• Fredrik Sand i soffan

Köpa hus tillsammans med en sambo som har noll koll på ekonomi

Hej,
    Behöver råd. Jag och min sambo har hittat ett hus som vi väldigt gärna vill ha. Problemet är följande:

1. Min sambo har ingen kontantinsats. Jag har 750 000
    2. Min sambo har inget sparande
    3. Min sambo har egentligen inga egna möbler
    4. Min sambo konsumerar allt hon tjänar
    5. Min sambo vill göra en skönhetsoperation för 80 000
    6. Min sambo vill börja plugga eftersom jobbet inte är "inspirerande" längre
    7. Min sambo vill baka in sin gamla kredit i vårt nya huslån
    8. Min sambo vet absolut inget om boendeekonomi eller familjeekonomi

Jag får nog inte lån på hela huset själv. Skulle vi köpa huset, så skulle jag behöva lägga i stort sett allt jag har i kontantinsatsen. Resten behöver jag lägga på underhåll av huset antagligen och köp av möbler. 

Jag har aldrig gillat att vara "närig" men jag känner inte riktigt att det här är något bra för mig och min sambos ovilja att landa i någon form av ekonomisk verklighet oroar mig rätt mycket. Kan vi lösa det här genom avtal mellan oss?

• Svar på tråden Köpa hus tillsammans med en sambo som har noll koll på ekonomi
  • Anonym (Ann)
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-22 09:54:47 följande:

Hej,
    Behöver råd. Jag och min sambo har hittat ett hus som vi väldigt gärna vill ha. Problemet är följande:

1. Min sambo har ingen kontantinsats. Jag har 750 000
    2. Min sambo har inget sparande
    3. Min sambo har egentligen inga egna möbler
    4. Min sambo konsumerar allt hon tjänar
    5. Min sambo vill göra en skönhetsoperation för 80 000
    6. Min sambo vill börja plugga eftersom jobbet inte är "inspirerande" längre
    7. Min sambo vill baka in sin gamla kredit i vårt nya huslån
    8. Min sambo vet absolut inget om boendeekonomi eller familjeekonomi

Jag får nog inte lån på hela huset själv. Skulle vi köpa huset, så skulle jag behöva lägga i stort sett allt jag har i kontantinsatsen. Resten behöver jag lägga på underhåll av huset antagligen och köp av möbler. 

Jag har aldrig gillat att vara "närig" men jag känner inte riktigt att det här är något bra för mig och min sambos ovilja att landa i någon form av ekonomisk verklighet oroar mig rätt mycket. Kan vi lösa det här genom avtal mellan oss?

Jag hade faktiskt funderat både en och två gånger på om detta är ett förhållande för mig, när ni har så olika syn på ekonomi.

Men, om ni ska flytta till hus, så är mitt råd att du skyddar din ekonomi så mycket det bara går. Äg huset själv, skriv bort sambolagen, ha inte gemensam ekonomi. Skriv papper på allt.
  • Anonym (Lil)

Låter som om hon vill glida på din våg. Dessutom låter hon väldigt ung, omogen och oerfaren.

• Fredrik Sand i soffan
    Anonym (Ann) skrev 2020-04-22 10:05:14 följande:
    Jag hade faktiskt funderat både en och två gånger på om detta är ett förhållande för mig, när ni har så olika syn på ekonomi.

Men, om ni ska flytta till hus, så är mitt råd att du skyddar din ekonomi så mycket det bara går. Äg huset själv, skriv bort sambolagen, ha inte gemensam ekonomi. Skriv papper på allt.

Tack för svar

Min inställning är ju att man ska dela ekonomin. Men jag har väldigt svårt att se att jag ska kunna göra det och har väl landat i samma slutsats som du att jag måste skydda min egen ekonomi på något sätt.

Försöker förklara för henne att hon är ansvarig för halva lånet men det enda jag får till svar är att vi tillsammans står på lånet.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska skydda ekonomin. Känns lite komplicerat. Hade helst ägt huset själv. 

