• Filipa92

Hjälp oss banta listan

Vi tycks ha extremt svårt att banta ned vår lista med pojknamn, så dessa är endast ett fåtal utav dem.
    Vad tycker ni om namnen, hur tycker ni de passar med syskonens (Ines, Vilfred, Altea) etc? 

Agaton
    Algot
    Björn
    Edvard
    Elmer
    Gideon
    Hugo
    Isar
    Isidor
    Isak
    Leander
    Otis
    Sune

~ Ines 090429, Vilfred 110211 & Altea 130614 ~
  • Svar på tråden Hjälp oss banta listan
  • Filipa92
    Barbro45 skrev 2020-04-12 19:59:07 följande:

Börja med att utesluta namn som börjar på I, A eller V. Låt alltså även det nya barnet får en egen bokstav. Vilket namn som blir bäst beror helt på vilket efternamn barnet kommer att ha. Det har inte så stor betydelse under barndomen, men när man bli lite äldre så använder man det ofta. Blir det konstig kombination, svårt att urskilja var förnamnet sluta och efternamnet börjar, inbjuder till lustiga öknamn t.ex. Säg förnamn och efternamn högt och hör hur det låter, man uppfattar bättre när man hör det än om man bara läser det. Björn, Edvard, Hugo är mina personliga favoriter.

Att barnen får egna bokstäver är helt oväsentligt för oss. Vi har även testat att säga för och efternamn ihop flera gånger och tycker att alla låter minst OK. :) 
    annabellelee skrev 2020-04-12 20:11:44 följande:

Jag skulle strunta i syskonen namn. Jag har själv ett namn som ska matcha mina syskons och HATADE det. Jag ville ha ett namn som var valt till MIG, inte som ett del av ett set.

Jag gillar Leander och Björn bäst.

Vi vill gärna att namnet låter bra med syskonens, därmed inte sagt att det behöver vara Bill och Bull känsla. Men en Liam eller Dylan skulle verkligen sticka ur i vår syskonskara, så det är mest det vi vill undvika. Sen gillar vi generellt inte den typen av namn heller, så risken är väl kanske inte jättestor men ibland känns det som att man själv kan missa uppenbara saker som andra ser direkt  
  • pyssel
    Filipa92 skrev 2020-04-13 12:40:59 följande:

Liam eller Dylan skulle verkligen sticka ur i vår syskonskara, så det är mest det vi vill undvika. Sen gillar vi generellt inte den typen av namn heller, så risken är väl kanske inte jättestor men ibland känns det som att man själv kan missa uppenbara saker som andra ser direkt  

På de grunderna hade jag skippat Otis också. Det är hipster-Liam/Dylan för mig.

Gideon är för religiöst i mitt tycke, även om Isak är det lika mkt så är det mer "sekulariserat" genom flitig användning.
    #inteensamaldrigglömd
  • fluu

Agaton För sött och för mycket Agaton Sax.

Algot - Trevligt och rejält gammalt namn. Lite eget, men inte konstigt.

Björn -Starkt, bra, enkelt. Dags för en comeback!

Edvard - Vackert och gångbart.

Elmer - För sött för min smak. Men trevligt.

Gideon - Vackert så det förslår! Dock stör det mig att jaghört olika uttal.

Hugo - trevligt och enkelt, men sött.

Isar - Eget gammalt nordiskt namn! Starkt, vackert och coolt.

Isidor - Lite sagoskimrande, men inte så att det stör i vardagen. Ståtligt. Eget, men inte konstigt.

Isak - Bra och enkelt på alla sätt.

Leander - står på min lista! Eget, men bekant. Vackert och starkt på samma gång.

Otis - Hipstrigt och lite malplacerat i svenskan. Tycker inte att det passar med syskonens namn.

Sune - Gemytligt och enkelt.

Leander, Björn, Algot och Sune är mina favoriter. Jag tycker att alla namn utom Otis passar med syskonens namn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Filipa92

Tack för svaren, några av namnen är strukna från listan nu i alla fall. 

