• Lola M

    Underhållsbidrag vid växelvist boende?

    Mitt ex tjänar 28.000 kr/månad, jag tjänar 41.500 kr/månad. 


    Sonen bor varannan vecka. Hur mycket ska jag betala i underhåll till mitt ex?


    Han kräver att jag ska betala mer men kan inte säga ngt om hur mycket. Han har inte varit i kontakt med FK för beslut kring detta. 

  • Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvist boende?
  • Lola M
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-03-09 20:03:37 följande:

    Försäkringskassan har ingen befogenhet att bestämma om detta, de ger bara råd. Bara en domstol kan besluta om detta. Semesterresor etc räknas inte som normala omkostnader. För övrigt reser jag med min son flera gånger om året, men med sin pappa har han rest en gång på 11 år, och då är det inte ens pengarna det sitter i. När jag gick till domstol för att få sonens pappa att betala underhåll, gav jag en beräkning på kostnader för sonen, och klargjorde att detta uteslöt naturligtvis semester och åtskilligt annat.
    Tack! Då är det domstol som gäller i sådana fall. På exets initiativ. Jag kommer att fortsätta betala hälften av deltagaravgifter till scouter och andra fritidssysselsättningar och så får exet göra som han vill med det.

    Jag har bokat webbmöte med FK bara för att se om de kan ge några råd eller upplysa om hur inkomstskillna som är grunden för att jag ska betala mer.
  • Calanthe
    Mortiscia80 skrev 2020-03-09 19:37:12 följande:

    10 000:- ÄR betydligt mer, verkligen. Jag kan t ex jämföra med då jag var yngre och det skulle motsvara ca två månaders inkomst för mig, så levde jag väldigt länge. Men som påpekats tidigare så handlar det om vad man har kvar efter sina egna levnadsomkostnader, och det är väldigt individuellt. Personligen skulle jag vänta in att ts ex själv gick till F-kassan och bad om någon slags jämkning, då lär han inte vara lika pigg på att driva igenom frågan.


    Det är betydligt mer enligt dina mått mätt, ja. Om barnet inte har en betydlig skillnad i levnadsstandard beroende på vart hen vistas så kommer ts ex inte komma så långt med den löneskillnaden. Levnadskostnader påverkar aom sagt också, inte bara lönen.
  • sextiotalist

    Tips

    Räkna på vad för kostnader barnet har. Inte mat och husrum. Utan dyrare kläder, ftitidskostnader etc. Inte heller semesterkostnader.

    Sedan kan du t.ex ta 2/3 av dessa kostnader. För hur som helst ska barnet försörjas efter förmåga och du kan bidra med att bidra med det där extra för barnet och även så får den andra föräldern lite mer att röra sig med.

    Om du gör detta och han fortfarande vill stämma dig, så misstänker jag att den stämningen faller platt.

  • Lola M

    Bra tänkt.

    Det jag irriterar mig på är att exet köper Nike, Levis, Converse mm som är ganska dyrt och sen kräver att jag ska betala mer... Är det inte rimligt att exet köper billigare kläder och skor för att ha råd med mer?

  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-10 18:00:06 följande:

    Bra tänkt.

    Det jag irriterar mig på är att exet köper Nike, Levis, Converse mm som är ganska dyrt och sen kräver att jag ska betala mer... Är det inte rimligt att exet köper billigare kläder och skor för att ha råd med mer?


    Ni ska självklart vara överens om nivån innan inköp
  • Lola M
    sextiotalist skrev 2020-03-10 18:06:52 följande:

    Ni ska självklart vara överens om nivån innan inköp


    Går inte att prata med exet om detta, han hävdar att det är hans rättighet att jag betalar mer maa skillnaden i inkomst.
  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-10 18:59:13 följande:

    Går inte att prata med exet om detta, han hävdar att det är hans rättighet att jag betalar mer maa skillnaden i inkomst.


