• rosett

Stäng de krogar inte sköter sig!

Stäng de krogar som inte sköter sig meddetsamma. Vi har/och har haft så mycket frihet i Sverige jämfört med andra länder så vi behöver inte tränga ihop oss på krogen för att solen lyser. Vi kan åka till parken på dagen och ha picknick t ex.
    Frågan är om det är slapphet och girighet från krogens sida eller om de verkligen inte kan kontrollera sina gäster.

Oavsett vilket är jag trött på att höra att krogarna får tillsägelse efter tillsägelse. Bomma igen dem, det är det enda som hjälper. 

Sedan till alla studenter som gråter ut i media: Skärp er! Människor sliter inom vården för att hjälpa bl a de Covid19 smittade människorna och ni sitter och lipar för att ni får skjuta upp en fest.

Kan inte människor uppföra sig när de får tydliga råd och rekommendationer?  Måste det gå så långt att polisen ska behöva vakta folk som inte kan sköta sig?

• Svar på tråden Stäng de krogar inte sköter sig!
  • Anonym (mew)
    Anonym (...) skrev 2020-04-28 00:03:45 följande:
    Verkar dumt att besöka folk som befinner sig i riskgrupp.
  • Anonym (H)
    Anonym (mew) skrev 2020-04-28 00:11:30 följande:

Från första länken:

"Sveriges statsepidemilog Anders Tegnell har tidigare sagt att ?de allra flesta experter är väldigt övertygade om att någon form av immunitet får man helt säkert?."

Vad vill du ha sagt med det? Det har knappast undgått någon att han sagt så.

Länken handlar om att WHO ger kraftig kritik om hans uttalande då han uttalar sig om något som han själv tror men som det inte finns vetenskapliga belägg för.
  • Anonym (mew)
    Anonym (H) skrev 2020-04-28 00:21:08 följande:
    Vad vill du ha sagt med det? Det har knappast undgått någon att han sagt så.

Länken handlar om att WHO ger kraftig kritik om hans uttalande då han uttalar sig om något som han själv tror men som det inte finns vetenskapliga belägg för.
    Exakt vad är det du menar det inte finns belägg för? Hur tror du det går till när någon tillfrisknar från en virusinfektion?
  • Anonym (H)
    Anonym (mew) skrev 2020-04-28 00:30:37 följande:

Exakt vad är det du menar det inte finns belägg för? Hur tror du det går till när någon tillfrisknar från en virusinfektion?

Man blir inte immun emot alla virus. Tex HIV blir man inte immun emot, inte RS-virus heller. Finns jättemånga olika virus som man inte blir immun emot för att ha haft viruset.

Jag menar precis det jag skrev, att det inte finns några vetenskapliga belägg för att man blir immun av att ha haft Corona, precis det som står i länkarna.
  • Anonym (Vem vet?)
    Anonym (mew) skrev 2020-04-28 00:13:06 följande:

Du vet att man är smittsam innan man uppvisar symptom va? Du vet att det finns de som smittas trots att de inte har symptom?  Då hinner man säkert besöka många,

• Anonym (...)
    Anonym (mew) skrev 2020-04-28 00:13:06 följande:

En 82-åring med syrgas i hemmet behöver troligen hjälp med både det ena och det andra. Kanske unga släktingar hjälper till (Som enl dig skall få roa sig). Kanske timvikarie inom hemtjänsten med mycket milda symtom.
  • Anonym (...)
    Anonym (H) skrev 2020-04-28 00:36:41 följande:

Man blir inte immun emot alla virus. Tex HIV blir man inte immun emot, inte RS-virus heller. Finns jättemånga olika virus som man inte blir immun emot för att ha haft viruset.

Jag menar precis det jag skrev, att det inte finns några vetenskapliga belägg för att man blir immun av att ha haft Corona, precis det som står i länkarna.

HIV tillfrisknar man inte från. Det är en helt egen sorts virus och kan inte användas som jämförelse.

RS-virus ger upphov till visst skydd så att det blir som en vanlig förkylning om man får det igen.
  • Anonym (mew)
    Anonym (H) skrev 2020-04-28 00:36:41 följande:

Jag är verkligen ingen virusexpert. Menar du att det är så stora likheter mellan HIV och Corona att man kan dra slutsatser utifrån hur HIV beter sig? HIV blir man väl inte ens frisk ifrån, så det verkar som en ganska dålig jämförelse.

Utifrån det jag läst finner jag att man intill visshet gränsande sannolikhet blir immun mot Corona, därav utgår jag ifrån att det är så.

• Anonym (mew)
    Anonym (Vem vet?) skrev 2020-04-28 01:18:14 följande:

Du vet att man är smittsam innan man uppvisar symptom va? Du vet att det finns de som smittas trots att de inte har symptom?  Då hinner man säkert besöka många,

Så är det ju. Därav är det dumt att besöka riskgrupper i detta läge, hur frisk man än må känna sig.

