• Elsa891

Hade ni vågat åka till köpcentrum nu?

Jag har akut behov av nya vår/sommarskor. Går just nu runt i mina vinterskor... Vågar man sig på att åka till köpcentrum för att handla? Hur hade ni gjort? Obs kan inte beställa då mina fötter är knas så måste alltid testa skorna

• Svar på tråden Hade ni vågat åka till köpcentrum nu?
  • cosinus

Ja det kan man. Om man är frisk.

Håll avstånd, tvätta händerna noga innan du åker (för andras skull) och när du kommer hem

Sätt upp håret så du inte är och pillar bort hår ur ansiktet hela tiden (speciellt om man ska prova skor och har långt hår är det ju i ansiktet hela tiden)

Rengör mobilen om du använt den.

Det är min lista vad jag brukar göra när jag är iväg någonstans. Inte manisk åt något håll. Behöver jag något så åker jag men tänker till före och efter.

• Tukt

Precis som ovan. Är man fullt frisk kan man utan problem göra nödvändiga ärenden. Det är liksom det som är tanken med att inte ha en total lockdown.
    Däremot kan man ju tänka sig för när man är ute. Hålla avstånd. Inte ställa sig MITT i affärsgången med sin kundvagn för att svara på ett sms och liknande saker. 
    En annan sak som är bra är att gå på höger sida. Hur svårt kan det vara?
    Man ska vara försiktig, men den här smittan ska i princip alla svenskar ha, förr eller senare. Det är bara det att sjukvården ska hinna ta hand om de som blir värst åtgågna.

• Anonym (wuhan influensa inte farlig)
    Anonym (Endast i nödfall) skrev 2020-04-24 14:12:58 följande:

Nä precis. För inga inga unga och friska blir allvarligt sjuka, hamnar på iva eller dör?  Det är fel att säga att det är farligt, men ännu värre att säga att det är ofarligt. Det är vad som orsakar problemen och trängseln på uteserveringar och restauranger.

Alla bör vara försiktiga oavsett ålder och hälsostatus. Men man ska inte sluta leva ..utan bara se till att följa reglerna och vara försiktig.

Unga har större risk att dö av självmord eller i trafiken. Medelålders har större risk att dö i hjärtattack eller diabetes. Wuhan influensan är farlig. Isolering är minst lika farligt.
  • Anonym (Endast i nödfall)
    Anonym (wuhan influensa inte farlig) skrev 2020-04-24 15:57:28 följande:
    Unga har större risk att dö av självmord eller i trafiken. Medelålders har större risk att dö i hjärtattack eller diabetes. Wuhan influensan är farlig. Isolering är minst lika farligt.
    Svart eller vitt? Vem snackade om isolering förutom du? Du påstår att det är ofarligt , det var vad jag argumenterade emot.
    Unga kan bli allvarligt sjuka och främst av allt kan de agera smittspridare. Anser du att det är helt ofarligt att hamna på IVA eller bli svårt sjuk i covid? Du har inte läst om att läkarna fasat över hur många unga som blir rejält sjuka i covid?

Nej man ska inte behöva isolera sig av rädsla när man är ung. Men man ska inte ta det med ro och tro att man är helt opåverkad. Nyanser tack.
  • Anonym (farmaceut)

Jag hade vågat. Man behöver ju inte ge sig ut och okynnesshoppa, att köpa nya skor för att man behöver är inte att okynnesshoppa. Man får undvika trängsel, hålla avstånd och tvätta händerna ordentligt när man kommer hem, så borde det inte vara nån jättestor fara. I mitt fall jobbar jag på apotek så jag omges troligen av smittade ändå varje dag.

• Cavill
    Anonym (farmaceut) skrev 2020-04-24 16:16:05 följande:

Jag hade vågat. Man behöver ju inte ge sig ut och okynnesshoppa, att köpa nya skor för att man behöver är inte att okynnesshoppa. Man får undvika trängsel, hålla avstånd och tvätta händerna ordentligt när man kommer hem, så borde det inte vara nån jättestor fara. I mitt fall jobbar jag på apotek så jag omges troligen av smittade ändå varje dag.

Så om jag "okynnesshoppar" skor jag egentligen inte behöver så är det inte okej?

Hahahahahaha
  • Anonym (ooo)

Jag är iväg när vi veckohandlar mat. Vårt Coop ligger i ett köpcentrum. Man kan gå in till Coop från parkeringen men har jag ärenden till tex apoteket eller liknande så behöver jag gå in på köpcentret. Men det är rätt lugnt nu för tiden, så jag gör det jag ska bara och känner ingen oro. Däremot åker jag inte dit i onödan. 

• Anonym (farmaceut)
    Cavill skrev 2020-04-24 20:51:56 följande:
    Så om jag "okynnesshoppar" skor jag egentligen inte behöver så är det inte okej?

Hahahahahaha
    Jag menar bara att om man vill undvika smitta, så är det ju lättare att göra det om man inte ger sig ut och shoppar, utan håller sig hemma, om det inte är så att man verkligen behöver något. Du får göra som du vill, såklart, det kan ju inte jag eller någon annan bestämma. Vi har ju ingen lockdown, så än så länge kan ingen stoppa folk som vill shoppa. 
  • camomill

Jag har besökt köpcentrum säkert en gång i veckan. Jag planerar innan vad jag ska ha eller vill kolla på. Spritar händerna både innan och efter besöket och håller avstånd. Använder inga offentliga toaletter och undviker att ta i saker om jag inte måste.

Jag tillhör själv en riskgrupp och har cellskräck och hittills har jag inte blivit smittad.

Sambon pendlar till Stockholm med tåg och han har ännu inte blivit smittad heller.

• Tukt

Det kan ju vara bra att tänka på att det man handlar, också kan bära på viruset, lite beroende på vad det är. Men vi vet ju inte exakt hur länge det lever, och har nån pillat på den där skon precis innan så kan ju den på samma vis som ett dörrhandtag bära på smitta.

• Anonym (Skumtomten)
    Tukt skrev 2020-04-25 08:59:20 följande:

Det kan ju vara bra att tänka på att det man handlar, också kan bära på viruset, lite beroende på vad det är. Men vi vet ju inte exakt hur länge det lever, och har nån pillat på den där skon precis innan så kan ju den på samma vis som ett dörrhandtag bära på smitta.

Jo, men det gäller ju allt man handlar isf. Allt från dasspapper till skor. 
  • Tukt
    Anonym (Skumtomten) skrev 2020-04-26 21:48:23 följande:
    Jo, men det gäller ju allt man handlar isf. Allt från dasspapper till skor. 
    Ja?
Svar på tråden Hade ni vågat åka till köpcentrum nu?