• Nattafnatta

Ni som gjorde NIPT - Stämde könet?

Ni som antingen genomfört RUL eller fött ert barn efter att ha gjort NIPT, stämde resultatet?

-Berätta gärna vilket varumärke (Harmony, Panorama etc..)

- % fosterceller.

• Svar på tråden Ni som gjorde NIPT - Stämde könet?
  • Akira Öken

Gjort nipt en gång och könet stämde. Vi tog provet på Mamma Mia på Söder i Stockholm. Har tyvärr ingen ytterligare info om själva provet.

Har du gjort nipt och är osäker på om svaret är korrekt?

• Nattafnatta
    Zakopane skrev 2020-03-21 16:00:39 följande:

Jag gjorde NIPT med mina två sista barn.

Könet stämde båda gångerna.

Tack! Också Harmony?
  • Nattafnatta
    Akira Öken skrev 2020-03-21 16:52:02 följande:

Gjort nipt en gång och könet stämde. Vi tog provet på Mamma Mia på Söder i Stockholm. Har tyvärr ingen ytterligare info om själva provet.

Har du gjort nipt och är osäker på om svaret är korrekt?

Tack för svar :)

Ja, jag är lite tvivelaktig utav mig.. Men har egentligen inga belägg mer än att dessa felanalyser oroar mig.
  • Hawk

Nej, har ingen sån info tyvärr. Det första var privat i Örebro, där jag först fick inkonklusivt. Det andra var mamma Mia i Malmö, de skickar till Karolinska mer vet jag inte. Tror de i Örebro skickade till USA.

Nattafnatta skrev 2020-03-21 11:49:29 följande:

Har du någon aning om vilket NIPT det var då och fetal fraktion?

• micjos

Jag gjorde ett 2016 och det visade då på pojke och det blev det :)

• Nattafnatta
    micjos skrev 2020-03-22 19:22:26 följande:

Jag gjorde ett 2016 och det visade då på pojke och det blev det :)

Tack för svar!
  • krammm

Hej. Jag gjorde Nipt v 14. Är i v 18 nu, men RUL inbokat till 2/4 v20.
    Vad jag förstod när jag pratade med fostermedicin på KS då räknar dom kromosomer under flera dygn. Så att det skulle vara fel på könet är väl extremt ovanligt..Möjligtvis att du enligt Nipt får en flicka för dom i sånt fall fått med kromosomer i från ditt DNA. Men där kan dom aldrig hitta pojk kromosomer i alla fall. Jag väntar en pojke den 5.e i ordningen. Kan återkomma efter RUL om det vart samma besked :)

• Nattafnatta
    krammm skrev 2020-03-23 18:15:49 följande:

Hej. Jag gjorde Nipt v 14. Är i v 18 nu, men RUL inbokat till 2/4 v20.

Vad jag förstod när jag pratade med fostermedicin på KS då räknar dom kromosomer under flera dygn. Så att det skulle vara fel på könet är väl extremt ovanligt..Möjligtvis att du enligt Nipt får en flicka för dom i sånt fall fått med kromosomer i från ditt DNA. Men där kan dom aldrig hitta pojk kromosomer i alla fall. Jag väntar en pojke den 5.e i ordningen. Kan återkomma efter RUL om det vart samma besked :)

Tack för ditt svar. :)

Samtidigt låter det som ett otroligt misstag att "råka" analysera moderns dna framför fostrets mot bakgrund av att dom räknar ut andelen fetal fraktion i procent. Då borde dom väl veta vart dom ska leta tycker man. :P
  • krammm
    Nattafnatta skrev 2020-03-24 12:53:52 följande:
    Tack för ditt svar. :)

Samtidigt låter det som ett otroligt misstag att "råka" analysera moderns dna framför fostrets mot bakgrund av att dom räknar ut andelen fetal fraktion i procent. Då borde dom väl veta vart dom ska leta tycker man. :P
    Ja det är nog sjukt sällsynt. Man kan nog lita på en nipt. Men ingenting är väl någonsin 100% 
  • wisevo

Gjorde NIPT under 2017 som analyserades på Karolinska. Könet stämde. 

• mammatillsnarttre

Vad menas med fetal freaction? Och procenten?

Jag fick flicka 7,5% fattar inte vad den procenten är

Jag har gjort på dynamic code

Svar på tråden Ni som gjorde NIPT - Stämde könet?