• QueSera

Barn över 13 och 1177

Hej! Vet ej om detta är fel åldersgrupp, men jag är så less????

Hur fixar man så att man kan hantera barnens tider på VC, tandläkaren etc , nu när de fyllt 13??

Trodde det var frid å fröjd, då de hade Säkerhets ID fr banken, men icke. Det som jag hittade var att de måste ha Bankid vilket vi då måste gå till banken för att fixa... Förstår ju anledningen, men känns som att det vore bättre att de tar hand om det när de är 15, förstår ej varför så tidigt och så krångligt.

OBS! Om det finns ett enklare sett, som jag missat i mitt uppretade tillstånd, så blir ju ingen gladare än jag!! ????????

• Svar på tråden Barn över 13 och 1177
  • Anonym (2 barns mor)

Förstår hur du känner dig.
    Här har vi istället bekymmer med missade tider och avbokningar.
    Min tonåring kan muntligt boka tex återbesök hos sjukgymnast, ingen bekräftelse eller påminnelse dagen innan skickas till mig då ungdomen har rätt till sitt privatliv.
    Man kan bli tokig av mindre.

• QueSera

Eller hur!! Ja, det också!!!????

Som sagt jag förstår ju att de har ditt privatliv, men ändå känns ju 13 som lite tidigt, de får ju enl lagen inte ha sex, dricka lr rösta, så att de helt plötsligt ska fixa med sånt här? Plus att eftersom de måste ha mig med för att få ut ett BankID, så försvinner ju lite av det privata.

Näää, jag är inget stort fan av detta, som ni märker????

Och den enda sättet att sköta saker tider etc via 1177 är alltså att de loggar in?

Och enda sättet att de kan logga in på är via BankID, eller finns det ngt som fixmässigt är enklare??

• QueSera

Eller hur!! Ja, det också!!!????

Som sagt jag förstår ju att de har ditt privatliv, men ändå känns ju 13 som lite tidigt, de får ju enl lagen inte ha sex, dricka lr rösta, så att de helt plötsligt ska fixa med sånt här? Plus att eftersom de måste ha mig med för att få ut ett BankID, så försvinner ju lite av det privata.

Näää, jag är inget stort fan av detta, som ni märker????

Och den enda sättet att sköta saker tider etc via 1177 är alltså att de loggar in?

Och enda sättet att de kan logga in på är via BankID, eller finns det ngt som fixmässigt är enklare??

• Kerubmamman

Mina barn har både npf och kroniska sjukdomar. Jag har helt sonika fyllt i min e-postadress och mitt mobilnummer. Du kan ju fråga dottern om hon vore bekväm med det.

Det jobbigaste är att 13-15-åringar inte får ta del av Journalen. Så vi har ingen koll på provvärden och sånt längre.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • QueSera

De har ju inga sjukdomar så, så jag gnäller bara över vanliga läkar å tandläkar tider. Att inte komma åt provsvaren, det blir ju extra jobbigt!???? :(

Men hur fick du in ditt mobilnr och epost? Antar att du var så smart att du fixade det innan de blev 13, jag lyckades inte med detta :)....

Det gäller alltså bara att fixa BankID.

• Anonym (Mamma)

Vad händer om du ringer vc och försöker boka tid åt ditt barn?

Jag fattar för övrigt inte heller varför en 13-åring ska sköta sådant själva! Det verkar helt plötsligt vara en jäkla sekretess mot vårdnadshavarna så snart de blir tonåringar! Privatliv ja, men det här handlar om deras hälsa, där vh har yttersta ansvaret ändå!

• QueSera

Exakt, allt annat är ju vid 15 års ålder. Men detta, det krångligare, det ska de hantera vid 13!!!

Bliiir tokigare, ju mer jag tänker på det!

Har frågat, men än en gg: det är mobiltbankid, som gäller för barnen som inlogg på 1177?

Vi hade en tid bokat på UMO, som vi måste boka av. Hon var tolv när vi bokade, men nu fyllt 13 och jag kommer ej åt den på 1177. Ringde och lämnade meddelande om avbokning får se hur det går.

Vem är det man ska klaga hos? :)

Tackar å kramar till er alla var rädda om er!!

• cosinus

Tandläkaren kan man här maila och boka om/av tider. Dessutom kommer tack och lov påminnelser till både mig och barnens telefoner. Det kunde vi lägga in i receptionen hos tandläkaren.

Recept förnyar jag genom att jag lagt in barnmottagningen på mig själv, loggar in som mig själv och skriver "gäller barn med personnr 06xxxx-xxxx. Funkar även på vanliga HC

Sjukgymnasten har jag lagt in min egen mailadress hos (hos sjukgymnasten).

Faktiskt mindre problem än jag trodde, mitt enda bekymmer nu är att jag inte ser vilka recept som finns online men det brukar apoteket snällt skriva ut åt mig.

Svar på tråden Barn över 13 och 1177