• Balderina

Arv, hur gör man?!

Ok jag vet inte ens vart jag skall börja!

Behöver hjälp.

Det är så att min kära farmor har gått bort, begravning har hållits.

Farmor har två barn. Min pappa och hans syster. Systern bor närmast och har varit den som har haft koll på hennes ekonomi osv.

Syskonen är tyvärr sedan en tid tillbaka ovänner och pratar inte med varandra. Min pappa vill att jag skall få hans del av farmors arv. Men han är rädd att systern tömt farmors konto.

VAR börjar jag och VEM kontaktar jag?! Farmors bank?! Jag har försökt att få kontakt med min faster så att vi kan lösa detta emellan oss då vi inte har något otalt. Men hon svarar inte!

Fullmakt av min pappa skall ordnas omgående.

Så ledsamt alltihopa. Men jag känner att jag tänker inte ge mig utan att ha fått ?min del? av arvet. Hon skall ju inte ha allt!

• Svar på tråden Arv, hur gör man?!
  • Mortiscia80

Eftersom jag snart behöver reda i sånt här själv har jag googlat lite och varken din far eller faster får göra bouppteckningen, det ska göras av någon som inte ärver.

Med det sagt kan du själv göra den, man måste ha en part till som deltar och kontrollerar att siffrorna stämmer (din man eller en bekant kanske), ni kallas förrättningsmän. Man ska så snart som möjligt samla "delägarna" (arvingarna antar jag de menar) till en bouppteckningsförrättning, ta fram alla papper om ägande, inkomster, utgifter osv. Vid mötet räcker det om en av er förrättningsmän är närvarande men båda ska skriva under när allt är uträknat och klart. Förteckningen skickas till Skv.

https://www.efterlevandeguiden.se/manaderna-efter/bouppteckning.html

• Kerubmamman

De pengar som din faster fått/lånat/tagit kan komma att räknas som förskott på arv.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Jamesdio
    Mortiscia80 skrev 2020-03-07 10:10:07 följande:

Eftersom jag snart behöver reda i sånt här själv har jag googlat lite och varken din far eller faster får göra bouppteckningen, det ska göras av någon som inte ärver.

Med det sagt kan du själv göra den, man måste ha en part till som deltar och kontrollerar att siffrorna stämmer (din man eller en bekant kanske), ni kallas förrättningsmän. Man ska så snart som möjligt samla "delägarna" (arvingarna antar jag de menar) till en bouppteckningsförrättning, ta fram alla papper om ägande, inkomster, utgifter osv. Vid mötet räcker det om en av er förrättningsmän är närvarande men båda ska skriva under när allt är uträknat och klart. Förteckningen skickas till Skv.

https://www.efterlevandeguiden.se/manaderna-efter/bouppteckning.html

Detta förutsätter ju att samtliga arvingar är överens om vem som ska sköta bouppteckningen. Om man kan misstänka att det blir problem är det bättre att låta någon kunnig och erfaren göra detta även om det kostar en slant.
  • Michaela4

Hej. 

Vilken tråkig situation. Som jurist (inom familjerätt) kan jag ge dig några tips. 

- Din pappa kan överlåta sin andel av dödsboet efter din farmor till dig, detta kan han göra både före och efter att bouppteckningen upprättats. Överlåter han hela eller delar av sin andel till dig blir du dödsbodelägare. Läs mer hos skatteverket .

- En bouppteckning ska upprättas. Det ska hållas en förrättning dit alla dödsbodelägare kallas. Är ni osäkra på om det upprättats en kan ni kontrollera med skatteverket där bouppteckningen sen ska registreras. 

- Kostnaden för begravning ska redovisas i bouppteckningen

- Det finns möjlighet att hos tingsrätten i den domsaga som din farmor var boende i ansöka om att det utses en boutredningsman. Kostnaden får dödsboet stå för. 

- Man kan även anlita en jurist för att upprätta bouppteckningen, de tar då även över förvaltningen av dödsboet. 

- Om det visar sig att din faster plockat ut stora summor pengar från din farmors bankkonton innan hon avled så kan man vid arvskiftet fundera på om detta ska avräknas som förskott på arv. (Det kan naturligtvis också under vissa omständigheter vara aktuellt att polisanmäla, framförallt om din farmor var dement.)

• Balderina
    Michaela4 skrev 2020-03-12 14:11:10 följande:

Hej. 

Vilken tråkig situation. Som jurist (inom familjerätt) kan jag ge dig några tips. 

- Din pappa kan överlåta sin andel av dödsboet efter din farmor till dig, detta kan han göra både före och efter att bouppteckningen upprättats. Överlåter han hela eller delar av sin andel till dig blir du dödsbodelägare. Läs mer hos skatteverket .