    Det kan han försöka med
  • Lola M
    sextiotalist skrev 2020-03-10 19:03:22 följande:

    Det kan han försöka med


    Känner mig på ett sätt hemsk men jag vill ha ett beslut på att han har rätt att kräva detta.

    Mitt barn saknar inget varken hos mig eller exet men jag känner inte att jag måste köpa Nike eller andra märkeskläder, lägger hellre lite extra pengar på sparande till barnet.
  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-10 19:27:35 följande:

    Känner mig på ett sätt hemsk men jag vill ha ett beslut på att han har rätt att kräva detta.

    Mitt barn saknar inget varken hos mig eller exet men jag känner inte att jag måste köpa Nike eller andra märkeskläder, lägger hellre lite extra pengar på sparande till barnet.


    Låt honom driva detta helt själv. Ge honom ett skriftligt erbjudande att du tar t.ex 2/3 av kostnaderna för aktiviteter, 2/3 för dyrare baskläder som ni gemensamt kommit överens om.

    Är han inte nöjd med detta så får han driva detta själv till tingsrätten.
  • Kusinen

    De andra har ju skrivit vad som gäller. Personligen skulle jag nog i ditt fall betala tex 75% av kostnaderna för barnens fritidsintressen för att bidra mer med sådant som är viktigt för barnen. Även vid större i köp som cykel, och spara för att kunna stötta upp mer vid större behov senare i livet. Kanske även att du står för i köp av vinterkläder (och då också gör i inköpen självmed barnet) och vinterkängor och att ni delar på klädinköpen i övrigt.

  • plättarmedsylt
    Mortiscia80 skrev 2020-03-09 19:37:12 följande:
    10 000:- ÄR betydligt mer, verkligen. Jag kan t ex jämföra med då jag var yngre och det skulle motsvara ca två månaders inkomst för mig, så levde jag väldigt länge. Men som påpekats tidigare så handlar det om vad man har kvar efter sina egna levnadsomkostnader, och det är väldigt individuellt. Personligen skulle jag vänta in att ts ex själv gick till F-kassan och bad om någon slags jämkning, då lär han inte vara lika pigg på att driva igenom frågan.
    Det är skillnaden mellan föräldrarnas levnadsstandard som avgör, inte skillnaden mellan föräldrarnas löner. Och skillnaden i levnadsstandard ska vara extremt stor om tingsrätten ska besluta om underhållsbidrag vid växelvis boende. Jag hörde mig själv för om detta hos FK via telefon när jag var nyseparerad. FK fattar för övrigt inga beslut i sådana här frågor, utan det kan endast tingsrätten göra, som andra har påpekat.
  • Lola M

    Hur blir det när exet nu flyttar ihop med sin nya kvinna?


    Han kommer förmodligen att få mindre kostnader för boende, mat mm. Jag har ingen ny relation utan bär alla kostnader själv.

  • Calanthe
    Lola M skrev 2020-03-11 19:54:19 följande:

    Hur blir det när exet nu flyttar ihop med sin nya kvinna?

    Han kommer förmodligen att få mindre kostnader för boende, mat mm. Jag har ingen ny relation utan bär alla kostnader själv.


    Om du själv vill betala mer så gör det. Men han kan inte kräva det av dig. Och kläder och sånt får man väl ha hos varje förälder. Ytterkläder, skor, fritidsaktiviteter och dyl kan man ju betala hälften var på. Och då gäller det att man är överens. Han kan till exempel inte köpa dyra märkesskor och sen i efterhand kräva att du ska dela kostnaden. Då är kostnaden hans att bära.

