Hur äter era bebisar som är omkring 9 månader gamla?
Hej.
Jag skriver detta inlägg med förhoppning om att få stöd eller tips i hur vi ska göra för att få dottern mer intresserad av mat. Detta är mitt första barn så vet inte alls hur man ska tänka/göra och vill inte fråga BVC för då kommer man bara känna ännu mer press.
Vår dotter är 9 månader gammal och verkar inte alls intresserad av mat i bitform. Såhär ser hennes matschema ut:
När hon vaknar: 120-150 ml ersättning
Frukost: Gröt med hemmagjord äppelpuré eller annan färdig fruktpure. (BRUKAR oftast inte vara svårt för henne att äta gröten, den verkar hon gilla).
Mellanmål: Ersättning 150 ml
Lunch: Några skedar barnmat från 8 mån, sen stänger hon munnen TOTALT. Om jag däremot erbjuder matklämmis på 120 gram äter hon hela + frukt till efterrätt. Samma om hon erbjuds slät puré, då kan hon äta en hel burk.
Mellis: Ersättning eller fruktklämmis
Middag: Samma som lunch eller gröt igen.
Innan läggning: Ersättning 150 ml
Vad tycker ni om detta upplägg? Hon får träna bitar emellanåt med när vi äter osv. Tex äta skurna köttbullar, leverpastej, smörgås osv. Hon verkar förstå grejen med att tugga men föredrar slät puré istället för bitar. Vad ska vi göra? Vi kan väl inte fortsätta ge slät mat till en 9,5 månaders bebis?
Livsmedelverket säger att ersättningen/amning ska vara en del av huvudfödan, vad innebär det egentligen?