• Anonymsju

Hur länge ska man vara hemma vid ögonfluss?

Hej,

Vabbade hela förra veckan med min 2 åring pga ögonfluss/hosta/förkylning.

Ögonen är fortfarande kladdiga på morgonen, och är stelt runt ögonfransarna. När jag tar bort det så bildas det inte så mycket under dagen, utan det verkar samla sig som mest när han sover.

Hostan beror trogtlivis på förkylningsastma (har tid för det)

Men kanske en dum fråga, men ska man ha honom hemma tills ögonen är HELT kladdfria? Även om det kanske inte bildas så mycket mer efter jag tagit bort på morgonen.

Hur länge har era barn varit hemma vid ögonfluss?

• Svar på tråden Hur länge ska man vara hemma vid ögonfluss?
  • Anotherone

Var hemma 1,5v av samma anledning. Barnen ska inte ha nåt kladd alls i ögonen! Såg dock barn vid lämning i morse som inte borde varit där så det är väl bara en tidsfråga innan jag får vabba igen...

• Anonymsju

Behöver man inte nåt intyg till försäkringskassan efter 7 dagar? Eller hur funkar det? Aldrig vabbat ner än 4-5 dagar i sträck.

Och sonen hade öroninflammation en gång innan han börjat på förskolan, då köpte vi bara nån typ av tvättservetter som ska ta bort bakterier, sen gick de över efter några dagar. Nu tycks det inte funka, ska man köpa nån salva? Har ni nåt tips?

• Anonymsju
    Anonymsju skrev 2020-02-03 09:13:38 följande:

Behöver man inte nåt intyg till försäkringskassan efter 7 dagar? Eller hur funkar det? Aldrig vabbat ner än 4-5 dagar i sträck.

Och sonen hade öroninflammation en gång innan han börjat på förskolan, då köpte vi bara nån typ av tvättservetter som ska ta bort bakterier, sen gick de över efter några dagar. Nu tycks det inte funka, ska man köpa nån salva? Har ni nåt tips?

Menar ögoninflammation
  • Anonymsju

Som idag, jag badade sonen imorse för att få bort allt klet som fastnat i ögonfransarna och även intrikat snor från natten. Sen dess har det inte kommit något mer klet från ögonen, han är lite röd under ögonen tycker jag, och näsan får jag torka konstant. Men han ska vara hemma tills han vaknar upp helt utan klet?

• Anotherone
    Anonymsju skrev 2020-02-03 09:13:38 följande:

Ja det behöver man. Det är precis som när man själv är sjuk, from dag 8 behövs intyg.
  • Långbenopluto
    Anonymsju skrev 2020-02-03 10:34:13 följande:
    Som idag, jag badade sonen imorse för att få bort allt klet som fastnat i ögonfransarna och även intrikat snor från natten. Sen dess har det inte kommit något mer klet från ögonen, han är lite röd under ögonen tycker jag, och näsan får jag torka konstant. Men han ska vara hemma tills han vaknar upp helt utan klet?
    JA!
Svar på tråden Hur länge ska man vara hemma vid ögonfluss?