    Att ditt ex ska bli sambo gör att skillnaden mellan er blir ännu mindre alltså har han än mindre att komma med.
  • S23

    Som tidigare sagts. Han kan inte kräva att du betalar mer. Hans lön är hans ansvar. Barnet saknar uppenbarligen inget hos pappan som anser att det är fullt rimligt att köpa märkeskläder (som barnet inte efterfrågar?).
    Ni betalar hälften var såtillvida du inte vill betala mer. Att kräva att du ska betala hälften av onödigt dyra märkeskläder är inte heller rimligt. Antingen får han ta den kostnaden själv eller så får han diskutera inköp innan.
    Om det hade varit omvänt. Att DU var den som ansåg att barnet skulle ha märkeskläder och pappan inte hade ekonmin (eller ansåg det rimligt) till detta så hade det varit rimligt att du betalar större del.

    Hamnar ni i situationen att barnet vill gå på aktivitet som är omöjligt för pappan att finansiera så kan det ju däremot för barnets skull vara rimligt att du betalar lite mer.

    Om du tycker det känns okej så kan du naturligtvis betala mer. Men i min värld är det fullkomligt orimligt.

    Att tänka på kan ju dock vara att inte förstöra relationen och samarbetet mer emellan. Hade personer i min omgivning när jag var liten som fick byta kläder och ryggsäck i skolan vid veckobyten, för att inget fick tas med mellan föräldrarna. Ingen rolig situation för någon.

  • Lola M

    Jag har aldrig varit snål när det gäller kläderna utan barnet har fått ha vilka kläder hen vill när exet hämtat. Däremot berättar barnet att pappa köpt Nike och Leviströjor som hen bara får ha hos pappa. Det är så dumt att jag blir trött! Jag har gett barnet kläderna och sen får hen bära dem som hen vill.
    Aktiviteten kostar 500 kr per månad, jag kan tycka att exet har råd att betala 250 kr per månad men det kanske är för mycket pengar att förvänta sig att exet ska ha råd med.

    Jag har också köpt vitaminer, krämer till hens allergi mm som får åka med till exet utan att vi har delat på kostnaden, detta gör jag för barnets skull, inte för exet. Jag betalar också barnets mobilabonnemang på 150 kr per månad.

  • Kusinen
    Lola M skrev 2020-03-11 22:57:25 följande:

    Jag har aldrig varit snål när det gäller kläderna utan barnet har fått ha vilka kläder hen vill när exet hämtat. Däremot berättar barnet att pappa köpt Nike och Leviströjor som hen bara får ha hos pappa. Det är så dumt att jag blir trött! Jag har gett barnet kläderna och sen får hen bära dem som hen vill.

    Aktiviteten kostar 500 kr per månad, jag kan tycka att exet har råd att betala 250 kr per månad men det kanske är för mycket pengar att förvänta sig att exet ska ha råd med.

    Jag har också köpt vitaminer, krämer till hens allergi mm som får åka med till exet utan att vi har delat på kostnaden, detta gör jag för barnets skull, inte för exet. Jag betalar också barnets mobilabonnemang på 150 kr per månad.


    Rent krasst är det så att man inte kan tvinga den andre att betala föreningsaktivitet alls. Jag har träffat på några barn genom åren som bara går på aktivitet varannan vecka för att föräldrarna har olika syn på det hela.Han får prioritera märkeskläder framför en aktivitet om han vill. (Rent generellt precis som som alla föräldrar får prioritera sin ekonomi efter vad de tycker är bäst, om det inte finns en dom på annat).

    Jag tycker att du ska sluta grubbla över märkeskläderna och detaljer och vad du tycker att han borde ha råd med. Fundera istället på om du tycker att det är rimligt attdi bidrar med mer. Om du tycker att det är rimligt väljer du ut några områden där du betalar mer (tex telefon) och så gör du det.

    Att skapa diskussioner om hur exet prioriterar sin ekonomi tycker jag är onödigt, när det inte handlar om att barnen far illa på grund av det.
  • Lola M
    Kusinen skrev 2020-03-12 06:06:39 följande:

    Rent krasst är det så att man inte kan tvinga den andre att betala föreningsaktivitet alls. Jag har träffat på några barn genom åren som bara går på aktivitet varannan vecka för att föräldrarna har olika syn på det hela.Han får prioritera märkeskläder framför en aktivitet om han vill. (Rent generellt precis som som alla föräldrar får prioritera sin ekonomi efter vad de tycker är bäst, om det inte finns en dom på annat).

