• Fredrik Sand i soffan

Köpa hus tillsammans med en sambo som har noll koll på ekonomi

Hej,
    Behöver råd. Jag och min sambo har hittat ett hus som vi väldigt gärna vill ha. Problemet är följande:

1. Min sambo har ingen kontantinsats. Jag har 750 000
    2. Min sambo har inget sparande
    3. Min sambo har egentligen inga egna möbler
    4. Min sambo konsumerar allt hon tjänar
    5. Min sambo vill göra en skönhetsoperation för 80 000
    6. Min sambo vill börja plugga eftersom jobbet inte är "inspirerande" längre
    7. Min sambo vill baka in sin gamla kredit i vårt nya huslån
    8. Min sambo vet absolut inget om boendeekonomi eller familjeekonomi

Jag får nog inte lån på hela huset själv. Skulle vi köpa huset, så skulle jag behöva lägga i stort sett allt jag har i kontantinsatsen. Resten behöver jag lägga på underhåll av huset antagligen och köp av möbler. 

Jag har aldrig gillat att vara "närig" men jag känner inte riktigt att det här är något bra för mig och min sambos ovilja att landa i någon form av ekonomisk verklighet oroar mig rätt mycket. Kan vi lösa det här genom avtal mellan oss?

• Svar på tråden Köpa hus tillsammans med en sambo som har noll koll på ekonomi
  • Fredrik Sand i soffan
    Anonym (J) skrev 2020-04-23 05:59:52 följande:
    Jaha, och? Det håller ju uppenbarligen inte hela vägen. Hennes kommentarer om att ni är två om det visar på att hon anser att du ska betala rubbet. Hennes nya tuttar också (eller vad hon nu ska göra).
    Jaha, OK! Det här är inte relationsspalten utan ekonomitråden. Har du några råd om avtal eller ekonomi? Hon är förmodligen betydligt mer kapabel och ansvarstagande än vad du är.
  • Anonym (J)
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-23 06:35:16 följande:

Jaha, OK! Det här är inte relationsspalten utan ekonomitråden. Har du några råd om avtal eller ekonomi? Hon är förmodligen betydligt mer kapabel och ansvarstagande än vad du är.

Ja men då så, då behöver vi inte oroa oss. Vad gäller mig så har jag stenkoll på allt som går in och ut på kronan, tack för din nyfikenhet.

Skriv vattentäta avtal på att huset bara är ditt! Glöm inte testamente.

Ha separat ekonomi.
  • Anonym (....)
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-23 06:35:16 följande:

Kanske är det snarare så att ni är på väldigt olika ställen? Hon längtar inte efter att äga ett hus, hon hade kanske jättegärna hyrt om ni hade kunnat hitta ett boende som uppfyllde kriterierna.

Förstår henne, gillar själv att hyra för att man då kan undvika mycket jobb och huvudbry som kommer med underhåll. Känner själv en enorm glädje över att jag bara kan ringa vaktmästaren om något går sönder.

Tycker inte din sambo låter hemsk men tror att det kan bli mycket konflikter om ni bara rusar på utan att vara koordinerade. Och det kommer nog att bli stressande och irriterande för dig.

Har ni en stor åldersskillnad? Eller bara lite olika bakgrunder? Eller är det kanske bara olika personligheter?
  • korngryn

Oj oj oj. Hur kan du ens ÖVERVÄGA att köpa ett hus med en sån vandrande ekonomisk katastrof? Varningsklockorna dånar!

Du inser nog själv hur det kommer sluta. Gör det inte.

• korngryn
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-22 10:24:00 följande:

Tack för svar

Min inställning är ju att man ska dela ekonomin. Men jag har väldigt svårt att se att jag ska kunna göra det och har väl landat i samma slutsats som du att jag måste skydda min egen ekonomi på något sätt.

Försöker förklara för henne att hon är ansvarig för halva lånet men det enda jag får till svar är att vi tillsammans står på lånet.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska skydda ekonomin. Känns lite komplicerat. Hade helst ägt huset själv. 

Fast att dela ekonomin (gemensam menar du nu antar jag?) innebär ju att BÅDA bidrar. Annars brukar det kallas parasitism.
  • korngryn
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-22 13:39:51 följande:

Japp, det är väl så jag känner att jag får hela ansvaret och får dra det tunga lasset om något skulle gå åt helvete. Men det är ju inte för att hon är en cynisk person utan helt otroligt naiv och spontan. Det är charmigt många gånger men inte när det gäller att ta ett lån på 3 miljoner. 

CHARMIGT att vara naiv? På vilken planet då? Tänk så här: huslånet är ju bara en början, det kommande vuxenlivet är fullt av utmaningar där det sista man bör vara är naiv. Ekonomi genomsyrar ALLT. Det behövs pengar för att hålla sig vid liv helt enkelt. T ex, om du blir svårt sjuk, hur gör hon då? Om ni separerar? Om ni får barn, har hon råd att ta sin halva av föräldraledigheten (vilket för de flesta innebär ett gigantiskt inkomstbortfall som måste finansieras på något sätt)?