• Anonym (H)

Vill hon också ha huset? I så fall får du vara tydlig med vad du kräver för att vilja göra den här affären. Jag tycker hon måste steppa upp. Att äga ett hus är ett gemensamt ansvar och kräver en buffert. Att dela ett stort ekonomiskt ansvar med någon som beter sig lika ansvarslöst som ett barn skulle jag aldrig göra.

Besök en jurist för att få till de juridiska dokument du vill ha. Om du vill gå vidare med det här.

• Anonym (Nja)

Jag skulle nog inte vilja dela mitt liv med en ekonomisk slarver. Om du ändå väljer att göra det, anlita en jurist som ser till att dina pengar säkras - innan ni köper huset.

• Fredrik Sand i soffan
    Anonym (Lil) skrev 2020-04-22 10:22:12 följande:

Låter som om hon vill glida på din våg. Dessutom låter hon väldigt ung, omogen och oerfaren.

Hon förlitar sig väldigt mycket på mig vilket gör att jag känner att det blir tungt eftersom hon inte är villig att ta ett eget ansvar för vår gemensamma ekonomi.

Hon tänker på ett husköp som hon hyrde en hyresrätt. Vad det kostar i månaden och om det är färdigt och fint eller inte. 

Hon förstår inte heller konsekvenserna av att hon tar ett lån på över 1 miljon och om ett tag kanske saknar jobb.

• Kjell2
    Fredrik Sand i soffan skrev 2020-04-22 10:24:00 följande:

Tack för svar

Min inställning är ju att man ska dela ekonomin. Men jag har väldigt svårt att se att jag ska kunna göra det och har väl landat i samma slutsats som du att jag måste skydda min egen ekonomi på något sätt.

Försöker förklara för henne att hon är ansvarig för halva lånet men det enda jag får till svar är att vi tillsammans står på lånet.

Men jag vet inte riktigt hur jag ska skydda ekonomin. Känns lite komplicerat. Hade helst ägt huset själv. 

Tycker du ska prata med ett proffs om ett vettigt samboavtal så du skyddar din ekonomi. Tänk på att om du nu köper ett hus och ni flyttar in i det tillsammans kommer det räknas som samboegendom, även om du står som 100% ägare, och ska delas 50/50 vid en bodelning.

Detta kan lösas med ett samboavtal men för att det ska bli rätt behöver du troligtvis proffshjälp
  • Anonym (....)

Dela inte lån med någon du inte litar ekonomiskt på. Vänta på ett billigare hus som du kan ha råd med själv, äg 100% och avtala bort sambolagen

• Fredrik Sand i soffan
    Anonym (H) skrev 2020-04-22 10:24:54 följande:

Vill hon också ha huset? I så fall får du vara tydlig med vad du kräver för att vilja göra den här affären. Jag tycker hon måste steppa upp. Att äga ett hus är ett gemensamt ansvar och kräver en buffert. Att dela ett stort ekonomiskt ansvar med någon som beter sig lika ansvarslöst som ett barn skulle jag aldrig göra.

Besök en jurist för att få till de juridiska dokument du vill ha. Om du vill gå vidare med det här.

Tack för ditt svar

Något eget ansvar för huset vill hon inte ta. Hon gillar huset och verandan. Helst vill hon ha nyproduktion. Hon vill inte behöva renovera något. 

Jag funderar på 3 val:

1) Köpa något på egen hand
    2) Köpa huset men skriva alla avtal jag kan för att skydda mig själv
    3) Bo kvar där vi bor i mitt boende

• Fredrik Sand i soffan
    Kjell2 skrev 2020-04-22 10:30:45 följande:
    Tycker du ska prata med ett proffs om ett vettigt samboavtal så du skyddar din ekonomi. Tänk på att om du nu köper ett hus och ni flyttar in i det tillsammans kommer det räknas som samboegendom, även om du står som 100% ägare, och ska delas 50/50 vid en bodelning.

Detta kan lösas med ett samboavtal men för att det ska bli rätt behöver du troligtvis proffshjälp
    Tack, då vet jag att jag definitivt behöver ett separat avtal.
Svar på tråden Köpa hus tillsammans med en sambo som har noll koll på ekonomi