• ManKlararAllt

Snart 4 år gammal och väldig speciell

Hej Allihopa!

Jag har en pojke som blir 4 år gammal om 5 månader. Han går hos en logoped pch det går sådär. Han pratar inte och man kan inte ha en dialog med honom. Han förstår inte heller så mycket. Nu har remiss skickats till psykolog. Allt detta har tagit sån tid. Vi väntade tid hos logoped i 1 år. och nu väntar vi fortfarande på psykolog tid. Nu ska jag försöka beskriva honom så gott jag kan.

Han är en glad kille som aldrig slåss, även om han blir slagen på Förskola så slår han aldrig tillbacka.

Han pratar inte, MEN kan sjunga alla sånger som finns julsånger Barnsånger. Och då sjunger han rent förutom R Säger han L istället.

Han älskar att leka dockfingrar det är hans intresse. samt att man läser för honom. Han tröttnar aldrig när man läser för honom. Han kan alla bökerna utantill råkar man läsa fel så blir han ledsen och småsur.

Han sover mellan 8.30 - 06.00

Han äter allt och jätte bra är inte petig med något. Vi har inga rutiner som vi följer eller så det är ny rulle varje dag och det stör han inte sig på.

Han är väldig hyperaktiv springer runt hela tiden och gör ljud ifrån sig. Han har inga utbrott förutom när han blir ledsen och så men det är inte varje dag. Han är jätte snäll. Men har inga kompisar pga hans språkstörning. Han leker själv. Eller springer efter sina skolkamrater.

Det han gör ett tag nu är att han klappar händerna och ger ljud ifrån sig . Han kan klappa åt allt och alla. Ser han nått klappar han. Har han tråkigt så klappar han. Är han ledsen så klappar han. Vet inte varför.

Han har alltid följt kurvan så det har inte varit något problem där.

Jag undrar om någon känner igen beteendet. Eller kan säga något till mig eller ge mig råd.

Sen vill jag tacka er som läst mitt inlägg och kommenterat.

Ber om ursäkt om jag skrivit fel eller stavat fel skriver från mobilen.

• Svar på tråden Snart 4 år gammal och väldig speciell
  • Anonym (Mamma)
    ManKlararAllt skrev 2020-03-04 06:16:40 följande:
    ManKlararAllt skrev 2020-03-04 00:11:35 följande:

Hej

Vi bor i Malmö!! Vart bor ni? Hade varit trevligt med någon i samma situation.

Skriv gärna till mig när du läser detta.

Vet inte riktigt hur detta fungerar men kanske kan du skriva privat.
    Hej, vi bor tyvärr i norra Sverige så det är ju lite långt för en lekdejt :/ Hade varit så trevligt annars, så hade vi kunnat följas åt och se hur det går. 
  • ManKlararAllt
    Anonym (Mamma) skrev 2020-03-05 15:35:55 följande:

Hej, vi bor tyvärr i norra Sverige så det är ju lite långt för en lekdejt :/ Hade varit så trevligt annars, så hade vi kunnat följas åt och se hur det går. 

Ja det är långt .. synd:(

Men om du vill så kan vi hålla kontakten och prata om våra barn och hur det går för dom. Bara om du känner för det:) Hör gärna av dig
  • ManKlararAllt
    Anonym (Maja) skrev 2020-03-05 10:11:54 följande:

Jag har ett barn som helt föll mellan stolarna under hela skoltiden. Ingen såg någonting.

Det tog inte förrän hon var vuxen som jag propsade på att hon skulle gå och göra en utredning. Det visade sig som jag då trodde att det fanns två diagnoser som faktiskt skapade dessa problem som hon hade. Hon var inte bara lat och ignorant.

Att jag inte själv startade en utredning tidigare var inte för att jag blundade inför det okända läskiga. Det var för att jag hade inte en tanke på att mitt älskade barn ens skulle ha en diagnos, ingen sa något. Inte ens mina vänner sa något.

