• Dzala

Kan magsjuka "börja om" igen eller blev det för mycket mat?

Dottern 5 år insjuknade i magsjuka i måndags. Eller rättare sagt hon kräktes en gång. Sen var allt frid och fröjd tills tisdagkväll då hon hade både kräkningar och diarré hela natten. Onsdag morgon var sista diarrén. Igår var hon som vanligt, äter mindre såklart men drack bra. Nu till middagen sa hon att det gjorde ont i hennes mage när hon åt men det gick över sedan. Och nu ikväll när hon åt lite kvällsmat sa hon plötsligt "jag måste kräkas" och så kom allt upp. Vad är detta för konstigt? Borde hon inte blivit frisk vid det här laget eller blev det för mycket mat?

Det har ju ändå gått totalt 5 dagar nu.

• Svar på tråden Kan magsjuka "börja om" igen eller blev det för mycket mat?
  • Kodia

Det kan mycket väl ha blivit för mycket eller fel mat. Efter en magsjuka ska man gärna äta skonsam kost. Undvik till exempel mjölkprodukter, mycket fiber, starka kryddor osv.

• lövet2

I bland tar det tid innan magen återhämtat sig. Efter magsjukan blir magen väldigt lättirriterad. Som att ha en svår magkatarr ungefär. Man behöver äta lite och ofta i flera dagar efteråt. Vissa (särskilt barn) blir laktosintoleranta i en period, men det brukar gå över. Det gäller bara att undvika laktos tills magen mår helt bra igen.

• Solblomma30

När jag har varit magsjuk själv så är min mage superkänslig ibland i två veckor efteråt. Jag måste äta skonkost, typ ris och kokt fisk, och mår väldigt illa om jag äter som vanligt. Så jag tycker att det låter normalt. Tråkigt såklart, men inte konstigt. Hoppas dottern mår bättre snart!

Svar på tråden Kan magsjuka "börja om" igen eller blev det för mycket mat?