• Anonym (Anonym)

Sambo vägrar flytta eller samarbeta!

Jag har en vän som vänt sig till mig för råd. Jag vet inte vad jag ska komma med för råd längre så jag vänder mig till er. Jag ska försöka sammanfatta lite kort.

Hen har levt med sin sambo (inte gifta) i 12år. Dem bor tillsammans i en lägenhet som hen ägde innan dem vart tillsammans. Dem har 2 barn tillsammans i åldrarna 7 och 11 år. Och sambon har ett barn sen tidigare i tonåren.

Hen, min vän, har jobbat i alla år och försörjt familjen. Medan sambon bara gått hemma och inte ens försökt att skaffa jobb. Inte pluggat eller haft annan sysselsättning.

För 6 månader sedan valde min vän att avsluta relationen. Ingen otrohet eller annat svek inblandat.

Sambon vart såklart ledsen och tog ut både sin sorg och ilska på hen.

Nu efter 6 månader har sambon inte gjort någonting för att hitta någon ny bostad eller jobb. Inte ställt sig i bostadskö heller.

Hen är villig att köpa ut sambon om det är det sambolagen säger.

Sambon kan inte köpa ut hen då det inte finns pengar och heller ingen inkomst som krävs för lån.

Så fort hen tar upp någonting med att det är dags att komma överens om hur de ska göra så kommer skällsorden och hot om att ta barnen.

Sambon skriker dessutom att hen kastar ut dem på gatan.

Hen skulle aldrig kasta ut sina barn på gatan. Och heller inte den andre föräldern.

Efter detta lugnat sig rullar dagar, ibland ett par veckor på och sambon lever på som vanligt. Som att ingenting har hänt. Tills min vän, hen, tar upp frågan igen.

Min vän känner att det verkligen är dags att flytta isär och sluta leva ihop då dem inte varit ett par på 6 månader. Dessutom har det inte varit lätt att behöva höra dessa hot och skällsord.

Sambon har även börjat dejta andra. Vilket såklart är helt ikej för hen. Inga konstigheter.

Hur tar min vän detta vidare? Familjejurist? Hen är rädd att förlora både barn och bostad om hen "går på för hårt" mot sambon.

Och kan sambon på något sätt få rätt till bostaden? För att sambon "behöver den bäst"?

Som sagt finns ingen inkomst hos sambon för att varken köpa ut eller betala månadsavgift.

Luddig text. Men har ni kunskap eller råd så kommentera gärna. Och fråga om jag missat något.

• Svar på tråden Sambo vägrar flytta eller samarbeta!
  • Anonym (Anonym)
    Pierott skrev 2020-04-03 20:13:07 följande:

Är barnen så pass "med" att hen kan sätta sig ner och prata med dom? Berätta vad som händer och vad som kommer hända härnäst? Sambon kan inte gå runt och dra hasorna efter sig i lägenheten i all evighet, du har fått väldigt många tips som du kan framföra och jag hoppas att hen tar tag i det en gång för alla. Hen har varit tillräckligt gästfri sen separationen.

Barnen är 7 och 11 år så med är dem. Men hur bra dem tar allt vet jag inte. Kanske beror på hur dem lägger fram allt.

Jag håller med, det är verkligen dags att ta tag i allt. Familjejurist är först ut.
  • Ingrid1983

Så personen i fråga hade jobb när relationen påbörjades? För annars har jag svårt att fatta hur det kunde bli seriöst om personen inre visat något intresse för att ansvara för sin egen försörjning. Mer avtändande drag än så får man ju leta efter. Finns inget förmildrande här tycker jag, att barnen är gemensamma spelar ingen roll. Jag hade inte känt mig älskad av någon som lät mig jobba heltid och aldrig kunna spara något eller unna mig något. Fy fan!

• annabellelee

Jag skulle tro att du och "hen" får dra lasset av att hitta bostad. Sambon kommer inte att göra det och soc kommer inte fixa fram en lägenhet. Om hen skriver en formell uppsägning, kom då också med en konkret lägenhet dit sambon kan flytta.

Eftersom sambon dejtar misstänker jag att sambons plan är att snabbt bli ihop med och flytta in hos någon ny.

• Tow2Mater
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-03 10:19:19 följande:
    Nu har jag fått två olika gissningar.

