• Sun 1 Mar 2020 16:43
    4522 visningar
    8 svar
    8
    4522

    FET efter positivt ägglossningstest OCH Ovitrelle

    Någon som gjort FET i naturlig cykel och fått både positivt ägglossningstest OCH Ovitrelle?

    Jag ska göra FET i naturlig cykel. Har följt upp med VUL hos läkaren, vi har pratat om att jag ska ta Ovitrelle för att säkerställa ägglossning då ägget är tillräckligt stort, i torsdags var follikeln 9mm. Har gjort ÄL-test och idag var det plötsligt positivt. Nu blir det ju knas! Jag kan inte ta Ovitrelle idag för jag har varken recept eller annat.

    I morgon ska jag på VUL igen men då blir det ju ?för sent? att ta Ovitrelle för att lossna ägget 40h senare, jag menar ägglossning kommer ju typ 24h efter positivt test... Så vilken tidpunkt ska man då gå efter, då man sätter in ett fem dagars embryo. Det är ju så noga när man sätter in embryot. Jag fattar inte, och fattar inte att jag inte tänkte på att fråga om detta möjliga scenario hos läkaren. Någon som varit med om liknande??

  • Svar på tråden FET efter positivt ägglossningstest OCH Ovitrelle
  • Sun 1 Mar 2020 21:08
    #1

    Det låter väldigt märkligt att du redan skulle ha äl. Ägget släpper först när blåsan passerat 20 mm och  den växer med ca 1,6 mm per dag. Blåsan kan inte vara mer än just så pass 14 mm. Även om äl-test kan visa positivt 48 timmar innan ägget släpper innebär det ju inte mer än ca 3 mm till- alltså runt 17 mm. Jag tror inte du behöver ha nån panik alls. Och mest troligt behöver du inte Ovitrelle heller. Men skulle du ta Ovitrelle imorron så är det inte exakt 40 timmar som gäller. Vid vanlig IVF brukar de säga ÄP efter 36 timmar- då är det ganska viktigt med tidpunkten. Vid FET är det inte exakt lika noga. Jag har gjort många FET och de har inte räknat timmar efter äl-sprutan så precis. Jag har tatt äl-sprutan på kvällen runt 21-22 och insättningarna har varit mellan 9.30 och 12.30 tre dar senare.

  • Sun 1 Mar 2020 21:49
    #2

    Tack för din kommentar :) Jag frågade läkaren senast och hon sade att ägglossningen bra kan komma inom bara några dagar. Hon sade att ägget är mellan 15-25mm då det släpper så det stämmer ju med mitt ägg, att ägglossning skulle vara ungefär i morgon (15mm då om det skulle vara 1,5mm/dygn). Och om det inte stämmer, varför blev testet positivt...och jag har ägglossningkänningar och sekret..??

    Troligtvis har jag ju ägglossning måndag eller tisdag enligt testet, så jag undrar hur mycket det strular till det om jag skulle få ta Ovitrelle i morgon... Då räknas ju ägglossningen kring tisdag-onsdag. Eller hur räknar man om man har både test och spruta?? Vet att det inte handlar om Exakta timar eller exakt 40h efter sprutan, men min poäng är väl att det skiljer ju på ett dygn ungefär när ägglossningen sker, om vi litar på testet eller Ovitrellens tidpunkt... Och femdagars ägg ska ju inte sättas in på dag 4 eller 6 :/ Har tidigare endast gjort medicinerade FET så jag har inte erfarenhet av detta scenario med ägglossning OCH Ovitrelle. Vårt sista ägg så jag är mer än orolig..

  • Sun 1 Mar 2020 22:15
    #3

    Jag kämpade för barn i många år på alla sätt och har aldrig hört att ägg släpper under 20 mm. Tvärtom kan blåsan vara uppåt 30 mm också. Hade du Glad-gubbetest eller såna med streck? Brukar äl-testen stämma för dig? Det låter som sagt tidigt för äl. Jag gjorde VUL inför insemination en gång och hade en blåsa på 14 mm. Jag tror det tog nästan en vecka till innan jag fick glad gubbe! Men din  läkare får ju avgöra vad hon tycker är lämpligt. Hon ser ju hur det ser ut på VUL imorron. Även slemhinnans utseende och tjocklek spelar ju roll. Vid ostimulerat FET brukar man inte ta äl-spruta heller. Gjorde inte jag den gången vi hade tänkt göra FET med eget ägg. De inväntade äl-testet bara.

