• mandelskrutten

Vad tycker ni om märkesväskor?

Anser ni att märkesväskor är opersonliga då många använder de ?

Finns många av de som syns på stor mängd av oss kvinnor,

Som att alla har de. En klädkod.

Gillar ni märkesväskor?

• Svar på tråden Vad tycker ni om märkesväskor?
  • Tihi

Jag gillar och har enbart så kallade märkesväskor. Förstår inte varför det skulle vara opersonligt då inte alla har exakt samma väska?

• Themis

Vill oftast ha en diskret väska utan en massa blaff-märken, onödigt att dra till sig alla tjuvars uppmärksamhet. Byter ibland ut vigselringen när jag reser, till en enklare resering.

Har hellre en fin plånbok i så fall i den diskreta väskan.

Men det hade varit fab att gå på gala eller bal med en Judith Leiber-clutch någon gång. Helst vintage...

*drömmer*

Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
  • Tihi
    Themis skrev 2020-04-23 16:15:58 följande:
    Vill oftast ha en diskret väska utan en massa blaff-märken, onödigt att dra till sig alla tjuvars uppmärksamhet. Byter ibland ut vigselringen när jag reser, till en enklare resering.

Men det hade varit fab att gå på gala eller bal med en Judith Leiber-clutch någon gång. Helst vintage...

*drömmer*
    Det är ju inte en dålig strategi och tyvärr måste man ju tänka så. När du säger blaff-märken menar du då monogram över hela väskan och är du okej med ett litet märke t ex eller får det inte vara något märke alls? Det är ju nästan omöjligt att hitta något utan märken väl synligt idag på allt från tröjor till väskor och skor. Obestämd
    Du känner inte att du behöver ha en enklare vigselring hemma också ibland? Hur tänker du angående andra smycken och klocka? Tonar du ner det också?
  • Heliena

Själv skulle jag aldrig någonsin lägga pengar på en dyr märkesväska, men så lägger jag ju inte märke till om någon annan går runt med en sån heller. Jag har helt enkelt noll intresse för märken!

• EvilNala
    mandelskrutten skrev 2020-04-22 10:02:09 följande:

Gillar ni märkesväskor?

Gillar ni märkesväskor?

Tycker de flesta är skitfula. LV skulle jag inte ens vilja ha om jag fick en gratis
  • Physalis

Det är inget för mig, iaf inte för märkets skull. Däremot har jag en gång köpt en "dyrare" väska när en affär skulle stänga ner och hade halva priset på allt. Jag tror jag betalade 1,7 för den. Den var äkta mocka, precis rätt storlek och precis i min smak. Inget känt märke vad jag vet, inte för att jag har sån koll. Men den väskan hänger med än, 10 år senare och börjar först nu se lite torr ut i lädret på handtaget, men jag har heller inte någonsin smort in den eller något. Så jag ser absolut värdet i att betala lite mer för kvalité.

Korrekturläser som en kratta
  • Themis
    Tihi skrev 2020-04-23 17:17:21 följande:
    Det är ju inte en dålig strategi och tyvärr måste man ju tänka så. När du säger blaff-märken menar du då monogram över hela väskan och är du okej med ett litet märke t ex eller får det inte vara något märke alls? Det är ju nästan omöjligt att hitta något utan märken väl synligt idag på allt från tröjor till väskor och skor. Obestämd
    Du känner inte att du behöver ha en enklare vigselring hemma också ibland? Hur tänker du angående andra smycken och klocka? Tonar du ner det också?
    Nej jag gillar också väskor som har ett rimligt stort lås med märke, som du säger går det knappt att undvika. Men en handväska som ska med mig på resa bör i första hand vara diskret och rymlig. 

Skillnad om man bara ska åka taxi till en fest och sen hem eller om man ska knalla omkring i stora städer ute i världen.

Min ring är väldigt bekväm så inga problem att ha den hemma eller sova med den, tar bara av den om jag grovstädar eller ska leka hantverkare. Smycken är min värsta last så ibland luftar jag dem på jobbet men det är nästan bara karlar där så de begriper oftast inte vad det är de ser. Om någon skulle fråga så berättar jag.

Klockor håller jag mer rimliga i pris, även om jag gillar dem också och har några stycken. 

Men egentligen är allt det där ganska oviktigt så jag försöker gradvis vänja mig av med det. Fast lyckas inte helt.
  • Persikaplommon

*drömmer*

Vad brukar du använda på galor och baler nu?
  • Persikaplommon

*drömmer*

Den katten tycker jag är kul , men Judith Leiber är inte riktigt min stil .