    Jag tycker att du ska sluta grubbla över märkeskläderna och detaljer och vad du tycker att han borde ha råd med. Fundera istället på om du tycker att det är rimligt attdi bidrar med mer. Om du tycker att det är rimligt väljer du ut några områden där du betalar mer (tex telefon) och så gör du det.

    Att skapa diskussioner om hur exet prioriterar sin ekonomi tycker jag är onödigt, när det inte handlar om att barnen far illa på grund av det.


    Tack för bra input! Jag vill inte ens fundera på hur exet prioriterar men jag vill mitt barns bästa och jag hoppas att exet vill det också och att han slutar lägga sig i min ekonomi!

    Om han prioriterar sitt barns bästa så betalar han sin del av avgiften för basketen.
  • Kusinen
    Lola M skrev 2020-03-12 06:25:05 följande:

    Tack för bra input! Jag vill inte ens fundera på hur exet prioriterar men jag vill mitt barns bästa och jag hoppas att exet vill det också och att han slutar lägga sig i min ekonomi!

    Om han prioriterar sitt barns bästa så betalar han sin del av avgiften för basketen.


    Ja det förstår jag att du tycker. Det flesta anser nog att ett fritidsintresse är viktigare än märkeskläder.

    Men samtidigt kan du inte bestämma om han köper märkeskläder eller ej eller vad han borde ha råd med.

    Det du kan bestämma är vad du själv gör med dina pengar. Och din frågeställning borde ju då vara om du anser det rimligt, med utgångspunkt att du tjänar mer, att du också bidrar med mer. Om du anser det betalar du mer oavsett vad du tycker att exet borde ha råd med.

    Om du inte anser att du ska stå för mer gör du inte det, och samma där utan diskussioner om vad han borde ha råd med.

    Om han skulle sluta beta.a för basketen får du väl fundera på vad du gör då, har han sagt att han tänker det?

    Om det räcker med att du står för basketen som kompensation för din högre inkomst och det förhindrar en konflikt mellan er, är det kanske värt det? Jag tänker att om du väljer att betala mer ska du förstås välja något som är viktigt för dig och som du är rädd kan bli lidande annars, som tex basketen.
  • Lola M

    Tyvärr är det redan en konflikt vad gäller detta.

    I januari betalade jag en ny handkontroll till barnets Xbox, vilken kostade 750 kr, jag har köpt nya skor, 750 kr, som barnet naturligtvis använder både hos mig och exet.

    Vi delar inte lika på barnbidraget, exet får 750 kr och jag får 500 kr.

    Så på ett sätt har jag kanske redan bidragit med mer under årets första månader i alla fall :).

  • sextiotalist
    Lola M skrev 2020-03-12 07:33:47 följande:

    Tyvärr är det redan en konflikt vad gäller detta.

    I januari betalade jag en ny handkontroll till barnets Xbox, vilken kostade 750 kr, jag har köpt nya skor, 750 kr, som barnet naturligtvis använder både hos mig och exet.

    Vi delar inte lika på barnbidraget, exet får 750 kr och jag får 500 kr.

    Så på ett sätt har jag kanske redan bidragit med mer under årets första månader i alla fall :).


    Upprepar, låt ditt ex driva frågan rättsligt om han vill ha svart på vitt.

    Troligen kommer en vettig jurist få honom att inse att det du tar ansvar ekonomiskt för idag räcker mer än väl för att kompensera er inkomstskillnad.

    Så nästa gång han tjatar så lämnar du över bollen till honom.
Svar på tråden Underhållsbidrag vid växelvist boende?