Men jag grämer mig fortfarande, tänk så annorlunda det kunnat bli för henne om utredningen gjorts många år tidigare och inte som nästan vuxen.

Men jag vill säga till dig att så länge man gör allt man kan för att ens barn ska må så bra som det går och ha alla sina möjligheter öppna, ska du känna dig trygg.

Mer än så kan man inte göra för sina barn.

Hej Maja:)

Tack för inlägget. Ja du har rätt .. så länge man gör allt för sina barn och ser till att dom mår bra och är trygga så kan man fkt inte göra mer än så. Om det inte är för mkt i begär vad fick din dotter för diagnoser? Du behöver inte svara om du inte vill;)
  • Anonym (Anonym)

Förstår din oro kring beteendet och utvecklingen så det kan vara bra att kolla upp sånt ni reagerar på.

Om dagis och bvc inte sagt till om något som dom märkt av så kanske det kan vara så att du jämför sonen med hur dina övriga barn var och därför känner en extra stor skillnad.

Det verkar inte finnas något som indikerar på att sonen själv har det jobbigt eller tycker att det finns ett problem? Känner han sig frustrerad över att inte prata eller gör han sig förstådd ändå?

Om han sjunger med i sånger så skulle det kunna vara en väg till att prata mer. Gör små sånger av fler grejer. Matlagning, läggdags, bada, åka till dagis. Ju mer olika sånger ni lär han så kan hans ordförråd öka och kanske göra så att han pratar. Talet finns där men en 4a åring kanske tycker att det är bara när man sjunger som det är tillräckligt roligt att "prata".

Har ni kollat upp hans hörsel? Någon som hör dåligt kan uppfattas som att man inte kan/vill prata, samtidigt som dom själva kan göra mycket ljud ifrån sig.

• Anonym (Lina)

Så han är 3,5? Har en bekant som också hade en son som var jättesen med talet, inga "fel" hittades och talet kom igång så småningom. Nu är han tonåring med bäst betyg i sin klass och jättesmart. Tror aldrig dom fått någon förklaring till varför han var så sen med talet. Med det sagt så behöver det inte vara något "fel" även om jag förstår att det kan vara så med. Hoppas det löser sig för er

• lengon
    Anonym (??) skrev 2020-03-03 21:39:03 följande:
    Läser specialpedagogik och asperger är det absolut inte då dom är tidiga med språket. Autism stämmer inte överens med pojken då mamman skriver Äter bra sover bra och är inte våldsam utan snäll. Inga rutiner behöver följas utan som har en ny rulle varje dag.

Kan inte säga exakt vad det är

Men tycker att du ska ha fakta innan du skriver 3 menningar.

Kan vara så att han har Adhd men kanske också tourettes pga klappningar och ljud han gör .

Var stark och possitiv. Vet att det gör ont i mammahjärtan. Men det ordnar sig

Det är faktiskt väldigt vanligt att barn inom autismspektrum är sena i språket! Det kan också vara tidiga, men det ser helt olika ut från barn till barn!

Mamman berättar att han klappar mycket och gör det både i tid och otid. Det skulle kunna tyda på något åt autismhållet. Att han klarar av olika rutiner talar dock emot. Men alla med diagnoser har inte problem med samma sak och det är omöjligt att uttala sig utifrån den lilla information mamman ger och utan att ha träffat pojken.

Jag vill också tillägga att det inte finns mycket som tyder på adhd dock. Att vara full av liv och lek är fullt normalt vid 4 års ålder! Adhd anses heller inte kunna fastställas så tidigt - av just samma skäl. Det är omöjligt att avgöra i ett så tidigt stadie. Vänta ett par år med att spekulera i det, är mitt råd till mamman.

Mvh Socionom

• lengon

Jag vill också lägga till ett råd till TS! Var inte för snabb med att tro någonting utan ge honom utrymme att bara få vara det barn han är - med de olikheter just han har fötts med, precis som alla andra.

