Skatteåterbäring 2020
Idag börjar de digitala brevlådorna skicka ut skattebesked!
Skriv när du fått ditt och vad resultatet blev som en kul grej :)
Idag börjar de digitala brevlådorna skicka ut skattebesked!
Skriv när du fått ditt och vad resultatet blev som en kul grej :)
Fick besked igår, tillbaka 9500 :) så skönt, särskilt då jag är FL fram till i höst!
Inte fått ännu, men ingen brådska, går inte att deklarera ännu ändå :)
Får tillbaka 29600 kr :)
Får tillbaka 29600 kr :)
Beskedet kom idag, runt 10.00 tiden. Just under 35.000 blir det.
Jag har en fråga. Varför får man så lite (under 10k) jag menar det är ju ändå ett helt år som man faktiskt jobbat o slitit? Och hur kan jag få 7k nu när jag fick typ18 förra.... tro mig jag är nöjd men jag har aldrig fått under 10k så det känns som att något inte stämmer. Eller?
Jag har en fråga. Varför får man så lite (under 10k) jag menar det är ju ändå ett helt år som man faktiskt jobbat o slitit? Och hur kan jag få 7k nu när jag fick typ18 förra.... tro mig jag är nöjd men jag har aldrig fått under 10k så det känns som att något inte stämmer. Eller?
Det är väl egentligen bra att du betalar så rätt skatt som möjligt? Återbäringen är ju egentligen bara en räntefri utlåning till staten. Men du kanske är som jag, dålig på att spara på egen hand så det blir en boost i sparandet. Att du får mindre kan det finnas flera osaker till. Har du haft mindre lån så ränteavdraget är mindre? Föräldraledig så skatten är högre? Sjukskriven? Kapitalinkomst som ska skattas för? Ett år fick jag restskatt på tiotusentals kronor för att min arbetsgivare konsekvent dragit för lite skatt.
Jag har inga problem med sparandet i sig. Och jo jag är glad och nöjd att jag ens får tillbaka något för ställde in mig på att jag kanske skulle behöva betala tillbaka men som sagt Känns som det är något fel. Jag jobbar 100% och är nästan aldrig sjuk. Sammanlagt har jag väl kanske varit sjuk 2-3 veckor om ens det. Inga lån, ingenting.
Men det du tar upp har inget med saken att göra. Din arbetsgivare drar någorlunda rätt % skatt, därför får du inte så mycket tillbaka. Hade det dragits mer hade du ju fått mer tillbaka men också mindre i lön under året.