• erlas

    Tror jag har MS eller ALS på riktigt. Svag i armarna....

    Tror jag har MS på riktigt. Om inte ALS?

    Har problem med armarna. Är stark som vanligt men ändå svag, kan inte sätta upp håret, bre en smörgås, sitta med mobilen längre än några minuter sen måste jag släppa ner armarna och vila. Ibland värker armarna/axlarna eller bränner. Det blir värre om jag oroar mig och spänner mig. Brukar vara hemsk på kvällen och mildare på morgonen.

    Haft så en gång förut med. Har även har liknande känsla i knäna och i ryggen. I ryggen var det sombatt jag inte orkade sitta upprätt en period. Var tvungen att luta mig hela tiden. Varje gång dom här grejerna händer så håller det på någon vecka eller mer. Får även värk osv. Det började några månader efter min graviditet. Alltså typ juli -19.

    Tänker att detta är vad dom kallar skov???? MÅR PISS!

  • Svar på tråden Tror jag har MS eller ALS på riktigt. Svag i armarna....
  • Anonym (Anonym)

    Kan vara fel på blodtrycket. Vad säger läkaren?

  • AndreaBD

    Jag fick också såna symptom efter att jag hade fött barn. Det kollades upp noga och det var ... ingenting. Tyvärr så händer det att man oroar sig just när man har små barn - eftersom man ju har i bakhuvudet att man måste vara frisk och leva länge till, för nu har man ansvar för barn. 

    Kolla upp det hos en läkare. Om du är akut jätteorolig - gå till akuten. De kan göra några neurologiska tester ganska enkelt och de kan göra en lumbalpunktion. Inte så roligt, men inte jättefarligt heller. Låt de kolla upp det, så vet du. Och jag tror inte att det är något så pass farligt. Det brukar vara ren stress, eller något harmlöst. 

  • erlas
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-18 09:57:43 följande:

    Kan vara fel på blodtrycket. Vad säger läkaren?


    Det är bara lätt förhöjt. 138/86 ???????
  • erlas
    AndreaBD skrev 2020-02-18 09:58:39 följande:

    Jag fick också såna symptom efter att jag hade fött barn. Det kollades upp noga och det var ... ingenting. Tyvärr så händer det att man oroar sig just när man har små barn - eftersom man ju har i bakhuvudet att man måste vara frisk och leva länge till, för nu har man ansvar för barn. 

    Kolla upp det hos en läkare. Om du är akut jätteorolig - gå till akuten. De kan göra några neurologiska tester ganska enkelt och de kan göra en lumbalpunktion. Inte så roligt, men inte jättefarligt heller. Låt de kolla upp det, så vet du. Och jag tror inte att det är något så pass farligt. Det brukar vara ren stress, eller något harmlöst. 


    Ja jag har fått vad dom tror är utmattningssyndrom runt samma tidpunkt.. precis som du säger så tänker jag mycket som du iom leva för barnen..

    Var faktiskt till akuten igår.. orkade inte oroa mig mer. Dom kunde inte hitta några fel på plats men skickade remiss till vc för vidare utredning. Dom tyckte jag skulle behöva komma till en neurolog alt göra mr röntgen.. Blev inte av med oron :(
  • Anonym (Anonym)
    erlas skrev 2020-02-18 10:04:00 följande:
    Det är bara lätt förhöjt. 138/86 ???????
    Näe då är det inte det iaf. Jag tänkte snarare om det var för lågt. Hoppas det löser sig!
  • AndreaBD
    erlas skrev 2020-02-18 10:07:08 följande:
    Ja jag har fått vad dom tror är utmattningssyndrom runt samma tidpunkt.. precis som du säger så tänker jag mycket som du iom leva för barnen..

    Var faktiskt till akuten igår.. orkade inte oroa mig mer. Dom kunde inte hitta några fel på plats men skickade remiss till vc för vidare utredning. Dom tyckte jag skulle behöva komma till en neurolog alt göra mr röntgen.. Blev inte av med oron :(
    Men då kommer du till en neurolog snart? Det är ju bra. Så att du då förhoppningsvis får veta att det inte är något farligt. Att du har andra symptom på utmattning bekräftar bara min teori. Jag tror det är inte alls ovanligt att man får konstiga symptom för att man oroar sig att det kanske kan hända något så att man inte kan finnas där för sina barn. Det kan mycket väl vara det som ligger bakom. Och då lär det släppa när du får veta att det inte är något farligt. 
  • AndreaBD
    erlas skrev 2020-02-18 10:07:08 följande:
    Ja jag har fått vad dom tror är utmattningssyndrom runt samma tidpunkt.. precis som du säger så tänker jag mycket som du iom leva för barnen..

    Var faktiskt till akuten igår.. orkade inte oroa mig mer. Dom kunde inte hitta några fel på plats men skickade remiss till vc för vidare utredning. Dom tyckte jag skulle behöva komma till en neurolog alt göra mr röntgen.. Blev inte av med oron :(
    Men då kommer du till en neurolog snart? Det är ju bra. Så att du då förhoppningsvis får veta att det inte är något farligt. Att du har andra symptom på utmattning bekräftar bara min teori. Jag tror det är inte alls ovanligt att man får konstiga symptom för att man oroar sig att det kanske kan hända något så att man inte kan finnas där för sina barn. Det kan mycket väl vara det som ligger bakom. Och då lär det släppa när du får veta att det inte är något farligt. 
  • 10oktober

    Kolla även sköldkörteln! Jag hade så ca 9 månader efter födseln av min son. Orkade inget, kunde inte skriva ordentligt, hade ingen kraft kvar i fingrarna, urdålig kondition, benen orkade inte uppför en vanlig trappa. Visade sig vara överfunktion av sköldkörteln så kroppen jobbade på max och hade ingen kraft kvar till musklerna.

    Trodde också att jag hade ALS eller MS men visade sig vara sköldkörteln. Värt att kolla om du inte redan Har gjort det.

  • erlas
    10oktober skrev 2020-02-18 10:38:24 följande:

    Kolla även sköldkörteln! Jag hade så ca 9 månader efter födseln av min son. Orkade inget, kunde inte skriva ordentligt, hade ingen kraft kvar i fingrarna, urdålig kondition, benen orkade inte uppför en vanlig trappa. Visade sig vara överfunktion av sköldkörteln så kroppen jobbade på max och hade ingen kraft kvar till musklerna.

    Trodde också att jag hade ALS eller MS men visade sig vara sköldkörteln. Värt att kolla om du inte redan Har gjort det.


    Ligger nära gränsen till hyper men det ska inte ge symtom enl endo läkaren..
  • 10oktober
    erlas skrev 2020-02-18 12:27:22 följande:

    Ligger nära gränsen till hyper men det ska inte ge symtom enl endo läkaren..


    Hmm, att ligga nära gränsen borde kanske inte ge så mycket symptom... hoppas ni hittar vad det är och att det inte är så allvarligt!
Svar på tråden Tror jag har MS eller ALS på riktigt. Svag i armarna....