• Hejida1989

Bonde som granne.. blir galen

Jag bor på en liten gård och precis breved så bor det en bonde som har hela sin jäkla familj som anställda. Varje dag är dom fem stycken som springer fram och tillbaka konstant precis brevid oss.....

Skitsamma hela jävla dagarna kör bonden traktor fram och tillbaka! Hela tiden. Att vara ute är ett stressmoment pga honom.. han STÖR plus att han dammar som helvete när han kör förbi. dom har ju expanderat och byggt ut hej vilt så våran utsikt är istället för gröna ängar nu en massa jävla ensilage förvaring.

Det värsta är

Lukten

Dammet som skitar ner fönstrena

Att han åker fram och tillbaka och glor

Kossorna låter hela nätterna

Att familjen alltid sitter ute och JAG känner mig ivägen på min egen tomt.

Oljudet

Förstörd utsikt, samt att på vintern är det pressening som ligger över ensilaget som PRASSLAR dag ut å dag in.

Flugorna, går inte vara ute på sommaren alls.

Har jag någon rättighet eller behöver vi sälja vårat nyrenoverade hus? ALLT ÄR PERFEKT här förutom allt med den jävla bondgården och hans åkande i sin fula traktor hela dagarna. Den enda som förstör är han m familj. Alla stör sig men eftersom han är typ känd för va idiot så är de ingen ide att prata med han. Kan man anmäla dom någonstans och vad har vi för rättigheter!?

Jag låter jävligt bitter å de är jag, jag står inte ut mer.

• Svar på tråden Bonde som granne.. blir galen
  • Jag är bara jag

Men jösses, varför flyttade du ut på landet då om du inte vill bli störd av en bonde? De kör traktor, kor låter, folk jobbar på en gård- veckans alla dagar. Det är liksom så din mat på bordet kommer till.

• Anonym (Hur?)

Jag kan bara bli så fascinerad av hur folk kan flytta ut på landet och sen klaga på att det finns lantbruk där. Det är ju liksom det som är landet!

Hade nog nästan trott att nån trollade men jag har hört om andra liknade historier. Här utanför stan har det byggts ett fint nytt område med dyra villor. Det dröjde inte länge innan klagosången började om att en grisbonde med gård som gått i arv sen generationer skulle bort.

När det byggdes tjusiga bostadsrätter i gamla hamnen så började det klagas på att....hör och häpna, det låg båtar vid kajerna och de måste ju bara bort de också. Tänk vilken chock att flytta ner till vattnet och så fanns båtar där!

Nej, sånt ofog har jag ingen förståelse för alls.

• EnAnonumius
    Hejida1989 skrev 2020-04-19 23:25:52 följande:

Kan man anmäla dom någonstans och vad har vi för rättigheter!?

Ja uch det måste ju vara olagligt att göra sitt jobb som bonde och expandera jordbruket för att de behöver detta.

Klart att det måste ju finnas ett lagbrott där. Fråga polisen om det finns något lagbrott de gör.

Jag är övertygad om att polisen skulle bli tacksamma att få något att garva åt, när de äntligen kan ta rast och dricka kaffe och käka sina dounuts.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Heja bonden)

Detta var det tokigaste jag hört sedan en Stockholmstjej sa åt Norrlänningarna att börja åka tunnelbana.

Varför har du ens flyttat ut till landet?
    Trodde du att livet på landet var som i Mandelmanns på tv, tjo o hopp och en drivbänk med sallad?

Men detta är iof. inget nytt problem, stadsbor som flyttar ut till landet i ngn ironi att livet på landet är till för dom, att bonden hässjar hö som på vykort och inte driver sitt lantbruk professionellt.

Kossan råmar, ensilageplasten fladdrar, jag  finner inte ord.

Nej du har inga rättigheter, driver dom ett äkta lantbruk på registrerad jordbruksfastighet så har de mer rättigheter än du helt vill veta.. 
    Om det kan vara till en tröst så finns det lagar och regler som gäller även för bonden, tex. inte sprida dynga på frusen åker, men tror att de problemen du har är så långt ifrån regelbrott, du har problem med livet på landet.

Men snälla jag ber dig, skriv en anmälan till länsstyrelsen att kossan råmar, det luktar & det finns flugor på landet - de måste han ngt för personaltidningen & ha ngt att rama in på kontoret Skrattande

• viseversa
    Anonym (Heja bonden) skrev 2020-04-21 07:07:20 följande:
    Detta var det tokigaste jag hört sedan en Stockholmstjej sa åt Norrlänningarna att börja åka tunnelbana.