- En bouppteckning ska upprättas. Det ska hållas en förrättning dit alla dödsbodelägare kallas. Är ni osäkra på om det upprättats en kan ni kontrollera med skatteverket där bouppteckningen sen ska registreras. 

- Kostnaden för begravning ska redovisas i bouppteckningen

- Det finns möjlighet att hos tingsrätten i den domsaga som din farmor var boende i ansöka om att det utses en boutredningsman. Kostnaden får dödsboet stå för. 

- Man kan även anlita en jurist för att upprätta bouppteckningen, de tar då även över förvaltningen av dödsboet. 

- Om det visar sig att din faster plockat ut stora summor pengar från din farmors bankkonton innan hon avled så kan man vid arvskiftet fundera på om detta ska avräknas som förskott på arv. (Det kan naturligtvis också under vissa omständigheter vara aktuellt att polisanmäla, framförallt om din farmor var dement.)

TACK för att du tog dig tid att svara!

Nu känner ju jag att det absolut smidigaste vore om min pappa gjorde en arvsöverlåtelse till mig INNAN bouppteckningen är gjord. För om jag förstår det rätt så behöver vi då ingen fullmakt utan det är jag och min faster som skall dela på dödsboet.

Jag har försökt googla mig till svaret men har inte lyckats! Hur gör min pappa en arvsöverlåtelse till mig??
  • Mortiscia80
    Balderina skrev 2020-03-15 16:35:05 följande:
    TACK för att du tog dig tid att svara!

Nu känner ju jag att det absolut smidigaste vore om min pappa gjorde en arvsöverlåtelse till mig INNAN bouppteckningen är gjord. För om jag förstår det rätt så behöver vi då ingen fullmakt utan det är jag och min faster som skall dela på dödsboet.

Jag har försökt googla mig till svaret men har inte lyckats! Hur gör min pappa en arvsöverlåtelse till mig??
    https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2017.7/340758.html
  • Mortiscia80
    Balderina skrev 2020-03-15 18:57:44 följande:
    Tack! Och vart får jag tag i en överlåtelsehandling? På Skatteverkets kontor? :)
    Det vet jag tyvärr inte, men jag skulle tro att det kan finnas en blankett på deras hemsida!
  • Fontana

Det verkar inte finnas någon mall hos Skatteverket för arvöverlåtelse. Egentligen är det ju en privaträttslig handling som inte berör myndigheten.

Det finns en mall för arvsavstående hos Dokumera, men den kostar 400 kronor:

www.dokumera.se/arvsavstaende_3295_dd.html

Hos Lawline finns beskrivet vad som ska finnas med i ett dokument för arvsavstående/överlåtelse. Det verkar inte så komplicerat.

lawline.se/answers/arvsavsagelse

Kanske kan begravningsbyrån annars hjälpa till?

• Michaela4

Det viktiga är att det framgår vem som överlåter vad och till vem det överlåts. Ha med namn och personnummer på givare, gåvomottagare och den avlidne. Det bör även framgå att givaren är dödsbodelägare. Handlingen ska vara undertecknad och daterad. Det är också bra om den bevittnas.

• Balderina

Tack för era svar, jag är så tacksam!

Jag ringde och pratade med Skatteverket och pappa har pratat med begravningsbyrån. Det var helt enkelt bara att skriva en egen arvsöverlåtelse på ett blankt papper. Så nu är det gjort.

Jag har även fått kontakt med min faster som skall skicka alla papper till mig i början av nästa vecka. Så nu blir det spännande att se vad det står i dom...

• Gnussen

Även om din pappa och hans syskon är osams så borde han inte lämna över ansvaret till dig. Han är vuxen och borde kunna vara med på bodelningen och reda upp allting även om dom är osams. Tycker det är hans ansvar eftersom det är hans mamma som har gått bort.

Jag säger bara vad jag tycker. Har även själv barn och skulle aldrig lämna över ett sådant ansvar till mina barn.

Som pappa får man ta sitt ansvar oavsätt vad det gäller. Man kan inte smita undan och lämna över det till sina barn. Hoppas allt löser sig på bästa sätt och att din pappa ändå tar sitt ansvar. Han kan gå ditt som en vuxen människa och göra sitt bästa av situationen utan att bråka.

• erikaABC
    Balderina skrev 2020-03-18 06:06:58 följande:

Tack för era svar, jag är så tacksam!

Jag ringde och pratade med Skatteverket och pappa har pratat med begravningsbyrån. Det var helt enkelt bara att skriva en egen arvsöverlåtelse på ett blankt papper. Så nu är det gjort.

Jag har även fått kontakt med min faster som skall skicka alla papper till mig i början av nästa vecka. Så nu blir det spännande att se vad det står i dom...

Hur har det gått ts?
Svar på tråden Arv, hur gör man?!