• erikaABC

Arv, hur gör man?!

Det är din pappa och hans syster som ärver. Såvida inget testamente säger annat. De har alltid rätt till sin sk laglott.
    Din pappa kan ge sitt arv till dig efter att han fått arvet.
    Efter din farmors död ska en bouppteckning göras. Där ska det framgå vilka som är dödsbodelägare, dvs din pappa och systern.
    Din pappa och din syster måste komma överens om hur bouppteckningen ska göras. Då de inte ens är sams rekommenderar jag starkt att en jurist gör detta (ex Familjejuristen). 
    Ingen får ta ut pengar från farmors konto ensam. Däremot ska farmors räkningar betalas från hennes konto. Den som gör det ska ha ett vårdnadsintyg.

• erikaABC
    Balderina skrev 2020-03-06 16:30:35 följande:
    Tusen tack för ditt utförliga svar! Jag förstår att min pappa ärver och sedan får han ge mig pengarna. Men kan jag med fullmakt från min pappa ha kontakt med jurist osv? Han har ingen ork alls till detta med tanke på hur relationen mellan han och systern ser ut. Så jag skulle väldigt gärna vilja hjälpa honom med den biten.
    Du kan tala med jurist angående ärendet. Din pappa får följa med när han ska skriva på papper mm
    Du bör ju så snabbt du kan ta reda på vad som händer med bouppteckningen mm
  • erikaABC
    Balderina skrev 2020-03-18 06:06:58 följande:

Tack för era svar, jag är så tacksam!

Jag ringde och pratade med Skatteverket och pappa har pratat med begravningsbyrån. Det var helt enkelt bara att skriva en egen arvsöverlåtelse på ett blankt papper. Så nu är det gjort.

Jag har även fått kontakt med min faster som skall skicka alla papper till mig i början av nästa vecka. Så nu blir det spännande att se vad det står i dom...

Hur har det gått ts?
Svar på tråden Arv, hur gör man?!