser det helt enkelt som så att frågeställaren är en vuxen människa och kan hantera information, ta till sig det som känns relevant och förkasta det som inte är det. Jag tycker att du och Zach enbart är ytterligheter, du ser inga problem och Zach målar fan på väggen. Frågeställaren behöver varken känna att du har rätt eller att Zach har rätt och det kan hon säkert avgöra själv. 

Jag är född negativ! Men jag tror att jag är den ytterlighet som har rätt i det här fallet. För hur många lyckliga styvmorsor har du stött på som fullkomligt älskar att styras av sina mäns små barn? Jag har då inte gjort det.
  • Anonym (dd)
    Zarch skrev 2020-02-08 17:12:01 följande:

Jag är född negativ! Men jag tror att jag är den ytterlighet som har rätt i det här fallet. För hur många lyckliga styvmorsor har du stött på som fullkomligt älskar att styras av sina mäns små barn? Jag har då inte gjort det.
    Nej, det gör det onödigt komplicerat att komma in som pappas flickvän när han har låtit sitt barn tro att det är pappan och barnet som bestämmer. Min mans barn var inte heller direkt otrevlig men motståndet mot att jag också var en av de vuxna fanns där. Det blir onödigt svårt att driva ett hushåll ihop under de premisserna. 
  • Zarch
    Anonym (dd) skrev 2020-02-08 18:03:29 följande:

Nej, det gör det onödigt komplicerat att komma in som pappas flickvän när han har låtit sitt barn tro att det är pappan och barnet som bestämmer. Min mans barn var inte heller direkt otrevlig men motståndet mot att jag också var en av de vuxna fanns där. Det blir onödigt svårt att driva ett hushåll ihop under de premisserna. 

Det går inte att trivas under sådana omständigheter nej, jag skulle själv aldrig stå ut och är nog en curlingpappas värsta mardröm. Jag träffade en kvinna en gång via jobbet och hon berättade för mig hur mannen och hans barn bestämde i princip allt där hemma. Hela inredningen fick dottern bestämma, ut på IKEA och peka ut hur deras sovrum skulle se ut var ett exempel. Då frågade jag henne hur sjutton kunde hon finna sig i det? Nej hon vågade inte säga ifrån eftersom hon själv har fått höra från andra att barnen går främst och att hon var rädd för att ses som en elak styvmorsa. Men snälla sa jag - har den där skitungen fått bestämma hur inredningen ska se ut i mamma och pappas sovrum när det begav sig? Nej det var ett bra argument att ta hem tyckte hon. Att jag personligen tyckte att hon skulle gå hem och ge både snubben och ungen en varsin fransk lavett behöll jag dock för mig själv.

Alltså det är väl där min poäng landat lite. Om TS håller på att foga sig redan nu efter mannen och hans barns rutiner (det blir fan inte bättre utan alltid värre) så kommer hon att tappa bort sig själv och bli bitter i slutändan, jag tror att det är helt fel väg att gå. Bättre att visa tänderna direkt och om inte det uppskattas från snubbens håll så är det ingenting att fördjupa relationen med heller.
  • Anonym (dd)
    Zarch skrev 2020-02-08 18:26:24 följande:

Det går inte att trivas under sådana omständigheter nej, jag skulle själv aldrig stå ut och är nog en curlingpappas värsta mardröm. Jag träffade en kvinna en gång via jobbet och hon berättade för mig hur mannen och hans barn bestämde i princip allt där hemma. Hela inredningen fick dottern bestämma, ut på IKEA och peka ut hur deras sovrum skulle se ut var ett exempel. Då frågade jag henne hur sjutton kunde hon finna sig i det? Nej hon vågade inte säga ifrån eftersom hon själv har fått höra från andra att barnen går främst och att hon var rädd för att ses som en elak styvmorsa. Men snälla sa jag - har den där skitungen fått bestämma hur inredningen ska se ut i mamma och pappas sovrum när det begav sig? Nej det var ett bra argument att ta hem tyckte hon. Att jag personligen tyckte att hon skulle gå hem och ge både snubben och ungen en varsin fransk lavett behöll jag dock för mig själv.

Alltså det är väl där min poäng landat lite. Om TS håller på att foga sig redan nu efter mannen och hans barns rutiner (det blir fan inte bättre utan alltid värre) så kommer hon att tappa bort sig själv och bli bitter i slutändan, jag tror att det är helt fel väg att gå. Bättre att visa tänderna direkt och om inte det uppskattas från snubbens håll så är det ingenting att fördjupa relationen med heller.

