Sambo vägrar flytta eller samarbeta!
Jag har en vän som vänt sig till mig för råd. Jag vet inte vad jag ska komma med för råd längre så jag vänder mig till er. Jag ska försöka sammanfatta lite kort.
Hen har levt med sin sambo (inte gifta) i 12år. Dem bor tillsammans i en lägenhet som hen ägde innan dem vart tillsammans. Dem har 2 barn tillsammans i åldrarna 7 och 11 år. Och sambon har ett barn sen tidigare i tonåren.
Hen, min vän, har jobbat i alla år och försörjt familjen. Medan sambon bara gått hemma och inte ens försökt att skaffa jobb. Inte pluggat eller haft annan sysselsättning.
För 6 månader sedan valde min vän att avsluta relationen. Ingen otrohet eller annat svek inblandat.
Sambon vart såklart ledsen och tog ut både sin sorg och ilska på hen.
Nu efter 6 månader har sambon inte gjort någonting för att hitta någon ny bostad eller jobb. Inte ställt sig i bostadskö heller.
Hen är villig att köpa ut sambon om det är det sambolagen säger.
Sambon kan inte köpa ut hen då det inte finns pengar och heller ingen inkomst som krävs för lån.
Så fort hen tar upp någonting med att det är dags att komma överens om hur de ska göra så kommer skällsorden och hot om att ta barnen.
Sambon skriker dessutom att hen kastar ut dem på gatan.
Hen skulle aldrig kasta ut sina barn på gatan. Och heller inte den andre föräldern.
Efter detta lugnat sig rullar dagar, ibland ett par veckor på och sambon lever på som vanligt. Som att ingenting har hänt. Tills min vän, hen, tar upp frågan igen.
Min vän känner att det verkligen är dags att flytta isär och sluta leva ihop då dem inte varit ett par på 6 månader. Dessutom har det inte varit lätt att behöva höra dessa hot och skällsord.
Sambon har även börjat dejta andra. Vilket såklart är helt ikej för hen. Inga konstigheter.
Hur tar min vän detta vidare? Familjejurist? Hen är rädd att förlora både barn och bostad om hen "går på för hårt" mot sambon.
Och kan sambon på något sätt få rätt till bostaden? För att sambon "behöver den bäst"?
Som sagt finns ingen inkomst hos sambon för att varken köpa ut eller betala månadsavgift.
Luddig text. Men har ni kunskap eller råd så kommentera gärna. Och fråga om jag missat något.