Och gissa får ni såklart göra men jag kommer inte säga om hen är en man eller kvinna.

Av egen erfarenhet i andra diskussioner svarar folk annorlunda om det är en kvinna eller man det handlar om. Man svarar utifrån om man kan relatera och man drar ofta egna slutsatser osv.
    Imtressant att den som gissar det är mannen som inte är intresserad att ta tag i sitt liv  o därför vägrar att flytta får stå kvar, medan inlägget av den som gissade tvärtom plockats bort.
  • Tow2Mater

2 barn + ytterligare ett barn sen tidigare, bara gått hemma och inte ens försökt att skaffa jobb, inte heller pluggat eller haft annan sysselsättning är en kvinna.

• Anonym (Lupp)

Sambon dejtar runt. Med lite tur hittar hen en ny som hen kan leva på. Tur för TS kompis alltså.

• KKarate

Måste vara jobbigt med hönor som vänner. Tror inte hönor omfattas av samma lagar som människor.

• Anonym (Enid)
    KKarate skrev 2020-04-04 07:50:06 följande:

Måste vara jobbigt med hönor som vänner. Tror inte hönor omfattas av samma lagar som människor.

Ja, och tänk så många som är hemma nu för vård av sjuk lada...
  • Anonym (Stina)

Det här engagemanget från din sida måste rimligen innebära att du är mannens nya. Och då kan det ju faktiskt vara så att du inte får all information. Om du tittar lite krasst på det du skriver så är det ett så fullständigt svartmålande av kvinnan i samborelationen så en så knepig människa finns nästan inte. Jobbar inte enbart pga lat (men har kanske skött hushållet, barnen osv..?). Börjar dejta andra (så båda dejtar andra samtidigt som de lever familjeliv med två minderåriga barn? Verkar svårt att hitta tid till det?). Mannen försöker köpa ut men hon vägrar flytta - fast samtidigt har hon ingen chans att fixa eget boende så...Vart ska hon flytta då?

Om man VERKLIGEN vill iväg från en relation så lägger man ut huset till försäljning och skaffar sig ett boende. Man fixar det själv. Man dividerar inte med en ovillig sambo i ett halvår utan att komma någon vart.

Så min spontana gissning är att separationen inte är så klar egentligen.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 10:43:16 följande:

Det här engagemanget från din sida måste rimligen innebära att du är mannens nya. Och då kan det ju faktiskt vara så att du inte får all information. Om du tittar lite krasst på det du skriver så är det ett så fullständigt svartmålande av kvinnan i samborelationen så en så knepig människa finns nästan inte. Jobbar inte enbart pga lat (men har kanske skött hushållet, barnen osv..?). Börjar dejta andra (så båda dejtar andra samtidigt som de lever familjeliv med två minderåriga barn? Verkar svårt att hitta tid till det?). Mannen försöker köpa ut men hon vägrar flytta - fast samtidigt har hon ingen chans att fixa eget boende så...Vart ska hon flytta då?

Om man VERKLIGEN vill iväg från en relation så lägger man ut huset till försäljning och skaffar sig ett boende. Man fixar det själv. Man dividerar inte med en ovillig sambo i ett halvår utan att komma någon vart.

Så min spontana gissning är att separationen inte är så klar egentligen.

Tyvärr finns dessa knepiga människor.

Och kan ärligt säga att jag inte har en relation eller dejtar någon. Utan det här är bara en vän till mig. Varför jag lägger tid på det här är just för att jag ser hur dåligt min vän mår av det här och hen har bett om vägledning.

Självklart finns det många detaljer i de här som skulle bli alldeles för mycket att skriva.

Vill du dra slutsatsen att sambon är kvinna och hen är man så varsågod.
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2020-04-04 01:37:39 följande:

Imtressant att den som gissar det är mannen som inte är intresserad att ta tag i sitt liv  o därför vägrar att flytta får stå kvar, medan inlägget av den som gissade tvärtom plockats bort.

Har det plockats bort? Mycket märkligt!

Folk får spekulera bäst dom vill om sambon och hen. Men tråkigt när det används emot, som "har säkert tagit hand om barnen".
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-04 11:28:06 följande:

Tyvärr finns dessa knepiga människor.