Jag håller med det som flera redan har skrivit här, att vi i Sverige gärna vill slänga oss med diagnoser åt höger och vänster. Men en 4-åring kan göra en enorm utvecklingsresa som inte går att förutse. Han kanske bara är sen i språket. Punkt. Och allt kan se helt annorlunda ut om några år. Det finns många exempel på barn som har utvecklats i en annan takt inom visa områden, men som fungerar fullt "normalt" när de når skolåldern.

Oroa dig inte utan jobba på med TAKK och andra språkliga hjälpmedel och ge din son den tid han behöver för att få hitta sig själv! :) <3

(Har själv en son i samma ålder som är diagnoserad med generell språkstörning. Så jag har full förståelse för vad du går igenom! Klart man undrar och är orolig ibland.)

• ManKlararAllt
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-07 09:54:27 följande:

Förstår din oro kring beteendet och utvecklingen så det kan vara bra att kolla upp sånt ni reagerar på.

Om dagis och bvc inte sagt till om något som dom märkt av så kanske det kan vara så att du jämför sonen med hur dina övriga barn var och därför känner en extra stor skillnad.

Det verkar inte finnas något som indikerar på att sonen själv har det jobbigt eller tycker att det finns ett problem? Känner han sig frustrerad över att inte prata eller gör han sig förstådd ändå?

Om han sjunger med i sånger så skulle det kunna vara en väg till att prata mer. Gör små sånger av fler grejer. Matlagning, läggdags, bada, åka till dagis. Ju mer olika sånger ni lär han så kan hans ordförråd öka och kanske göra så att han pratar. Talet finns där men en 4a åring kanske tycker att det är bara när man sjunger som det är tillräckligt roligt att "prata".

Har ni kollat upp hans hörsel? Någon som hör dåligt kan uppfattas som att man inte kan/vill prata, samtidigt som dom själva kan göra mycket ljud ifrån sig.

Tack för ditt inlägg:)

Ja hörseln är kollad 3 gånger. Hittades inga fel. Han pratar mycket sitt eget språk när han leker. Samt så sjunger han väldigt ofta. Ibland sjunger han en hel låt utan att säga fel. Men jag märker att han saknar fler bokstäver typ att han säger det mycket svårare. Han har svårt att uttala vissa bokstäver mer än andra. När han ska säga Johanna så Jajahona ungefär. Men han kan säga hans systers namn Linnèa rent och fint åh det är så svårt att förklara.
  • ManKlararAllt
    lengon skrev 2020-03-19 11:24:03 följande:

Det är faktiskt väldigt vanligt att barn inom autismspektrum är sena i språket! Det kan också vara tidiga, men det ser helt olika ut från barn till barn!

Mamman berättar att han klappar mycket och gör det både i tid och otid. Det skulle kunna tyda på något åt autismhållet. Att han klarar av olika rutiner talar dock emot. Men alla med diagnoser har inte problem med samma sak och det är omöjligt att uttala sig utifrån den lilla information mamman ger och utan att ha träffat pojken.

Jag vill också tillägga att det inte finns mycket som tyder på adhd dock. Att vara full av liv och lek är fullt normalt vid 4 års ålder! Adhd anses heller inte kunna fastställas så tidigt - av just samma skäl. Det är omöjligt att avgöra i ett så tidigt stadie. Vänta ett par år med att spekulera i det, är mitt råd till mamman.

Mvh Socionom

Tack för ditt inlägg och din tid du tog att skriva till mig. Jag har tänkt på Autism då jag jobbat några år med barn med autism och andra diagnoser. Jag har sett många gånger samma mönster inom autism och det är utbrott(vilket han inte har) Rutiner (har inga) känslig för ljud och ljus(är inte det). Viftar med armar/händer(nej men klappar för det mesta hela tiden åt allt och alla). Brist på ögonkontakt(absolut inte) Men ka ignoerera dom han inte finner intressant. Inte sociala ( förekommer att han väljer att leka själv då inte delar intresse med honom, men leker man det han leker så kan han leka med en) . Känsliga för beröring ( absolut inte han är så kärleksfull kramas och pussas hela tiden). Han slåss aldrig blir han slagen på dagis så blir han jätte ledsen. Men han slåss inte. Under hela hans uppväxt har han 2 gånger dragit håret på hans tjejkompis på förskolan.