Någon som vill ge lite feedback på dessa namn också?

Albert
    Anders
    Erland
    Hilding
    Holger
    Ossian

• TheDucky
    Filipa92 skrev 2020-04-15 20:11:40 följande:

Albert

Anders

Erland

Hilding

Holger

Ossian

Albert- jag personligen har svårt att uttala namnet pga av min dialekt. Och det är "bert" jag har problem med.

Anders- ett snickare & elektriker namn. Vet 6 st elektriker med det namnet. Känns som ett väldigt vanligt namn om man jämför med syskonen.

Erland - personligen inget fan. Svårt att se en tonåring med det namnet. Där jag kommer ifrån är det ett gammalt fiskare gubbnamn.

Hilding -pendlar mellan okej och fint på denna

Holger - rätt fint

Ossian - Fint, passar stilen på syskonens namn och låter orginellt. Min favorit!
  • Barbro45

Albert
    Anders
    Erland
    Hilding
    Holger
    Ossian

Anders är också väldigt bra som tilltalsnamn, ett av Sveriges vanligaste namn. Men ofta som andranamn. De som har det som tilltalsnamn är nog 40+, han kommer inte ha en massa klasskompisar med samma. 
  • TheDucky

Tycker hitills Ossian & Otis passar bäst med syskonens namn men ändå är orginella på sitt eget vis

• Fröken Rabarber

Behåller de namn jag tycker bäst om i listan.

Agaton - coolt namn, men ändå tydligt hur det stavas och uttalad

Björn - ett av mina favorit man, men ni verkar gå åt lite mer udda namn

Gideon - ett namn jag gillar då det får mig att tänka på det engelska ordet giggle (fnittra), möjligen lite svårstavat

Isak - inget ovanligt namn, men känns ändå som att det passar in i barnaskaran

Otis - allmänt coolt namn, som jag tror passar in lagom med övriga syskon

Meddela gärna sen vad ni bestämmer er för. Lycka till i namnjakten!

• springintheforest

Albert

Anders

Erland

Hilding

Holger

Ossian

Inte så glad för de som ni har i den "nya" listan ovanför.

Jag tycker verkligen om namnet Elmer!
  • fluu

Albert

Anders

Erland

Hilding

Holger

Ossian

Albert - starkt, ståtligt, bra och gångbart.

Anders - Enkelt, tryggt, stabilt, bra. Supervanligt och superunikt i ett.

Erland - vackert. Det är bara något med det jag ogillar. Gillar Erling bättre.

Hilding - Löve! Vackert nordiskt. Både starkt och på något sätt lite sirligt. Bra och enkelt, men fortfarande lite eget.

Holger - Typiskt fulsnyggt och trevligt. Enkelt och bra.

Ossian - Vackert, men gillar inte att var Ossian(många) jag känner kallas " Ossy".

Albert, Hilding, Anders och Holger är riktiga favoriter!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona

Albert
    Anders
    Erland
    Hilding
    Holger
    Ossian

Albert - inge personlig favorit. ogillar namn med "bert"

Anders - Fint, enkelt och trevligt. En svensk klassiker.

Erland - Mycket fint.

Hilding - Nordiskt och fint.

Holger - Lite mysigt, men känner inte riktigt att det klickar med syskonens man

Ossian - Ovanligt men passar väl in i rådande namntrend. Helt ok.
  • Mika23

Det här skulle ju kunna vara min lista Flört Isak, Elmer och Leander! Jag tycker att Leander är jättefint! Hittade det namnet i mitt släktträd och föll direkt, roligt att se att flera är positiva till det namnet (har sett i andra trådar där de associerar det till Zarah Leander). 

Isak är vanligare men inget som tre andra barn i gruppen på förskolan/skolan kommer att heta förmodligen. 

Svar på tråden Hjälp oss banta listan