Och kan ärligt säga att jag inte har en relation eller dejtar någon. Utan det här är bara en vän till mig. Varför jag lägger tid på det här är just för att jag ser hur dåligt min vän mår av det här och hen har bett om vägledning.

Självklart finns det många detaljer i de här som skulle bli alldeles för mycket att skriva.

Vill du dra slutsatsen att sambon är kvinna och hen är man så varsågod.

Ja, jag drar den slutsatsen faktiskt. Det är uppenbart att din insyn i vännens liv enbart handlar om vad han berättat för dig. När man är nära vän med någon brukar man ha träffat hens partner, sett relationen under en längre tid osv. Man brukar också ha lite koll på barnen och hur de är med dem. Du känner bara den ena i förhållandet och är ändå så involverad att du skriver på familjeliv om vad han ska ta sig till. Det brukar man inte göra med människor man är bekant med.

Och det mest uppenbara duckar du för: att deras avslut på sin relation inte är färdig och att de skulle behöva gå i familjerådgivning för att bli klara, bearbeta sina känslor runt separationen och ta ett beslut. Det är lätt att bara vilja se det praktiska när man står utanför. Men självklart är avslutet på deras långa relation inte något som bara avhandlas via en mäklarfirma. Att någon vägrar lämna - om det nu är så - beror oftast på att man inte är färdig med relationen och att man hoppas på att det ska bli bra igen. Den som bestämt sig för att lämna kan inte göra så mycket åt det så länge man bor kvar. Så man får göra det så många andra gjort: packa en tillfällig väska, flytta en vecka till en kompis eller familjemedlem och faktiskt ta steget.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 11:54:52 följande:

Ja, jag drar den slutsatsen faktiskt. Det är uppenbart att din insyn i vännens liv enbart handlar om vad han berättat för dig. När man är nära vän med någon brukar man ha träffat hens partner, sett relationen under en längre tid osv. Man brukar också ha lite koll på barnen och hur de är med dem. Du känner bara den ena i förhållandet och är ändå så involverad att du skriver på familjeliv om vad han ska ta sig till. Det brukar man inte göra med människor man är bekant med.

Och det mest uppenbara duckar du för: att deras avslut på sin relation inte är färdig och att de skulle behöva gå i familjerådgivning för att bli klara, bearbeta sina känslor runt separationen och ta ett beslut. Det är lätt att bara vilja se det praktiska när man står utanför. Men självklart är avslutet på deras långa relation inte något som bara avhandlas via en mäklarfirma. Att någon vägrar lämna - om det nu är så - beror oftast på att man inte är färdig med relationen och att man hoppas på att det ska bli bra igen. Den som bestämt sig för att lämna kan inte göra så mycket åt det så länge man bor kvar. Så man får göra det så många andra gjort: packa en tillfällig väska, flytta en vecka till en kompis eller familjemedlem och faktiskt ta steget.

Jag kan inte säga att sambon är en vän till mig nej. Men bekant ja. Vi har umgåtts tillsammans med min föredetta sambo alla fyra. Men när jag och min sambo separedade var det som att hens sambo valde sida. Inte "min sida" och hens sambo hade inget intresse av att umgås utan min fd sambo.

Hen är en vän, inte en bekant.

Ibörjan sa jag också att ingen av dem va färdig med relationen. Jag föreslog också parterapi och familjerådgivning. Men jag kan inte tvinga dem.

Och mycket har hänt och förändrats under dessa 6månader.

Jag tänker inte propsa på att dem ska gå i terapi. Jag märker att åtminstone hen är klar med relationen. Är sambon inte de så är det så.

Min vän har nu bara bett om tips och råd hur hen ska gå vidare med allt och därför vände jag mig hit för att jag kände att jag inte kunde ge mer tips och råd än jag redan gjort.

Självklart är det lättare för mig att mest se det praktiska. Och är det de som min vän vill ha hjälp med så är det de jag kommer försöka hjälpa till med. Jag kan inte göra mer än jag gjort på andra plan.
  • Anonym (Anonym)
    Ingrid1983 skrev 2020-04-03 20:33:37 följande:

Så personen i fråga hade jobb när relationen påbörjades? För annars har jag svårt att fatta hur det kunde bli seriöst om personen inre visat något intresse för att ansvara för sin egen försörjning. Mer avtändande drag än så får man ju leta efter. Finns inget förmildrande här tycker jag, att barnen är gemensamma spelar ingen roll. Jag hade inte känt mig älskad av någon som lät mig jobba heltid och aldrig kunna spara något eller unna mig något. Fy fan!