  • Sun 1 Mar 2020 23:11
    #4

    Jag förstår att du har mycket erfarenhet, min mening är inte alls att förminska vad du säger och kan om dessa saker :) Kan hända jag minns fel och läkaren sade att Ovitrelle kan tas vid 15-25mm. Men hur som helst sade hon att ägglossning kan ske inom några dagar så därför tänker jag att en äggblåsa kan växa från 9mm till ?tillräckligt? på fyra dagar...

    Har själv gjort massvis IvF-försök och insättningar under fem år men det har varit en paus emellan så jag kanske glömt millimetrarna osv som jag förr kunde som flytande vatten... Har hittills gjort alla FET i medicinerad cykel, denna nya klinik tyckte vi tar naturligt men med Ovitrelle för att säkerställa. Ägglossningstestet har alltså aldrig använts för FET i mitt fall, men mensen har alltid kommit 15-16 dagar från utslag så jag antar ju att det funkat (kollat upp kanske två gånger med VUL att det stämt och gulkroppen bara kvar ett par dagar efter utslag). Vet inte vad jag ska tänka alltså... Har inte heller förr hört om naturlig FET med endast Ovitrelle. Hur ser er situation ut, du har kämpat länge i varje fall?<3

  • Mon 2 Mar 2020 12:28
    #5

    Jag måste uppdatera då jag träffade läkaren idag, jag hade faktiskt redan ägglossat. Jag sade att jag inte kan tro det, är han säker, men ingen äggblåsa syntes där den varit förr, i stället nåt som han antog var gulkroppen (om den bildas såhär fort?? Minns inte. I varje fall pekade han och sade att där tror jag du ägglossat nyss). Vet ju inte hur stor follikeln var då den lossnade men tydligen går det att gå från 9mm till ägglossning på 4 dagar. Antagligen är det ganska individuellt, och olika cykel för cykel hur snabbt äggen kan växa...? Jag har också varit med om att man får gå på hur många ultraljud som helst då ägget/äggen inte vill växa...

    Och vi hoppade alltså över Ovitrelle för ägglossning. Ska i stället ta en Ovitrelle 2 dagar samt 5 dagar efter ägglossning för att stöda slemhinnan. Inga andra mediciner.

    Har du Pimpinellan eller nån annan erfarenhet av Ovitrelle som lutealstöd vid FET?

  • Mon 2 Mar 2020 14:54
    #6

    Du hade en snabbväxande äggblåsa denna gång tydligen! Skrattande  Jag har mest gjort stimulerade FET (ÄD) och då tar man äl-spruta före och samma dag som insättning. Det stärker slemhinnan ytterligare vilket kan underlätta att embryot fäster.

    Vi har fått barn via ÄD så vår kamp är äntligen över. Lycka till nu! {#emotions_dlg.flower}

  • Mon 2 Mar 2020 16:55
    #7

    Åh vad härligt att ni kommit i mål! <3 Och att ni fått äggdonation, underbart att det är möjligt. Förstår att ni säkert gått en lång väg... Vad fint att du finns kvar här och delar med dig av din erfarenhet till all som kämpar, du vet hur värdefullt det är när man är sårbar och orolig och hoppet sviktar...

    Ja då är det väl lite samma Du haft som den Ovitrelle jag ska ta nu innan och vid insättning. Har förr bara haft vagitorier av progesteron så dettaär nytt för mig. Få se, först ska ägget tinas och allt ska gå bra, så mycket som ska funka för att ens få göra en insättning och ha en chans att försöka igen!

  • Mon 2 Mar 2020 17:59
    #8
    Kanelia skrev 2020-03-02 16:55:41 följande:
    Åh vad härligt att ni kommit i mål! <3 Och att ni fått äggdonation, underbart att det är möjligt. Förstår att ni säkert gått en lång väg... Vad fint att du finns kvar här och delar med dig av din erfarenhet till all som kämpar, du vet hur värdefullt det är när man är sårbar och orolig och hoppet sviktar...

    Ja då är det väl lite samma Du haft som den Ovitrelle jag ska ta nu innan och vid insättning. Har förr bara haft vagitorier av progesteron så dettaär nytt för mig. Få se, först ska ägget tinas och allt ska gå bra, så mycket som ska funka för att ens få göra en insättning och ha en chans att försöka igen!
    Jag vet precis hur det känns att kämpa i åratal. Känslor åt alla håll, menshelvetet varje månad, hopp upp och ner. Men det är värt all kamp när man sitter där med sitt första lilla barn! Hjärta Båda mina barn är FET-barn. Glad
Svar på tråden FET efter positivt ägglossningstest OCH Ovitrelle