Men jag tycker det är kul att titta på dem.
  • Themis
    Persikaplommon skrev 2020-04-25 19:19:29 följande:
    Vad brukar du använda på galor och baler nu?
    Ja nu händer inte ett skvatt så då kan det kvitta helt. 

Men nej, jag springer inte runt med innefolket, kan få ihop 2-3 baler på ett år max och min man vill inte alltid heller. På sin höjd en teaterpremiär i London. 

Så det vore roligt att gå på någon större fest där man har anledning att ta ut svängarna lite. Därav kommentaren "drömmer"...
  • Persikaplommon
    Themis skrev 2020-04-25 20:25:13 följande:

Ja nu händer inte ett skvatt så då kan det kvitta helt. 

Men nej, jag springer inte runt med innefolket, kan få ihop 2-3 baler på ett år max och min man vill inte alltid heller. På sin höjd en teaterpremiär i London. 

Så det vore roligt att gå på någon större fest där man har anledning att ta ut svängarna lite. Därav kommentaren "drömmer"...

Ingen går på galor nu såklart.

Men kanske nästa år.

Själv brukar jag ta ut svängarna mer i London , som Olivier Awards till exempel.

I Sverige klär man inte ut sig lika mycket på galor som utomlands.
  • Magical

Gillar ni märkesväskor?

Tramsigt är det i alla fall. Jag skulle ha råd med sådana saker men jag kan bara inte se varför
  • Tihi
    Themis skrev 2020-04-25 19:13:13 följande:
    Nej jag gillar också väskor som har ett rimligt stort lås med märke, som du säger går det knappt att undvika. Men en handväska som ska med mig på resa bör i första hand vara diskret och rymlig. 

Skillnad om man bara ska åka taxi till en fest och sen hem eller om man ska knalla omkring i stora städer ute i världen.

Min ring är väldigt bekväm så inga problem att ha den hemma eller sova med den, tar bara av den om jag grovstädar eller ska leka hantverkare. Smycken är min värsta last så ibland luftar jag dem på jobbet men det är nästan bara karlar där så de begriper oftast inte vad det är de ser. Om någon skulle fråga så berättar jag.

Klockor håller jag mer rimliga i pris, även om jag gillar dem också och har några stycken. 

Men egentligen är allt det där ganska oviktigt så jag försöker gradvis vänja mig av med det. Fast lyckas inte helt.
    Jag tycker att det är trist att alla märkesväskor/kläder envisas med att märket är väl synligt även när det är som mest diskret. Tänkte inte om ringen var bekväm utan mer på uppmärksamhet även hemma i Sverige. Jag var lite otydlig i hur jag uttryckte mig. Kul att du gillar smycken. Vad menar du att du försöker vänja dig av med och varför? Livet är kort så man ska ha och använda saker som gör en glad. Solig 
  • Themis
    Tihi skrev 2020-04-26 17:26:44 följande:
    Jag tycker att det är trist att alla märkesväskor/kläder envisas med att märket är väl synligt även när det är som mest diskret. Tänkte inte om ringen var bekväm utan mer på uppmärksamhet även hemma i Sverige. Jag var lite otydlig i hur jag uttryckte mig. Kul att du gillar smycken. Vad menar du att du försöker vänja dig av med och varför? Livet är kort så man ska ha och använda saker som gör en glad. Solig 
    Jag slits mellan att det är roligt med stenar (ja, stenar!) och att det finns mer välgörande saker man använda sina pengar till i den här världen. Så det blir väl lite av bådadera.
  • mandelskrutten

Många stora praktiska väskor görs utan blixtlås numer.

Då är ju sina saker heIt oskyddade. Varför han man slutat med blixtlås?

• DalkullanMaria

Jag har aldrig förstått varför man lägger så mycket mer pengar bara för att det är ett visst märke. Kvalité, etisk tillverkning och miljövänligt förstår jag. Men lägga lika mycket pengar på en väska som man kan få en resa eller bil för kommer jag aldrig fatta. Tänker så om allt som är onödigt dyrt, att det är slöseri från den personens sida. Men alla gör som de själva vill, bara mina tankar.

• mandelskrutten
    DalkullanMaria skrev 2020-05-07 08:10:04 följande:

Jag har aldrig förstått varför man lägger så mycket mer pengar bara för att det är ett visst märke. Kvalité, etisk tillverkning och miljövänligt förstår jag. Men lägga lika mycket pengar på en väska som man kan få en resa eller bil för kommer jag aldrig fatta. Tänker så om allt som är onödigt dyrt, att det är slöseri från den personens sida. Men alla gör som de själva vill, bara mina tankar.

Kan tänka mig att betala 1000 kr för en kvalitetsväska som håller i 7 år men max det.
Svar på tråden Vad tycker ni om märkesväskor?