• tobiq

    Räknas Harry in bland y-namnen?

    Ja ni vet ju, de omtalade y-namnen...

    Sonny

    Conny

    Ronny

    Jonny

    Kenny

    Benny

    Osv...

    Men HARRY? Kvalar det namnet in bland de andra?

    Jag tycker inte det, då det klingar annorlunda och känns som en annan typ av namn.

    Har en Harry och älskar namnet oavsett förstås.


    Moa-08 Svea-10
  • Svar på tråden Räknas Harry in bland y-namnen?
  • Lönnsirap

    De klassiska y - markör namnen kan man vackert välja i dag eftersom Conny, Ronny och Jimmy sedan länge har vuxit upp eller dött!

    I dag är de knappast en markör på att bebisens föräldrar är av underklass eller kriminella. Snarare skulle jag gissa på att 40-åriga Ronny 2063 kommer behöva bokstavera sitt namn och få frågor om dess ursprung, eftersom det är så ovanligt.

  • Ingrid1983

    Billy hör väl inte heller riktigt dit? Det är ju inget nny namn. Tror ärligt talat dessa namn fanns i flera samhällsskikt när de var riktigt poppis, har en äldre släkting som heter Conny som har bra utbildning och en tung post på sin arbetsplats. Men Harry är väl ett helt annat namn, det känns mycket äldre och på ett sätt mer internationellt etablerat än flera av de andra, Ronny tex

  • korngryn

    Det måste inte vara -nny-namn. Larry, Barry, Kerry, Jerry - inget man associerar med hederligt folk direkt!

    Men det finns ju grader i helvetet. Tommy t ex, det är så pass vanligt att man kan hitta det även bland normala, skötsamma män.


    Ingrid1983 skrev 2020-04-25 08:13:09 följande:

    Billy hör väl inte heller riktigt dit? Det är ju inget nny namn. Tror ärligt talat dessa namn fanns i flera samhällsskikt när de var riktigt poppis, har en äldre släkting som heter Conny som har bra utbildning och en tung post på sin arbetsplats. Men Harry är väl ett helt annat namn, det känns mycket äldre och på ett sätt mer internationellt etablerat än flera av de andra, Ronny tex


  • Ingrid1983

    Nu har jag researchat lite. Namnet Jimmy tidigt 1800tal är äldre än Harry mitten av 1800talet som svenskt mansnamn. Det förvånade mig. Alla y-namnen är smeknamn för andra vanliga namn. De flesta blev populära på 20-30-talet, logiskt eftersom populärtitetstoppen i Sverige var 50-tal, alltså när popidoler och filmkaraktärer hunnit bli vuxna. Tidigt 50-tal var nog tex Conny poppis i flera samhällsskikt, men om man ska vara fördomsfull så känns det vanligare att folk som är stolta över och känner till hela sin släkt kanske är mer noga med att välja namn ur den, än nåt trendigt, nytt lite rebelliskt som hade upprört omgivningen. Namn som Erik till ex blir ju aldrig helt omoderna..

  • fluu

    Nej. För ocoolt och väletablerat.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    tobiq skrev 2020-04-24 18:32:21 följande:

    Ja ni vet ju, de omtalade y-namnen...

    Sonny

    Conny

    Ronny

    Jonny

    Kenny

    Benny

    Osv...

    Men HARRY? Kvalar det namnet in bland de andra?

    Jag tycker inte det, då det klingar annorlunda och känns som en annan typ av namn.

    Har en Harry och älskar namnet oavsett förstås.


    Harry och Henry är väl undantagen som bekräftar regeln.

    De flesta numer skyr ju y-namnen som pesten,
    Nya y-namn är ju för flickor. Nelly, Kelly, Wendy mfl. medan pojkarna har irländska arbetarklassnamn, Kevin, Liam, etc.


  • Xenia

    Det är väl klart inte alla med Y-namn blir kriminella! Så det är sparka in öppna dörrar att påpeka det.

    Men orsaken till att Y-namnen har arbetarklassklang var att de var smeknamn för andra namn men det fattade inte folk utan valde smeknamnet som dopnamn. Berömda sport- och sångstjärnor kallades ofta för sina smeknamn. Danny i stället för Daniel, Billy i stället för William etc. Alltså "avslöjade" man sitt ursprung, även om man gjorde en klassresa, därav boktiteln "Mitt förnamn är Ronny".

    Men Henry är inget smeknamn. Harry ses som smeknamn för Henry men egentligen är det en form av det franska Henri (med engelskt uttal).

    Och mtp prins Harry i England så har väl Harry snarare en överklassprägel än en underklasskänsla.

  • trollhona
    Xenia skrev 2020-04-26 03:13:25 följande:

    Och mtp prins Harry i England så har väl Harry snarare en överklassprägel än en underklasskänsla.


    Intressant nog så heter han ju inte Harry, utan det är hans smeknamn. Han heter Henry Charles Albert.
  • Mimosa86
    tobiq skrev 2020-04-24 18:32:21 följande:

    Ja ni vet ju, de omtalade y-namnen...

    Sonny

    Conny

    Ronny

    Jonny

    Kenny

    Benny

    Osv...

    Men HARRY? Kvalar det namnet in bland de andra?

    Jag tycker inte det, då det klingar annorlunda och känns som en annan typ av namn.

    Har en Harry och älskar namnet oavsett förstås.


    Nej. Harry och Henry kategoriseras inte med dem.

    Harry är ju dessutom ett prinsnamn.
Svar på tråden Räknas Harry in bland y-namnen?