Varför har du ens flyttat ut till landet?
    Trodde du att livet på landet var som i Mandelmanns på tv, tjo o hopp och en drivbänk med sallad?

Men detta är iof. inget nytt problem, stadsbor som flyttar ut till landet i ngn ironi att livet på landet är till för dom, att bonden hässjar hö som på vykort och inte driver sitt lantbruk professionellt.

Kossan råmar, ensilageplasten fladdrar, jag  finner inte ord.

Nej du har inga rättigheter, driver dom ett äkta lantbruk på registrerad jordbruksfastighet så har de mer rättigheter än du helt vill veta.. 
    Om det kan vara till en tröst så finns det lagar och regler som gäller även för bonden, tex. inte sprida dynga på frusen åker, men tror att de problemen du har är så långt ifrån regelbrott, du har problem med livet på landet.

Men snälla jag ber dig, skriv en anmälan till länsstyrelsen att kossan råmar, det luktar & det finns flugor på landet - de måste han ngt för personaltidningen & ha ngt att rama in på kontoret Skrattande
    Och lantisar som flyttar till sthlm då? och tror dom är ascoola för att dom bor på söder och beter sig som dryga grobianer. Lägg ner dina jäva fördommar tack. Finns idioter i hela landet. 
  • Gameofthrones

Heja bönder, go for it. 

Jag tror att detta är lite corona-instängd-ingeting-gnälla-trådstartare, som inte vet varken in eller ut.

Bor man på landet och vid bönder, skyll dig själv flytta ut i skogen, vad ska du börja på gnälla där? -ugglan?, Vargarna, fåglarna, 

Man får faktiskt anpassa sig. 

• Gameofthrones

Heja bönder, go for it. 

Jag tror att detta är lite corona-instängd-ingeting-gnälla-trådstartare, som inte vet varken in eller ut.

Bor man på landet och vid bönder, skyll dig själv flytta ut i skogen, vad ska du börja på gnälla där? -ugglan?, Vargarna, fåglarna, 

Man får faktiskt anpassa sig. 

• Anonym (Kunskap)

Fascinerande okunskap i kommentarerna. Bara för att man har en lantbruksverksamhet är man inte undantagen från ansvar. Vilken verksamhet man än bedriver är man skyldig att vidta alla rimliga åtgärder för att minska olägenheter hos omgivningen. Jordbruk är inget undantag.

Sedan utifrån den hänsynen taget får omgivningen i sin tur acceptera att grannen bedriver sin verksamhet.

Mitt råd till trådstartaren är att kontakta miljökontoret i sin kommun för att få en objektiv bedömning på vad hon kan förväntas acceptera och vilka åtgärder grannen kan behöva vidta.

• Anonym (Vem är förvånad?)

Vet ett par som numera bor på förnärvarande nedlagd gård, men det är ju ingen som vet i framtiden vem som vill bo och ev bruka gården med kor, grisar eller hästar då ladugårdsbyggnaderna står kvar. 

När då grannen styckade av tomter som kommunen godkände(!!!) ca 200 m från ladugård och hagar, så har ägarna av gården sett till att det finns inskrivet att ägare av huset inte kan klaga på ev framtida djurhållning. 

Vi kan ju säga att de som byggde huset INTE hade kollat upp detta och blev väldigt förvånade... 

Bor man på landet får man vara beredd på att gårdar kan expandera. Jag är glad och tacksam för att gårdar expanderar och gör ett levande landskap. Hellre gårdar, djur och odlingsmark än alla dessa tättbebyggda bostäder som kommunerna envisas med att bygga på åkermark. 

Men å andra sidan, så vet jag folk i min uppväxtstad som flyttade in till centrum och klagade på att kyrkklockan lät...! Hrm... Den har bara funnits där i typ 200 år, gissa vem som var först (Och nej, personen fick inte rätt, kyrkklockan får låta!)

• Anonym (Landet)

Flytta då!

Hur tror du att du skulle få mat på bordet om inte bönderna fanns? Du måste ju vara från storstan, helt verklighetsfrånvänd.

Visste du inte hur bönder jobbar? Det verkar ju kommit som en chock för dig eftersom du naivt valde att bli granne med en bonde. Det hade du väl inte valt om du visste hur de arbetar och att det stör dig så mycket? Noll koll.... 

• Jemp
    Anonym (Kunskap) skrev 2020-04-21 09:54:02 följande:

Fascinerande okunskap i kommentarerna. Bara för att man har en lantbruksverksamhet är man inte undantagen från ansvar. Vilken verksamhet man än bedriver är man skyldig att vidta alla rimliga åtgärder för att minska olägenheter hos omgivningen. Jordbruk är inget undantag.