Han springer hela hela hela tiden inomhus är man ute med honom går han fint och nära och man är inte orolig att han ska springa bort. När klockan visar 20.00 då vill han lägga sig. Han tittar alltid på klockan och när han ser att den är 20.00 då säger han ordet sova. Mer än så vet jag inte hur jag ska beskriva honom. kommer jag på något mer så skriver jag igen .
  • ManKlararAllt
    lengon skrev 2020-03-19 11:31:28 följande:

Jag vill också lägga till ett råd till TS! Var inte för snabb med att tro någonting utan ge honom utrymme att bara få vara det barn han är - med de olikheter just han har fötts med, precis som alla andra.

Jag håller med det som flera redan har skrivit här, att vi i Sverige gärna vill slänga oss med diagnoser åt höger och vänster. Men en 4-åring kan göra en enorm utvecklingsresa som inte går att förutse. Han kanske bara är sen i språket. Punkt. Och allt kan se helt annorlunda ut om några år. Det finns många exempel på barn som har utvecklats i en annan takt inom visa områden, men som fungerar fullt "normalt" när de når skolåldern.

Oroa dig inte utan jobba på med TAKK och andra språkliga hjälpmedel och ge din son den tid han behöver för att få hitta sig själv! :) <3

(Har själv en son i samma ålder som är diagnoserad med generell språkstörning. Så jag har full förståelse för vad du går igenom! Klart man undrar och är orolig ibland.)

Tack för ditt fina inlägg, jag hoppas verkligen det blir så för honom som du skriver. Han kanske växer ur detta och börjar prata mer och mer. Jag vet att alla barn utvecklas olika, och vissa behöver mer tid än andra. Med eller utan diagnos så är han den mest fantastiska liten pojke jag någonsin träffat. Och jag älskar honom sååå mycket. Jag tycker bara synd att han inte kan berätta/ förklara saker för mig. Föe vi har ingen dialog. Han svarar inte på frågor. och han ställer inga. Han kan säga äta och då vet jag att han är hungrig. Sova när han är trött, då lägger jag honom. Mamma pappa Nej m.m. Men önskar bara att han kunde mer för hans eget skull.
  • AndreaBD
    Anonym (Mamma till snäll) skrev 2020-03-04 18:23:50 följande:

Jag tycker alltid det är så konstigt med folk som direkt viftar bort en diagnos med "om han är snäll är det inte det"! Som vår psykolog sa under vår 3-årings utredning, hon har sett ett lika stort spann av olikheter bland autistiska personer som bland neurotypiska. Det är ju ett spektrum. Vårt barn har autism, är snällare än de flesta runtom i samma ålder (har aldrig rört någon annan eller sin lillebror), och låter lite lika ts's son. Jättebra med tidig diagnos så att man får hjälp, vårt barn hade inte utvecklats så bra sista året utan all specialpedagogik vi fått jobba med!

Precis. Det finns "snälla" individer oavsett vilken diagnos de har. 

Hoppas att de utreder noga. Det finns ju flera möjligheter där. Kan ju t.ex. vara språkstörning. Men även autism-spektrum kan vara med där. Och de kommer ju att kolla "utveckling", alltså det som man skulle kunna kalla för I.Q.,fast det är svårt att bestämma så exakt med små barn. Man kollar ju också om det kan vara någon kognitiv funktionsstörning. Det är inte ovanligt att man först misstänker lätt utvecklingsstörning, men att det sedan visar sig vara inom autism-spektrum istället. Det där med att klappa i händerna, det kan vara ett slags självstimulerande beteende. Vilket är vanligt vid autism.
Svar på tråden Snart 4 år gammal och väldig speciell