Nej, jag tänker att du har ett fjärde alternativ: bli ihop med en vuxen i stället.
  • Anonym (Oj oj)
    Anonym (Samma) skrev 2020-04-22 12:28:00 följande:
    Har liknande flickvän gällande ekonomi som också vill köpa ett hus med mig. Jag har försökt spara pengar, har lyckats spara några hundra tusen kronor. Hon har ingenting trotts att det är jag som betalar alla räkningar och mat. Kan hända att hon hjälper till med då är det max 3000-5000kr per månad..

Undra om det är vanligt att tjejer är så otroligt oansvariga gällande ekonomi..  

Du borde bara köpa hus om du vet att du klara alla betalningar, att du inte kan räkna med hennes hjälp.
    Det är inte vanligt att tjejer är så oansvariga. Det är ni som faller för den typen. Jag ser för mig Penny i TBBT. Hon drog sig inte för att utnyttja sina fysiska företräden för att få presenter etc och dryga ut sin låga servitrislön.

Jag ser för mig en glad och charmig, snygg och sexig tjej som alltid blivit bortskämd hemma. TS ersätter snälle pappa (och snälla mamma) som tar hand om tråkiga ekonomiska saker. Tjejen kan vara charmigt spontan, eftersom hon alltid har någon annan som tar det yttersta ekonomiska ansvaret.

TS, vill du ha ett hus även om det skulle ta slut med din nuvarande tjej? I så fall kan du köpa ett hus men se till att fixa allt det juridiska så du har kvar huset, även om förhållandet tar slut.

Men har du inte råd att vara ensam husägare så avstå. Säg till flickvännen att det får anstå tills hon sparat ihop för att bidra till kontantinsatsen. Vilket kanske aldrig sker. Alternativt tills du har sparat ihop nog för att bli ensam husägare och tjejens "husvärd". Men i så fall får du alltid bära ansvaret, som om hon var ett barn.

Hur gammal är hon egentligen? Låter som hon var 17 år och du minst 30. Men min dotter hade bättre ekonomiskt sinne vid 17 år. Hon gillade att köpa kläder men köpte second hand. 

Kanske din FV har ADHD, dålig impulskontroll och bristande konsekvenstänkande. Hur kan man ens tänka på att köpa hus när man inte har något sparande? Bara om man ser sin PV som den som tar största bördan (eller snarare hela bördan).
  • Anonym (J)
    Anonym (Samma) skrev 2020-04-22 12:28:00 följande:

Har liknande flickvän gällande ekonomi som också vill köpa ett hus med mig. Jag har försökt spara pengar, har lyckats spara några hundra tusen kronor. Hon har ingenting trotts att det är jag som betalar alla räkningar och mat. Kan hända att hon hjälper till med då är det max 3000-5000kr per månad..

Undra om det är vanligt att tjejer är så otroligt oansvariga gällande ekonomi..  

Du borde bara köpa hus om du vet att du klara alla betalningar, att du inte kan räkna med hennes hjälp.

Men varför ställer du upp på detta??

Jag tror dock inte det har med kön att göra, läser en del om oansvariga män också.
  • Anonym (Sara)
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-22 22:22:12 följande:

Hon har jobbat och bott hemifrån sen hon var 17. Har betalat varenda räkning och inte varit arbetslös en dag och knappt sjuk en dag heller. Har inga skulder att prata om.

Detta låter ju inte som en person som har "noll koll" på ekpnomi.

Hon har säkert en helt annan syn än dig, men noll koll låter det inte som. Hon har ju klarat sig bra sedan mycket ung ålder. De som pratar om attdu ska ta över ekonomin och ge henne fickpengar osv måste ha missat detta inlägg.

Det låter som en person som visst har koll på sin ekonomi, men som inte är intresserad av långsiktiga investeringar osv och som inte tänkt över vad husägande innebär. Närhon förstod det drog hon sig ursom jag förstår. Så ointresserad, inte så l0ngsiktigt ekonojiskt tänkande och säkert inte rätt person attköpa hus just nu, men noll koll på ekonomi låter det ju inte som.
  • Anonym (Eline)
    Anonym (Sara) skrev 2020-04-24 06:34:58 följande:

Detta låter ju inte som en person som har "noll koll" på ekpnomi.

Hon har säkert en helt annan syn än dig, men noll koll låter det inte som. Hon har ju klarat sig bra sedan mycket ung ålder. De som pratar om attdu ska ta över ekonomin och ge henne fickpengar osv måste ha missat detta inlägg.

Det låter som en person som visst har koll på sin ekonomi, men som inte är intresserad av långsiktiga investeringar osv och som inte tänkt över vad husägande innebär. Närhon förstod det drog hon sig ursom jag förstår. Så ointresserad, inte så l0ngsiktigt ekonojiskt tänkande och säkert inte rätt person attköpa hus just nu, men noll koll på ekonomi låter det ju inte som.

Precis, det låter som en ekonomiskt självständig tjej som är några år yngre än Ts och inte är så intresserad av sparande, pension och investeringar ännu (kanske blir hon det aldrig).
  • Bjoer
    Anonym (Eline) skrev 2020-04-24 06:43:53 följande:
    ...inte är så intresserad av sparande...
    Fast man sparar inte för att man är intresserad av det, man sparar för att det är något nödvändigt.
Svar på tråden Köpa hus tillsammans med en sambo som har noll koll på ekonomi