Sedan utifrån den hänsynen taget får omgivningen i sin tur acceptera att grannen bedriver sin verksamhet.

Mitt råd till trådstartaren är att kontakta miljökontoret i sin kommun för att få en objektiv bedömning på vad hon kan förväntas acceptera och vilka åtgärder grannen kan behöva vidta.

Jag blir tvärtom glad över det insiktsfulla i kommentarerna. Vi behöver jordbruket.

Givetvis har de bestämmelser att förhålla sig till men ts klagar på att de kör på vägen, är ute på sin mark och har ensilagebalar som är fula. Det är inte rimliga saker att klaga på.
  • Jemp

Ts, om bonden lägger ner har du inte heller gröna ängar att titta på så länge till.

Dessutom är det ju en rätt intensiv period nu vid vårbruket. Gödselspridning sker inte så ofta, korna ska förmodligen snart ut på bete, grödorna växer=mindre damm osv. Människorna lär inte vara inne mer under sommaren dock.

• Anonym (Idioti)

För i fan... när man läser sånt här tappar man tron på mänskligheten. Ni har inte vackra gröna åkrar kvar att titta på??? Det är ju bondens mark och han gör vad han vill med den, inte ska han behöva anpassa sig efter er!! Flytta säger jag bara, dom vill nog säkerligen inte ha er där heller... Kan jag säga med full säkerhet

• Bautatron

Jag gissar att bondgården fanns där när du och din familj köpte huset. Dessa störelsemoment fanns nog även medan ni renoverade... Vad ska du anmäla honom för? Att han sköter sitt jobb?

• Bautatron

Jag gissar att bondgården fanns där när du och din familj köpte huset. Dessa störelsemoment fanns nog även medan ni renoverade... Vad ska du anmäla honom för? Att han sköter sitt jobb?

• Anonym (T)
    Hejida1989 skrev 2020-04-19 23:25:52 följande:

Jag bor på en liten gård och precis breved så bor det en bonde som har hela sin jäkla familj som anställda. Varje dag är dom fem stycken som springer fram och tillbaka konstant precis brevid oss.....

Skitsamma hela jävla dagarna kör bonden traktor fram och tillbaka! Hela tiden. Att vara ute är ett stressmoment pga honom.. han STÖR plus att han dammar som helvete när han kör förbi. dom har ju expanderat och byggt ut hej vilt så våran utsikt är istället för gröna ängar nu en massa jävla ensilage förvaring.

Det värsta är

Lukten

Dammet som skitar ner fönstrena

Att han åker fram och tillbaka och glor

Kossorna låter hela nätterna

Att familjen alltid sitter ute och JAG känner mig ivägen på min egen tomt.

Oljudet

Förstörd utsikt, samt att på vintern är det pressening som ligger över ensilaget som PRASSLAR dag ut å dag in.

Flugorna, går inte vara ute på sommaren alls.

Har jag någon rättighet eller behöver vi sälja vårat nyrenoverade hus? ALLT ÄR PERFEKT här förutom allt med den jävla bondgården och hans åkande i sin fula traktor hela dagarna. Den enda som förstör är han m familj. Alla stör sig men eftersom han är typ känd för va idiot så är de ingen ide att prata med han. Kan man anmäla dom någonstans och vad har vi för rättigheter!?

Jag låter jävligt bitter å de är jag, jag står inte ut mer.

Tack för ett gott skratt! Har inte varit med om dummare tankegångar sen en kompis pojkvän vräkte ur sig att han minsann skulle flytta till ett land där det inte fanns några invandrare.
  • Hejida1989

haha ja skoja bara era sura jävlar =) man måste la få klaga när man har en dålig dag.
    ALLA stör sig på sina grannar vissa dagar. Hehe samma grej med dem som bor i lägenhet som klagar på att möta grannen i trapphuset, ja man vet om det men ändå är det ett störningsmoment.

Ryck upp er och ta inte allt så seriöst, måste va jättejobbigt att bli arg över en familjelivstråd lixom.
    Man är faktiskt inte "konstig" för man ibland lessnar på att alltid ha skitiga rutor eller att grannens traktor väcker en i ottan, det är normalt. Vissa dagar älskar ja mina grannar och ibland så önska ja dom la ner gården. Det är så livet är, upp å ned. Ta hand om er och tänk på att ha en trevlig ton i kommentarsfältet.

Svar på tråden Bonde som granne.. blir galen