• theoldone

Föräldrapenning och AFA

Jag väntar mitt första barn inom en snar framtid och jag har en fundering gällande Föräldrapenning och AFA's föräldrapenningtillägg. Då jag räknas som höginkomsttagare och ligger en bra bit över FK's maxtax så kommer det givetvis kännas lite att tappa den delen av inkomsten, men det är ju bara att acceptera. Mitt företag är även anslutet till AFA och därav att jag kommer kunna ta ut föräldrapenningtillägg därifrån.

Jag blir dock lite frågande när det gäller denna extra ersättning då det på deras hemsida står följande; "FPT är 10 % procent av årsinkomsten (sjukpenninggrundande inkomst) upp till 10 prisbasbelopp och 90 procent av lönedelar därutöver".

Då min inkomst ligger på över prisbasbelopp, hur räknar de då? Räknar de från 10 prisbasbelopp (465 000 kr, den högsta föräldrapenninggrundade inkomsten) upp till min årsinkomst, och därav att de räknar på 90 procent på den summan?

Har givetvis ringt och pratat med både AFA och försäkringskassan men jag blev inte ett dugg klokare. Är en person som vill ha full koll ????

• Svar på tråden Föräldrapenning och AFA
Svar på tråden Föräldrapenning och AFA