• askyfullofstars

Hur äter era bebisar som är omkring 9 månader gamla?

Hej.

Jag skriver detta inlägg med förhoppning om att få stöd eller tips i hur vi ska göra för att få dottern mer intresserad av mat. Detta är mitt första barn så vet inte alls hur man ska tänka/göra och vill inte fråga BVC för då kommer man bara känna ännu mer press.

Vår dotter är 9 månader gammal och verkar inte alls intresserad av mat i bitform. Såhär ser hennes matschema ut:

När hon vaknar: 120-150 ml ersättning

Frukost: Gröt med hemmagjord äppelpuré eller annan färdig fruktpure. (BRUKAR oftast inte vara svårt för henne att äta gröten, den verkar hon gilla).

Mellanmål: Ersättning 150 ml

Lunch: Några skedar barnmat från 8 mån, sen stänger hon munnen TOTALT. Om jag däremot erbjuder matklämmis på 120 gram äter hon hela + frukt till efterrätt. Samma om hon erbjuds slät puré, då kan hon äta en hel burk.

Mellis: Ersättning eller fruktklämmis

Middag: Samma som lunch eller gröt igen.

Innan läggning: Ersättning 150 ml

Vad tycker ni om detta upplägg? Hon får träna bitar emellanåt med när vi äter osv. Tex äta skurna köttbullar, leverpastej, smörgås osv. Hon verkar förstå grejen med att tugga men föredrar slät puré istället för bitar. Vad ska vi göra? Vi kan väl inte fortsätta ge slät mat till en 9,5 månaders bebis?

Livsmedelverket säger att ersättningen/amning ska vara en del av huvudfödan, vad innebär det egentligen?

• Svar på tråden Hur äter era bebisar som är omkring 9 månader gamla?
  • Mortiscia80
    askyfullofstars skrev 2020-04-13 11:09:59 följande:

Livsmedelverket säger att ersättningen/amning ska vara en del av huvudfödan, vad innebär det egentligen?

Att det ska vara den stora delen av vad barnet totalt äter på en dag, men vid den här åldern har man ju redan börjat med smakprov antagligen och barnet kan tänkas äta lite mer än så, men man ska inte räkna med att ha regelrätta måltider riktigt än.
  • askyfullofstars
    Mortiscia80 skrev 2020-04-13 11:37:45 följande:

Att det ska vara den stora delen av vad barnet totalt äter på en dag, men vid den här åldern har man ju redan börjat med smakprov antagligen och barnet kan tänkas äta lite mer än så, men man ska inte räkna med att ha regelrätta måltider riktigt än.

Ok. För de gånger hon inte äter sin lunch t ex så erbjuder jag flaskan som hon tar direkt. Vet inte vad mer jag ska göra/tänka. Avskyr allt som har med maten att göra, både jag och maken kämpar dagligen med att erbjuda saker osv men inget större intresse finns.
  • Mortiscia80
    askyfullofstars skrev 2020-04-13 11:42:50 följande:
    Ok. För de gånger hon inte äter sin lunch t ex så erbjuder jag flaskan som hon tar direkt. Vet inte vad mer jag ska göra/tänka. Avskyr allt som har med maten att göra, både jag och maken kämpar dagligen med att erbjuda saker osv men inget större intresse finns.
    Fortsätt erbjuda, det är enda sättet att ens få henne intresserad. Tänk på sådant som textur och utseende, inte bara smaken. Om det är roligt att äta går det troligen lättare :) Men ha ingen panik i nuläget, det kommer i den takt hon är redo. Och avvakta några minuter med flaskan så hon får en chans att tänka över detta nya hon serveras. Har också läst rekommendation att låta barn i ungefär den åldern äta själva, att det ökar chansen.
  • askyfullofstars
    Mortiscia80 skrev 2020-04-13 12:01:19 följande:

Fortsätt erbjuda, det är enda sättet att ens få henne intresserad. Tänk på sådant som textur och utseende, inte bara smaken. Om det är roligt att äta går det troligen lättare :) Men ha ingen panik i nuläget, det kommer i den takt hon är redo. Och avvakta några minuter med flaskan så hon får en chans att tänka över detta nya hon serveras. Har också läst rekommendation att låta barn i ungefär den åldern äta själva, att det ökar chansen.

Är det bättre tror du att erbjuda mat med bitar i då (riskera att hon äter mindre) än slät puré (äter mer)? Jag har lite småpanik då jag inte vet om jag gör rätt. :/ Eller om måltiderna är bra.. tex ersättning till mellis, är de ok?

Har försökt låta henne äta själv. Hon sitter bara o känner på maten, sen kastar på golvet. I vanliga fall lägger hon allt i munnen (förutom maten)...
  • annabellelee

Under ett år åt mina inget vidare. Mest amning. Jag tror det viktigaste är att de får testa många olika saker, inte att de ska få i sig mängder.

• Solblomma30

Jag tycker att det låter som att din dotter äter jättebra :) Strunt samma om hon bara gillar slät puré än så länge, det är ju kanon! Hon kommer garanterat inte att äta slät puré när hon är två år gammal, jag lovar.

