Gravid och Coronavirus.
Jag undrar vad ni andra fått för råd angående Corona från barnmorska/läkare? Har ni fått några särskilda råd, att undvika att träffa andra med symptom osv???
Jag undrar vad ni andra fått för råd angående Corona från barnmorska/läkare? Har ni fått några särskilda råd, att undvika att träffa andra med symptom osv???
Jag undrar lite detsamma , hur blir det med förlossningarna ? Är lite orolig över den. Är beräknad den 8 april , kommer man bli smittad på BB? Låter kanske hel fånigt men ..
Ja precis. Här i regionen där jag bor har man precis gått ut med att pappor/partner/stödperson inte får följa med till BB. Känns jättejobbigt som förstföderska att bli lämnad ensam med lilla bebisen (utom personalen).
Ja precis. Här i regionen där jag bor har man precis gått ut med att pappor/partner/stödperson inte får följa med till BB. Känns jättejobbigt som förstföderska att bli lämnad ensam med lilla bebisen (utom personalen).
...och att inget tyder på att viruset passerar över till fostret under graviditet:
En nyfödd bebis testades dock positivt alldeles efter den föddes. I andra fall har det ju tagit längre tid efter att man dragit på sig viruset innan det visar på prov, så det lutar väl åt att den blev smittad i magen?
Saxat ur artikeln:
"The mum was tested at North Middlesex Hospital but her positive result was known only after the birth.
The baby was tested within minutes of arrival.
Medics are trying to establish whether the tot was infected during birth, or contracted the virus in the womb."
The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists i Storbritannien, som är en tillförlitlig källa, skriver att den (förvisso inte så stora) data som nu finns tillgänglig visar att gravida kvinnor inte drabbas hårdare av det nya coronaviruset än andra icke riskgrupper, och att inget tyder på att viruset passerar över till fostret under graviditet:
Pregnant women do not appear to be more susceptible to the consequences of coronavirus than the general population and there is no evidence that the virus can pass to a baby during pregnancy
De skriver också att viruset så vitt man vet inte passerar över i bröstmjölk. Så det kanske kan vara lugnande för er :)
England har alltså ändrat sina riktlinjer, kan vara en tidsfråga innan Sverige gör det. Vi brukar ju vara lite efter
England har gått ut med rekommendationer att gravida ska ha samma försiktighet som äldre!
www.nhs.uk/conditions/coronavirus-covid-19/
England har alltså ändrat sina riktlinjer, kan vara en tidsfråga innan Sverige gör det. Vi brukar ju vara lite efter
Jag är också gravid, min mamma jobbar som expert epidemolog för Folkhälsomyndigheten i ett annat EU land. Hennes råd till mig var: får du inte jobba hemifrån säg upp dig. (Jobbar i centrala Sthlm, åker kommunalt och är instängd med hundratals människor under arbetsdagen.) Varför så extrem? För att vi har inte en jäklaste aning. Det kanske skadar fostret, kanske inte. Vi har några bebisar som föddes sedan deras mammor har varit sjuka, men de alla fick det på slutet av graviditeten när barnet är i princip färdigutvecklat. Vi vet inte vad händer om mamman smittas i v12 eller v18. Sen vet vi också att det finns virus som skadar men det tar tid tills man inser skadorna. Hon berättade om ett exempel där barnen föddes friska, men när de började skolan en väldigt stor andel hade svårigheter med inlärning, lägre IQ än sina syskon osv. Det tog lång tid tills de kunde spåra orsaken tillbaka till viruset mammorna fick när de var gravida.
I vissa länder gravida tillhör till riskgruppen. Sverige tar det lugnt. Jag tror inte att vi ska stressa, helt meningslöst, men vi ska göra allt vi kan att inte bli smittade. För sanningen är att viruset är helt nytt. Vi har ingen aning om det påverkar barnet eller inte än. Om ett år har vi mer information, idag nästan ingenting.
Det är BB partnern inte får följa med till, förlossningen får dom vara med på.
Om du läser på NHS hemsida så ser du att riktlinjerna inte baserar sig på kunskap om att gravida blir sjukare än icke gravids, så det är märkligt att de rekommenderar detta. I Sverige gör man det inte, idag kom nya riktlinjer för region stockholm och Gotland där gravida inte anses ha större risk för allvarlig sjukdom än icke gravida kvinnor i samma ålder. Mamma och barn separeras ej vid förlossning om mamman är smittad av coronavirus, om inte mamman själv specifikt önskar det. Man kan föda på vilket sätt man vill, vaginalt eller kejsarsnitt. Coronasmittad mamma kan amma.
Jag är också gravid, min mamma jobbar som expert epidemolog för Folkhälsomyndigheten i ett annat EU land. Hennes råd till mig var: får du inte jobba hemifrån säg upp dig. (Jobbar i centrala Sthlm, åker kommunalt och är instängd med hundratals människor under arbetsdagen.) Varför så extrem? För att vi har inte en jäklaste aning. Det kanske skadar fostret, kanske inte. Vi har några bebisar som föddes sedan deras mammor har varit sjuka, men de alla fick det på slutet av graviditeten när barnet är i princip färdigutvecklat. Vi vet inte vad händer om mamman smittas i v12 eller v18. Sen vet vi också att det finns virus som skadar men det tar tid tills man inser skadorna. Hon berättade om ett exempel där barnen föddes friska, men när de började skolan en väldigt stor andel hade svårigheter med inlärning, lägre IQ än sina syskon osv. Det tog lång tid tills de kunde spåra orsaken tillbaka till viruset mammorna fick när de var gravida.
I vissa länder gravida tillhör till riskgruppen. Sverige tar det lugnt. Jag tror inte att vi ska stressa, helt meningslöst, men vi ska göra allt vi kan att inte bli smittade. För sanningen är att viruset är helt nytt. Vi har ingen aning om det påverkar barnet eller inte än. Om ett år har vi mer information, idag nästan ingenting.