Jag tror också det är bättre att reagera. Är det nån som tycker att man är elak styvmorsa så kommer dom att tycka det oavsett hur mycket du anpassat dig eller oavsett om du sagt ifrån. Tyvärr är det också en allt för vanlig rädsla som hämmar allt för många kvinnor.
  • Zarch
    Anonym (dd) skrev 2020-02-08 21:50:55 följande:

Jag tror också det är bättre att reagera. Är det nån som tycker att man är elak styvmorsa så kommer dom att tycka det oavsett hur mycket du anpassat dig eller oavsett om du sagt ifrån. Tyvärr är det också en allt för vanlig rädsla som hämmar allt för många kvinnor.

Nu kan det givetvis finnas styvmorsor som är av den otrevliga sorten också men där kan man inte räkna in typen som lever med pappor som leker hejaklacksledare på tjack inför sina barn varannan vecka.

Jag tycker egentligen att TS ska springa åt andra hållet redan nu för hon verkar vara alldeles för snäll och godtrogen för att ta sig an det där, jag tror verkligen på att man bör influeras något av snövits styvmorsa i vissa lägen och speciellt om man har egna barn. Hon borde ta mark för sig själv och sin egen son för att skapa en sund gruppdynamik i sin nystartade bonusfamilj. Om hon och sonen ska kuta runt och enbart visa förståelse och anpassa sig efter mannen och hans dotter så kommer det sluta med att dom agerar som tjänstefolk till lorden och hans arvtagerska.
  • Anonym (dd)
    Zarch skrev 2020-02-08 23:27:36 följande:
    Nu kan det givetvis finnas styvmorsor som är av den otrevliga sorten också men där kan man inte räkna in typen som lever med pappor som leker hejaklacksledare på tjack inför sina barn varannan vecka.

Jag tycker egentligen att TS ska springa åt andra hållet redan nu för hon verkar vara alldeles för snäll och godtrogen för att ta sig an det där, jag tror verkligen på att man bör influeras något av snövits styvmorsa i vissa lägen och speciellt om man har egna barn. Hon borde ta mark för sig själv och sin egen son för att skapa en sund gruppdynamik i sin nystartade bonusfamilj. Om hon och sonen ska kuta runt och enbart visa förståelse och anpassa sig efter mannen och hans dotter så kommer det sluta med att dom agerar som tjänstefolk till lorden och hans arvtagerska.
    Det finns rötägg inom alla branscher men att kvinnor går omkring och är rädda för att anses vara en elak styvmamma ifall hon säger ifrån är ett stort problem, det finns allt för många kvinnor som lever med den föreställningen. Din vän visar en extrem variant som inte ens känner att gränsen går vid sitt eget sovrum. Bra att du hjälpte henne. 

Jag tycker att vi kan begrava sagorna och inte låta oss påverkas av en urgammal föreställning om godtrogna män och ondsinta kvinnor. Man är inte en ondsint kvinna för att man behöver ta plats lika mycket som andra. Det är så talande det du beskriver om din vän som inte ens vågade ta plats för sitt eget sovrum. 
  • Zarch
    Anonym (dd) skrev 2020-02-09 08:45:06 följande:

Det finns rötägg inom alla branscher men att kvinnor går omkring och är rädda för att anses vara en elak styvmamma ifall hon säger ifrån är ett stort problem, det finns allt för många kvinnor som lever med den föreställningen. Din vän visar en extrem variant som inte ens känner att gränsen går vid sitt eget sovrum. Bra att du hjälpte henne. 

Jag tycker att vi kan begrava sagorna och inte låta oss påverkas av en urgammal föreställning om godtrogna män och ondsinta kvinnor. Man är inte en ondsint kvinna för att man behöver ta plats lika mycket som andra. Det är så talande det du beskriver om din vän som inte ens vågade ta plats för sitt eget sovrum. 

Fast det finns ju en hel del jönsar här som skriver på forumet att bonusmorsor ska finna sig i precis allt eftersom dom minsann visste vad dom gav sig in på när dom träffade en man med barn. Sådana kommentarer kan säkert påverka många kvinnor med låg självkänsla.

Jag tycker att rim och reson är något som det mesta handlar om. Givetvis ska man inte gå in som en gestapo och köra över en mans barn, tvärtom. Däremot så har ju den mannen valt att inleda en relation med en vuxen kvinna så då får han ansvara för att hon ska ta plats som en sådan också. Jag lägger ansvaret där och hur svårt kan det vara?
Svar på tråden Han går och lägger sig samtidigt som sitt barn