• Anonym (Ledsen)

Förälder otrogen

Behöver någon annan utomståendes synvinkel i detta.

Min far har bedragit min mamma en gång när jag var barn. De hittade senare tillbaka och levde tillsammans under många år. Nu (jag är vuxen och har egna barn) så har samma sak hänt igen. De ska nu skiljas för att pappa återigen bedragit henne under en längre tid.

Han har dock inget förhållande nu säger han. Jag känner ett stort förakt och hat gentemot honom. Dels för att han sårat mamma ännu en gång, men även mig och mina syskon. Han har även ljugit för oss och är en person som har svårt att hålla sig till sanningen rent allmänt.

Min spontana tanke är att jag vill ha så lite som möjligt med honom att göra samtidigt som jag ändå vill att mina barn ska ha en morfar. Jag känner också sorg för att inte längre ha en pappa, som jag har respekt och litar på. Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Förälder otrogen
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-24 18:30:15 följande:
    Fast jag väljer ju själv vilka perspektiv jag vill ha, och ditt tar jag inte till mig. Sen om du vill dela det, så varsågod smile1.gif
    Jag förstår att vissa människor inte ser det som att man varit otrogen även mot sin familj och inte bara mot sin partner. Men jag ser ser inte så som du gör, därför är inte ditt perspektiv intressant, om du förstår vad jag menar.
    Ok.
    Nu säger jag inte att jag ser det så utan det var bara frågor att reflektera över.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-24 18:30:15 följande:
    Fast jag väljer ju själv vilka perspektiv jag vill ha, och ditt tar jag inte till mig. Sen om du vill dela det, så varsågod smile1.gif
    Jag förstår att vissa människor inte ser det som att man varit otrogen även mot sin familj och inte bara mot sin partner. Men jag ser ser inte så som du gör, därför är inte ditt perspektiv intressant, om du förstår vad jag menar.
    Men varför ber du om andrad perspektiv för du vill ju uppenbart inte ha det.
    Det är bättre att säga att man vill ha medhåll. Ibalnd är det fullt förståeligt och helt ok.

Försök med rak kommunikation.Skriv inte att du vill ha andras pespektiv när du inte vill ha det. Det gör att folk faktiskt kan anpassa sina svar.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2020-03-24 18:33:21 följande:

Ok.

Nu säger jag inte att jag ser det så utan det var bara frågor att reflektera över.

Okej, jag tolkade det som att du såg på det så. Men visst har jag reflekterat kring de frågorna också såklart. Men jag har kommit fram till att detta påverkar mig så pass mycket att de frågorna blir irrelevanta.
  • EA83

Det jag undrar är om din pappa pratade med er barn om detta under er uppväxt eller när ni var mindre?

Eller i vuxen ålder.

Hade det förändrat din syn på honom i det fall han berättat för er och medgivit att det var ett misstag, och kanske även givit sin syn på varför och hur han kände vid den tidpunkten?

• FtS70

Vad säger din far när du beskriver hur arg och besviken du är? Vill han vara en del av barnbarnens liv? Förstår han din ilska?

• Anonym (Ledsen)
    EA83 skrev 2020-03-24 18:49:19 följande:

Det jag undrar är om din pappa pratade med er barn om detta under er uppväxt eller när ni var mindre?

Eller i vuxen ålder.

Hade det förändrat din syn på honom i det fall han berättat för er och medgivit att det var ett misstag, och kanske även givit sin syn på varför och hur han kände vid den tidpunkten?

Nja han har inte tagit upp det, utan isåfall har jag fått fråga. Ja det hade ju underlättat och fått hans syn på det hela ja.
  • Anonym (Ledsen)
    FtS70 skrev 2020-03-24 18:59:00 följande:

Vad säger din far när du beskriver hur arg och besviken du är? Vill han vara en del av barnbarnens liv? Förstår han din ilska?

Han är ledsen men verkar inte alls förstå varför jag vill ta avstånd från honom. Han vill verkligen vara en del av både mitt och barnens liv men samtidigt förstår han inte min ilska. Han säger att han blev förvånad över hur jag har reagerat...
  • Anonym (Mamma)

Förstår att du kan känna dig ledsen över att han sårat din mamma o fått eran kärnfamilj att ga slut. Det är förståligt att du tycker att han har agerat dåligt, men vid någon punkt får du försöka försöka förstå att deras relation var deras och att du inte kan leva dig in i deras känsloliv o behov. Han är sin pappa och dina barns morfar och förhoppningsvis finns det andra sidor hos honom som du älskar?

• Anonym (bdrgn)
    Anonym (.) skrev 2020-03-24 17:01:31 följande:

På vilket sätt var han otrogen mot dig och dina syskon?
    ÄR du din mamma, lever du genom henne?
    Vad har du egentligen med att göra om eller när någon av dem är otrogna?
    har de ett alldeles eget äktenskap som egentligen bara berör dem två?
    Är det så att de har dragit in er i detta och använder er som slagträn och försöker att få er att ta parti för och mot den andre?

(Jag hoppar in i tråden här.)

När jag blivit bedragen mådde jag riktigt jävla dåligt, jag bröt ihop totalt. Jag sade aldrig något om vad som hänt till barnen, inte otrogne sambon heller, men äldsta barnet insåg ändå vem som var boven i dramat.

Varför ska barn behöva se hur ena föräldern förstör den andre? Tror du att de går oberörda från det?

Vad skulle du tyckt om din pappa om du fick veta att han misshandlade din mamma? (Rent hypotetiskt.)
  • Anonym (.)
    Anonym (bdrgn) skrev 2020-03-24 20:49:47 följande:
    (Jag hoppar in i tråden här.)

När jag blivit bedragen mådde jag riktigt jävla dåligt, jag bröt ihop totalt. Jag sade aldrig något om vad som hänt till barnen, inte otrogne sambon heller, men äldsta barnet insåg ändå vem som var boven i dramat.

Varför ska barn behöva se hur ena föräldern förstör den andre? Tror du att de går oberörda från det?

Vad skulle du tyckt om din pappa om du fick veta att han misshandlade din mamma? (Rent hypotetiskt.)
    Misshandel har faktiskt ingenting med det här att göra. det är direkt oförskämt mot både misshandelsoffer och bedragna.

Jag ställde ett antal frågor, en hel del går ut på exakt det du frågar: ska man dra in barnen.

Vad jag tycker om saken har heller inte med saken att göra. Jag svarade utifrån TS önskan att få annat perspektiv. Sedan visade det sig att det inte var riktigt det TS frågade efter, därför har jag heller inte skrivit mer i tråden i respekt för TS. 

Så. Nu avlägsnar jag mig från tråden igen.
    Ursäkta för OT TS.
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (.) skrev 2020-03-24 18:07:34 följande:

Är du dum eller vill du inte förstå?

Ok.

Så du accepterar bara svar du vill höra?

Du vägrar alltså att inse att det finns fler perspektiv?

Och det är?
  • Anonym (Malin)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-03-24 19:18:09 följande:
    Han är ledsen men verkar inte alls förstå varför jag vill ta avstånd från honom. Han vill verkligen vara en del av både mitt och barnens liv men samtidigt förstår han inte min ilska. Han säger att han blev förvånad över hur jag har reagerat...
    Tycker att han får stå sitt kast. Du har rätt till dina känslor. Jag hade troligen reagerat liknande i din sits.
  • Solli

Har du betalat MasterCard KREDIT/DEB kort har du både reseskydd och avbeställningsskydd.

Torde vara detsamma om du betalat med VISA-kort.

Svar på tråden Förälder otrogen