Tusenskönan86 skrev 2020-02-22 19:25:49 följande:
Min bebis är snart 5 månader, jag har helammat henne och det har gått bra. Ammar henne sista gången vid 22 och hon sommar då vid bröstet, jag lägger ner henne och sen sover hon till kl 3-4, jag tar upp henne och liggammar, sen sover hon till 8-9. Så jag tycker nätterna funkar jättebra! Hade tänkt helamma till hon var sex månader men nu tycker jag att hon ofta blir gnällig när hon äter(dagtid) som att det inte kommer tillräckligt och ibland måste jag amma på båda brösten vid samma tillfälle (aldrig behövt innan). Jag brukar pumpa om jag behöver vara hemifrån nån timme så pappan kan mata men nu sedan en tid tillbaka så tar det lång tid innan jag kan fylla en flaska (125 ml), får ofta pumpa 2-3 omgångar och från båda brösten (innan gick det på en kvart bara på ena). Därför har pumpningen blivit ett stressmoment då jag måste börja pumpa nån dag i förväg för att vara säker på att det blir tillräckligt mycket.
Så jag tänker att jag ska börja ge ersättning vid ett, ett par tillfällen om dagen. Tänker att brösten då får mer tid på sig att bli fulla och bebis blir mättare längre (och kanske sover längre än 30 min är gängen).
Men är det bara att blandad till en flaska och ge? Eller ska man tänka på något speciellt? Vilken tid på dygnet är bäst att börja ge? Nätterna funkar ju som sagt bra men hon är ofta gnällig vid 19-tiden och vill äta oftare på kvällen då brösten känns som mest tomma...
Hej! Jag har en bebis som är sex månader här hemma och jag upplever precis som du att han är mer gnällig när han äter sen han blev ungefär fem månader gammal. Det känns som att han inte blir riktigt nöjd av amningen, inte dagtid hos oss, utan här främst kvällstid. Men på samma vis som du beskriver. Jag vet inte om det är ditt första barn eller du har amningserfarenhet sen tidigare men detta är mitt fjärde barn så jag har hunnit med några år av amning och även delammat mina tre andra barn både innan och efter introduktion av fast mat och/eller flaska.
Med det i bagaget tolkar jag nu inte sonens gnäll som att han inte får i sig tillräckligt från brösten. Han har gått upp rejält i vikt vid vägningarna på BVC (till och med ökat 1,5 kurva) och har rejäla kissblöjor.
Jag tror säkert att din dotter får i sig tillräckligt genom amningen fortfarande även om hon är gnälligare, men enda sättet att veta det är ju genom att se om hon kissar och bajsar ordentligt och samtidigt går upp som hon ska i vikt. Sen kan man ju resonera som så att det är strunt samma om amningen fortfarande fungerar och gnället beror på annat. Du har ju all rätt att känna att det inte funkar längre och då ge extra mat på annat sätt! Men det kan vara skönt att veta att missnöjdheten sannolikt inte beror på dålig mjölkproduktion. Det är kanske en tillväxtfas, kanske tänder på gång, nån infektion. Kanske allt på en gång eller i olika kombinationer.
Med det sagt, så finns det olika möjligheter att ordna till det hela tror jag! Vad du väljer beror lite på hur mån du är om amningen. Om det känns viktigt för dig att fortsätta amma en längre tid så skulle du kunna fokusera mer på att öka mjölkproduktionen genom att amma oftare några dagar, kanske någon extra gång nattetid för att riktigt boosta brösten. En känsla av att brösten är tomma är precis som Tangent ovanför skriver inte alls en indikation på att mjölken har försvunnit, snarare tvärtom faktiskt. En känsla av mjuka och tomma bröst betyder oftast att mjölkproduktionen är i balans. När brösten känns mjuka så ger de hjärnan en signal om att öka produktionen av mjölk, så det är toppen att de känns på det viset! I början när mjölkproduktionen inte är i balans så känns brösten ofta sprängfyllda och hårda, och då ger de signaler till hjärnan om att MINSKA mjölkproduktionen! Så hårt bröst signalerar till kroppen att göra mindre mjölk, medan mjuka, slappa bröst signalerar till kroppen att göra mer mjölk. Fiffigt!
Känns det inte aktuellt att öka amningen så kan du ge ersättning, och då är det som du skriver bara att blanda en flaska och ge. Eftersom du har helammat hittills så är det inte säkert att din dotter tar flaska, men det blir du ju snabbt varse. Jag har delammat två barn, och givit både bröst och flaska med ersättning och jag har inte upplevt att det funnits bättre tider på dygnet att ge ersättning. Det du ska tänka på när du ger ersättning är att du kommer att minska din egen mjölkproduktion med varje flaska ersättning du ger. Bebisar blir ofta lata vid bröstet när man ger ersättning, för det rinner mycket snabbare ur flaskan och de slipper suga lika hårt som vid bröstet. De blir ofta mätta en längre stund också, och man missar då amningstillfällen. Det kan i början av flaskintroduktion kännas som att dina bröst är mer välfyllda igen, och hårda, och bebisen blir nöjdare eftersom det är för mycket mjölk i brösten då det har gått lång tid mellan amningarna, men i själva verket ger det ju då tyvärr en signal om att kroppen ska producera mindre mjölk i fortsättningen och det kommer den också att göra.
Det kan funka jättebra att delamma, men man vet aldrig. Bebisen kan föredra flaskan snabbt och så är amningen över. Det är ingen big deal sålänge mamman är medveten om det och känner sig ok med det såklart. Men vill man fortsätta amma kan det vara jättejobbigt. Det har hänt mig.
Ett annat alternativ om du inte vill störa amningen lika mycket är att börja ge fast mat, eller ge ersättning i mugg. Är din tjej fem månader så kan du inom några veckor säkert lyckas få henne att äta en portion gröt när hon är som mest missnöjd. Eller ge ersättning i mugg/pipmugg. Då kommer hon fortfarande att få sugbehovet tillfredställt av amningen och flaskan stör inte på samma vis.
Hoppas att ni får till en bra balans som funkar för er, det finns inga rätt eller fel sålänge du känner att du har fått bra info om hur amning funkar och vad som händer när man introducerar flaska eller annan mat :) Lycka till!