• Magdaaa

    Potträning 2åring naken, börja med byxor röd i rumpan bakslag

    Hej!

    Försöka göra lite kortfattat....

    Började potträning dottern lite nu kring 2 år, tidigare bajsat ofta på pottan å alltid gått bra och det har det gjort nu med.

    Då vi är hemma en del nu då jag är föräldraledig med andra barnet passade vi på att låta henne springa bar stjärt, hon fattade ganska fort galoppen och hade aldrig blöja på dagen utan olyckor förutom nån enstaka gång, när vi efter ca 2 v provade ta på byxor eller trosor blev det direkt olyckor.

    Har inte gjort nån större sak av det då hon fortfarande är liten men tänkte hur ni andra gjort för att vänja vid byxor eller trosor?

    Hon är röd på rumpan nu och då har det blivit olyckor nu i tre dagar trots var stjärt tror hon kopplar pottan till ont nu då det svider men inotyol och naken stjärt är ju dålig kombo så hur göra?

    Tips Och erfarenheter mottages gärna:)))

  • Svar på tråden Potträning 2åring naken, börja med byxor röd i rumpan bakslag
  • Jemp

    Jag hade nog haft byxor på men inte trosor, och fortsatt utan blöja såklart.

  • Magdaaa
    Jemp skrev 2020-04-13 17:33:54 följande:

    Jag hade nog haft byxor på men inte trosor, och fortsatt utan blöja såklart.


    Tack för svar! Nä blöjan åker inte på igen då hon verkar ändå fatta grejen och vill helst inte ha den. Men när det händer olyckor med byxor vill hon inte heller till pottan riktigt, :/

    Svårt hur man ska bete sig riktigt med de här
  • S23

    Testa löst sittande byxor. Det sitter i barns muskelminne. Alltså när du sätter på trosor eller något som sitter åt så liknar det känsla av blöja och sitter i barnets muskelminne att det är okej att kissa då. Behöver vänjas bort. För

    Barn som blivit babypottade. Alltså portade från födsel. Kan det vara tvärt om. I deras muskelminne är det inprogrammerat att kissa när man det är fritt runt omkring. Så för ett babypottat barn sker ofta fler olyckor när de är nakna än med underkläder och byxor på

  • Magdaaa
    S23 skrev 2020-04-13 19:10:25 följande:

    Testa löst sittande byxor. Det sitter i barns muskelminne. Alltså när du sätter på trosor eller något som sitter åt så liknar det känsla av blöja och sitter i barnets muskelminne att det är okej att kissa då. Behöver vänjas bort. För

    Barn som blivit babypottade. Alltså portade från födsel. Kan det vara tvärt om. I deras muskelminne är det inprogrammerat att kissa när man det är fritt runt omkring. Så för ett babypottat barn sker ofta fler olyckor när de är nakna än med underkläder och byxor på


    Tack för svar!

    Ja precis ska prova byxor igen nu när ni två st skrivit att det är bäst. Är bara rädd att göra nåt fel så hon blir stressad eller kanske går och håller sig för länge.

    Ni som tränat så hur gör ni när ni ska ut med tex täckbyxor och liknande när vi inte har kommit längre än såhär?ibland känns det som hon blir förvirrad av att ta på blöjan när vi ska ut eller åka bil tex men jag vet inte riktigt hur man ska göra för då blir de olyckor ute.. å vi måste gå in och allt känns då negativt på nåt vis:/
  • Jemp
    Magdaaa skrev 2020-04-13 20:58:57 följande:

    Tack för svar!

    Ja precis ska prova byxor igen nu när ni två st skrivit att det är bäst. Är bara rädd att göra nåt fel så hon blir stressad eller kanske går och håller sig för länge.

    Ni som tränat så hur gör ni när ni ska ut med tex täckbyxor och liknande när vi inte har kommit längre än såhär?ibland känns det som hon blir förvirrad av att ta på blöjan när vi ska ut eller åka bil tex men jag vet inte riktigt hur man ska göra för då blir de olyckor ute.. å vi måste gå in och allt känns då negativt på nåt vis:/


    Bäst (lättast) är nog egentligen helt naken på underkroppen men dels måste hon ju förr eller senare på med kläder igen, dels det där med salvan.

    Vår slutade med blöja i augusti så täckbyxor har inte varit ett problem. Visst har nån olycka hänt sen men inte så att det varit ett stort problem. Kan ni ha ett par extra?

    I bilen (och nattetid) hade vi blöja längre.
  • S23
    Magdaaa skrev 2020-04-13 20:58:57 följande:

    Tack för svar!

    Ja precis ska prova byxor igen nu när ni två st skrivit att det är bäst. Är bara rädd att göra nåt fel så hon blir stressad eller kanske går och håller sig för länge.

    Ni som tränat så hur gör ni när ni ska ut med tex täckbyxor och liknande när vi inte har kommit längre än såhär?ibland känns det som hon blir förvirrad av att ta på blöjan när vi ska ut eller åka bil tex men jag vet inte riktigt hur man ska göra för då blir de olyckor ute.. å vi måste gå in och allt känns då negativt på nåt vis:/


    Har du läst boken, blöjfri på tre dagar?, tror du kan få svar på mycket frågor där.

    Nu är min dotter bara 14 månader. Men blöjfri på dagen. Vissa dagar sker en olycka eller två, men oftast inte. Hon började säga till att hon skulle kissa vid 13 månader. Vi har babypottat och använt betingningslud som hon nu använder sig av. När hon gjorde det plockade vi helt enkelt bara bort blöjan, vi körde dock aldrig helt naket utan lösa byxor då vi har kallt inne, och tog henne bara på toaletten när hon själv sade till. Tog ungefär en vecka innan hon var ganska pålitlig.

    Nu har vi inte varit iväg med än en gång med bil. Men då körde vi blöja. Är vi utomhus så kör vi utan blöja och har med en potta ut då hon inte vill kissa i buske ännu.

    Mitt råd är att våga utmana. Det värsta som händer är blöta kläder och att man får gå in och byta!
  • Magdaaa

    Tack för alla svar!

    Gått förvånansvärt bra med byxor nån olycka då och då bara!

    Även varit utan blöja ute när vi bara ska vara hemma vid huset och har då tagit med pottan ut.

    Bara hoppas det håller i sig :)

Svar på tråden Potträning 2åring naken, börja med byxor röd i rumpan bakslag