Ja sambon hade jobb i början av relationen.

Jag håller med dig, de hade inte varit attraktivt för mig heller. Har mycket tankar och åsikter kring de, har berättat för hen om mina åsikter kring de för längesen. Har bara gjort det en gång då det egentligen inte rör mig hur dem valt att leva. Hen har försökt pratar om de och hjälpt till med jobbsökande och annat men har väl gett upp då det flera gånger blivit oense om det och vardagen har fortsatt rulla på.
  • Anonym (Anonym)
    annabellelee skrev 2020-04-03 20:39:04 följande:

Jag skulle tro att du och "hen" får dra lasset av att hitta bostad. Sambon kommer inte att göra det och soc kommer inte fixa fram en lägenhet. Om hen skriver en formell uppsägning, kom då också med en konkret lägenhet dit sambon kan flytta.

Eftersom sambon dejtar misstänker jag att sambons plan är att snabbt bli ihop med och flytta in hos någon ny.

Hen har börja förstått att hen får leta boende åt sambon.

Hen tar del av alla era svar och har fått mycket bra råd.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-04 12:49:28 följande:

Jag håller med dig, de hade inte varit attraktivt för mig heller. Har mycket tankar och åsikter kring de, har berättat för hen om mina åsikter kring de för längesen. Har bara gjort det en gång då det egentligen inte rör mig hur dem valt att leva. Hen har försökt pratar om de och hjälpt till med jobbsökande och annat men har väl gett upp då det flera gånger blivit oense om det och vardagen har fortsatt rulla på.

Det är ju väldigt ovanligt att frivilligt vara utan jobb i Sverige idag. Vet du verkligen säkert att sambon på eget bevåg bara valt att sluta jobba? Det brukar ju påverka ekonomin rätt rejält liksom. Det mer troliga är väl att det handlar om psykisk ohälsa eller liknande.
  • Anonym (Stina)

Det är ju väldigt ovanligt att frivilligt vara utan jobb i Sverige idag. Vet du verkligen säkert att sambon på eget bevåg bara valt att sluta jobba? Det brukar ju påverka ekonomin rätt rejält liksom. Det mer troliga är väl att det handlar om psykisk ohälsa eller liknande.
  • Anonym (Stina)

• Anonym (Enid)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-04 12:53:14 följande:

Hen har börja förstått att hen får leta boende åt sambon.

Hen tar del av alla era svar och har fått mycket bra råd.

Men allvarligt, TS, vad gör det för skillnad om din vän söker lägenheter om inte partnern vill flytta? Sambon har haft ett halvår på sig och inte gjort någonting för att denne vet att din vän är snäll och inte vill ställa sitt ex på gatan. Jag tror tyvärr att det alltid kommer att finnas något som gör att förslagen din vän tar fram kommer att ratas så länge hen försöker vidare på den mjuka, förstående vägen.

Dessutom måste sambon själv ta tag i situationen med att ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och också kontakta soc, eftersom denne inte har pengar för att hyra en bostad och ingen kommer vilja ha hen som hyresgäst om personen inte kan uppvisa betalningsförmåga på något sätt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Stina) skrev 2020-04-04 12:56:53 följande:

Jag vet att sambon på helt eget bevåg sade upp sig från sitt dåvarande jobb. Att det inte handlar om psykisk ohälsa kan jag förstås inte säga säkert till 100%. Men det är inget min vän vet något om eller märkt av. Självklart kan man döja sitt mående väldigt bra och slå på ett leende. Många väljer att inte prata om det. Jag vet det. Och jag hoppas innerligt att det inte har med psykisk ohälsa att göra. Det vore mycket sorgligt.

Jag tror även att min vän skulle skuldbelägga sig själv för att inte märkt något och inte då funnits där och hjälpt till att söka profissionell hjälp till sin sambo.
Svar på tråden Sambo vägrar flytta eller samarbeta!