• MeAndBaby

    Kaffe med mjölk som enda frukost?

    Det händer att jag tar en cappuccino med en halv dl lättmjölk som enda frukost, och tycker att jag står mig fint på det fram till lunch. Men är det vättigt? En halv dl lättmjölk är bara 20 kcal, men på något märkligt sätt blir det med mörkt kaffe mättande för mig. Typ periodisk fasta fram till lunch 11.30 (plus ev en kaffe/te ytterligare)? Eller blir det bara en kalorisnål "frukost"?

  • Svar på tråden Kaffe med mjölk som enda frukost?
  • Anonym (s)

    Länge sedan jag läst på. Men tror du går mist eom mycket av de positiva effekterna av periodisk fasta pga mjölken du har i kaffet. Mjölken bryter fastan.

  • StevenDiese

    Ja strunta i mjölken tycker jag. Kroppen mår bra av att slippa bryta ner näring hela tiden.

  • Mascaraklumpar

    Det finns inga belägg för att en väldigt liten frukost skulle vara varken sämre eller bättre än en stor, eller sämre eller bättre än ingen frukost, rent generellt. Det man får går på är hur man själv mår och hur det tex påverkar vad man äter i övrigt (för vissa förhindrar ett regelbundet matintag att man blir akut hungrig och äter en massa skräpmat/fika, andra äter snarare nyttigare när de äter mer sällan).

  • Anonym (Fia)

    På morgonen när du har tom mage har syrorna inte någon mat att arbeta med , när du då tillsätter kaffe som också är väldigt surt risakerar du att få en obalans.

    Det kan göra att du får ont i magen, halsbränna och sura uppstötningar.

    En sur mage gär det även lättare för cancerceller att växa, eftersom de vill ha en sur miljö för att frodas.

    Högre doser kan man istället få ångest, känna oro och bli inaktiv.

    Om du dricker kaffe på tom mage ökar risken att du känner oro & mer stressad i kroppen.

    Så svaret på din fråga är nej det är inte vettigt med bara kaffe till frukost.

  • Pentra

    Endast kaffe med lättmjölk som frukost är inte vettigt. Se åtminstone till att blanda typ gammaldags (fet mjölk) i kaffet, så att du får i dig så hög dos som möjligt av mjölkens supernyttiga fettsyrearter. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (s)
    Anonym (Fia) skrev 2020-02-25 23:08:11 följande:

    På morgonen när du har tom mage har syrorna inte någon mat att arbeta med , när du då tillsätter kaffe som också är väldigt surt risakerar du att få en obalans.

    Det kan göra att du får ont i magen, halsbränna och sura uppstötningar.

    En sur mage gär det även lättare för cancerceller att växa, eftersom de vill ha en sur miljö för att frodas.

    Högre doser kan man istället få ångest, känna oro och bli inaktiv.

    Om du dricker kaffe på tom mage ökar risken att du känner oro & mer stressad i kroppen.

    Så svaret på din fråga är nej det är inte vettigt med bara kaffe till frukost.


    Generellt sätt när man fastar så anses inte kaffe vara ett problem. Garanterat inte med tanke på de hälsofördelar som alla typer av fasta medför.

    Ts om du är orolig för de negativa effekter kaffet skulle kunna ha, som alltså inom världen med de som är insatta i att fasta inte anses vara nåhot problem, så skulle jag råda dig att plocka bort kaffet helt istället för att börja äta frukost. Naturligtvis förutsatt att du trivs med att inte äta frukost.

    Att behöver äta tre mål mat om dagen är skitsnack som motbevisas i dagens forskning.
  • Lnilss88

    På vardagarna dricker jag också bara kaffe med mjölk (standardmjölk dock) på morgonen. Står mig också bra fram till lunch. Jag tänker att om jag inte är hungrig så ska jag inte tvinga i mig frukost bara för att andra gör det.

  • LukeStairwalker
    MeAndBaby skrev 2020-02-25 21:29:46 följande:

    Det händer att jag tar en cappuccino med en halv dl lättmjölk som enda frukost, och tycker att jag står mig fint på det fram till lunch. Men är det vättigt? En halv dl lättmjölk är bara 20 kcal, men på något märkligt sätt blir det med mörkt kaffe mättande för mig. Typ periodisk fasta fram till lunch 11.30 (plus ev en kaffe/te ytterligare)? Eller blir det bara en kalorisnål "frukost"?


    Vad som känns vettigt är ju upp till dig. Viktigast är ju att du mår bra. Efter en natts sömn är kroppen i svält och behöver mat. Så lite mer än kaffe med lite mjölk skulle jag nog rekommendera. Eller varför inte äta en rejäl frulle och ta lite mindre lunch och middag?
  • Aniiee

    Om det funkar för dig så funkar det för dig =)

    För mig som äter mellan 750 och 1000 kcal till frukost skulle det ju inte funka för =P


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Kaffe med mjölk som enda frukost?