Jag har en åttamånaders här hemma. Han äter såhär ungefär:

Amning vid uppvak på morgonen

1,5 dl gröt till frukost

Amning till mellis

Ca 1 dl slät puré till lunch

Amning innan sömn

Ev amning igen efter sömn

Ca 1 dl slät matpuré eller 1,5 dl gröt till middag

Amning vid nattningen

Amning och eller 120 ml ersättning på natten

Min bebis är mannens och mitt fjärde barn och det har varit lite olika med alla barnen hur snabbt de börjat äta, vad de gillat och när de ätit bitar. Vissa av dem älskade slät köpt burkmat, vissa älskade min hemlagade mat som

vi pureade. Nån gillade bara vanlig vuxenmat i bitar. De är nu mellan 2-7 år och alla äter vanlig mat.

Den av barnen som var bäst på att äta bitar själv tidigt och som åt allt vi la framför honom är nu den som är mest försiktig med smaker och som är kräsen som sjutton och tycker att det mesta är äckligt. Äldsta dottern som bara åt Sempers smaklösa burkmat är den som nu gillar olika smaker och vågar testa det mesta! Så det verkar inte ha haft någon större betydelse vad vi har serverat dem som bebisar :)

• Mortiscia80
    askyfullofstars skrev 2020-04-13 12:25:44 följande:
    Är det bättre tror du att erbjuda mat med bitar i då (riskera att hon äter mindre) än slät puré (äter mer)? Jag har lite småpanik då jag inte vet om jag gör rätt. :/ Eller om måltiderna är bra.. tex ersättning till mellis, är de ok?

Har försökt låta henne äta själv. Hon sitter bara o känner på maten, sen kastar på golvet. I vanliga fall lägger hon allt i munnen (förutom maten)...
    Om ni gör egen puré så behöver ni inte göra den så fin, utan lite mer grovhackad, och inte så mycket vätska. Det är bra för språkutvecklingen senare också. Jag tror det sällan finns något som är direkt fel så prova er fram vad hon gillar. Så testa först lite grövre, funkar det inte så kör maskinen några varv till. Till slut vänjer hon sig vid den nya konsistensen. Jag skulle inte heller haka upp mig på att det "måste" vara en vissa typ av mat en viss tid på dagen, men visst är det bra att försöka ha de lite större målen jämnt utspridda under dagen. Ersättning till mellanmålet kan vara helt ok. Det är jättevanligt att barn kastar mat på golvet, det är en del av att bekanta sig med maten, förr eller senare åker det in lite i munnen också ;) Men ni behöver ju inte lägga upp några jättemängder då bara.
  • nernu

Här åts det sex månaders gröt och mat tills ungen var typ tio månader. Och mest amning då. Min bvc-sköterska sa åt mig att slappna av och undrade om jag hade träffat någon vuxen som ammade och inte åt mat. Älskar henne!

• askyfullofstars
    nernu skrev 2020-04-13 22:22:32 följande:

Här åts det sex månaders gröt och mat tills ungen var typ tio månader. Och mest amning då. Min bvc-sköterska sa åt mig att slappna av och undrade om jag hade träffat någon vuxen som ammade och inte åt mat. Älskar henne!

Det har du helt rätt i. Vad hände efter 10 månader sedan? :)
  • askyfullofstars
    Solblomma30 skrev 2020-04-13 13:23:39 följande:

Jag tycker att det låter som att din dotter äter jättebra :) Strunt samma om hon bara gillar slät puré än så länge, det är ju kanon! Hon kommer garanterat inte att äta slät puré när hon är två år gammal, jag lovar.

Jag har en åttamånaders här hemma. Han äter såhär ungefär:

Amning vid uppvak på morgonen

1,5 dl gröt till frukost

Amning till mellis

Ca 1 dl slät puré till lunch

Amning innan sömn

Ev amning igen efter sömn

Ca 1 dl slät matpuré eller 1,5 dl gröt till middag

Amning vid nattningen

Amning och eller 120 ml ersättning på natten

Min bebis är mannens och mitt fjärde barn och det har varit lite olika med alla barnen hur snabbt de börjat äta, vad de gillat och när de ätit bitar. Vissa av dem älskade slät köpt burkmat, vissa älskade min hemlagade mat som

vi pureade. Nån gillade bara vanlig vuxenmat i bitar. De är nu mellan 2-7 år och alla äter vanlig mat.

Den av barnen som var bäst på att äta bitar själv tidigt och som åt allt vi la framför honom är nu den som är mest försiktig med smaker och som är kräsen som sjutton och tycker att det mesta är äckligt. Äldsta dottern som bara åt Sempers smaklösa burkmat är den som nu gillar olika smaker och vågar testa det mesta! Så det verkar inte ha haft någon större betydelse vad vi har serverat dem som bebisar :)

Tack så mycket för ditt svar, det lugnade mig att läsa sista stycket! Så det är OK att servera slät puré till henne om det är det hon vill ha? Hittills har jag gjort så att jag serverar mat med bitar i fram tills hon stänger munnen, då plockar jag fram slät mat. Vet inte om det är rätt sätt att gå men då fortsätter hon äta. Ska verkligen försöka tänka i att hon INTE kommer äta puré när hon är 2 år gammal (vilket det känns nu). <3
  • nernu
    askyfullofstars skrev 2020-04-13 23:14:20 följande:

Det har du helt rätt i. Vad hände efter 10 månader sedan? :)

Det tog sig. Efter ett tag märktes det att hon gillade att äta själv så vi övergick mer och mer till bitar som hon kunde äta med händerna. Det kan vara värt att prova. Typ bitar av mjuk morot till exempel.
Svar på tråden Hur äter era bebisar som är omkring 9 månader gamla?