• Marre22

Vad anser du är rimligt/lagom eller extra allt att ha över efter fasta och nödvändiga utgifter?

Jag är snart tillbaka i arbetslivet efter min föräldraledighet och med det också nya förutsättningar.

Vad har ni för pengar över efter allt är betalt? Då menar jag även mat, sparande osv.

Det är alltså pengar som ska gå till kläder till mig o två barn, någon utelunch/utemiddag/fika, frisörbesök, presenter, blommor, något besök på Systembolaget, tjejmiddag ute.

3000 kr är det lagom?

Är 5000 kr rimligt?

Är 10 000 kr extra lyxigt?

• Svar på tråden Vad anser du är rimligt/lagom eller extra allt att ha över efter fasta och nödvändiga utgifter?
  • Jemp

Jag budgeterar 2500 på sånt till enbart mig, så 3000 inkl barnen låter väl rimligt. (Såklart beroende på förutsättningar).

• Jemp

Jag budgeterar 2500 på sånt till enbart mig, så 3000 inkl barnen låter väl rimligt. (Såklart beroende på förutsättningar).

• Anonym (Grabben bredvid)

Jag har +10.000kr till mig själv varje månad. Men, dessa trådar i detta ämne återkommer ständigt. Kunde du inte ha läst någon av dom?

• Anonym (vad du anser)

Jag har 0 kronor kvar till sånt exkluderat ett par hundralappar till kläder till barnen, så för mig hade 3000 kronor att bara bränna vara lyx. Herregud, jag hade blivit asglad om jag hade lite mer pengar att lägga på kläder till barnen.

• Anonym (mmm)

Jag tänker 5000 för mig men jag gör aldrig av med så mycket, så jag tror säkert att ca 3000 kr räcker för dig om du inte är ute på restaurang väldigt ofta tex. 

• Anonym (mmm)
    Anonym (Grabben bredvid) skrev 2020-02-21 07:47:53 följande:

Jag har +10.000kr till mig själv varje månad. Men, dessa trådar i detta ämne återkommer ständigt. Kunde du inte ha läst någon av dom?

Varför svarar du hur mycket du har då, om du tycker tråden är så onödig? Vill du bara glänsa med dina 10 000? 
  • Anonym (UtanförBoxen)
    Marre22 skrev 2020-02-20 22:58:38 följande:

Det är alltså pengar som ska gå till kläder till mig o två barn, någon utelunch/utemiddag/fika, frisörbesök, presenter, blommor, något besök på Systembolaget, tjejmiddag ute.

30% av inkomsten.
  • Anonym (Sparande)

Det beror helt och hållet på hur mycket du får över efter att du betalat räkningar, mat och andra grejer ni faktiskt behöver (här skulle jag definitivt räkna in barnens kläder och även dina egna om det är nödvändiga inköp och inte bara för att blusen var sååå snygg).

Man bör klara de utgifterna du listar på 3000 kr så frågan är väl snarare hur mycket du sparar och till vad? Sparar du 15000 kr/månad så kanske det är värt att leva lite mer i nuet och unna dig fler tjejmiddagar, biobesök osv. och bara spara 13000 kr/månad. Sparar du 2000 kr/månad och är sugen på att sluta spara och använda pengarna till nöjen så är det en dålig idé. Jag är av uppfattningen att ekonomisk trygghet på sikt ger mer livskvalitet än vad tillfälliga nöjen gör. Självklart ska man unna sig ibland men det får inte gå till överdrift. 10 000 kr i månaden är definitivt överdrivet för alla oss som inte är med på topplistorna över Sveriges rikaste. Jag skulle säga att allt upp till 5000 kr är normalt men att det beror på inkomst och övriga utgifter. För mig är sparande viktigare.

Svar på tråden Vad anser du är rimligt/lagom eller extra allt att ha över efter fasta och nödvändiga utgifter?