Större delen av befolkningen kommer ju smittas, bara en tidsfråga.
  • Anonym (mew)
    Anonym (...) skrev 2020-04-28 07:11:11 följande:
    En 82-åring med syrgas i hemmet behöver troligen hjälp med både det ena och det andra. Kanske unga släktingar hjälper till (Som enl dig skall få roa sig). Kanske timvikarie inom hemtjänsten med mycket milda symtom.
    Ja roa sig måste alla få göra. De som jobbar i vården löper ju största risken att bli smittade på jobbet. Samtidigt tror jag de förstår att de inte behöver utsätta sig för ännu mer smittorisk genom att gå på krogen.

• Anonym (H)
    Anonym (mew) skrev 2020-04-28 08:23:00 följande:

Jag är verkligen ingen virusexpert. Menar du att det är så stora likheter mellan HIV och Corona att man kan dra slutsatser utifrån hur HIV beter sig? HIV blir man väl inte ens frisk ifrån, så det verkar som en ganska dålig jämförelse.

Utifrån det jag läst finner jag att man intill visshet gränsande sannolikhet blir immun mot Corona, därav utgår jag ifrån att det är så.

Det var ett exempel på ett virus som man inte blir immun emot eftersom du påstod att man blir immun mot alla virus som man haft. Jag menar givetvis inte att virusen är lika varandra.

Då har du inte läst länkarna jag skickade. Återigen, det finns INGA vetenskapliga belägg för att man blir immun mot Corona om man haft det. Antikroppar mot Corona betyder inte per automatik immunitet. Läs länkarna.

Teorin om att man "med största sannolikhet" blir immun mot Corona var/är en ytterst oprofessionell gissning av svenska FHM, WHO och olika forskare har dock riktat skarp kritik mot det påståendet då det helt saknar vetenskapliga belägg. Man vet inte tillräckligt mycket om Corona än för att kunna göra sådana uttalanden.
  • Anonym (mew)
    Anonym (H) skrev 2020-04-28 12:14:53 följande:
    Det var ett exempel på ett virus som man inte blir immun emot eftersom du påstod att man blir immun mot alla virus som man haft. Jag menar givetvis inte att virusen är lika varandra.

Då har du inte läst länkarna jag skickade. Återigen, det finns INGA vetenskapliga belägg för att man blir immun mot Corona om man haft det. Antikroppar mot Corona betyder inte per automatik immunitet. Läs länkarna.

Teorin om att man "med största sannolikhet" blir immun mot Corona var/är en ytterst oprofessionell gissning av svenska FHM, WHO och olika forskare har dock riktat skarp kritik mot det påståendet då det helt saknar vetenskapliga belägg. Man vet inte tillräckligt mycket om Corona än för att kunna göra sådana uttalanden.
    Spännande, undrar var jag påstod att "man blir immun mot alla virus som man haft".

Har heller inte påstått att det finns 100%-iga bevis för att man blir immun mot Corona. Vet inte ens vad sannolikheten är, förutom att den verkar vara hög. Mot detta står din länk till skvallerpressen.

WHO har gjort ett och annat förvirrat uttalande den senaste tiden, det håller jag med om. FHM är inte mycket bättre, men mycket tyder nu på att FHM hade rätt.

• Anonym (H)
    Anonym (mew) skrev 2020-04-28 17:52:09 följande:

Spännande, undrar var jag påstod att "man blir immun mot alla virus som man haft".

Har heller inte påstått att det finns 100%-iga bevis för att man blir immun mot Corona. Vet inte ens vad sannolikheten är, förutom att den verkar vara hög. Mot detta står din länk till skvallerpressen.

WHO har gjort ett och annat förvirrat uttalande den senaste tiden, det håller jag med om. FHM är inte mycket bättre, men mycket tyder nu på att FHM hade rätt.

Du skrev indirekt det när du skrev "vad tror du händer när folk återhämtar sig från virusinfektioner?"

För det första så blir inte sannolikheten för detta hög pga att någon på FHM gjort ett oprofessionellt uttalande angående en TEORI.

Det spelar ingen roll om min länk är till nyheterna "skvallerpressen", eftersom informationen kommer ifrån WHO.

Att du TROR eller vill tro att FHM hade rätt gör det inte till en sanning.
  • LSDW
    Anonym (H) skrev 2020-04-28 19:35:04 följande:
    Du skrev indirekt det när du skrev "vad tror du händer när folk återhämtar sig från virusinfektioner?"

För det första så blir inte sannolikheten för detta hög pga att någon på FHM gjort ett oprofessionellt uttalande angående en TEORI.

Det spelar ingen roll om min länk är till nyheterna "skvallerpressen", eftersom informationen kommer ifrån WHO.

Att du TROR eller vill tro att FHM hade rätt gör det inte till en sanning.
    Du har rätt i att vad jag tror, vill tro eller vad FHM hittar på; helt saknar relevans för hur sannolikt det är att man blir immun mot Corona. Inte heller dina länkar till skvallerpressen påverkar sannolikheten.

Däremot finns det ganska mycket data relaterat till Corona och det finns inga vetenskapliga bevis för att man inte blir immun, vilket skulle vara mycket lättare att bevisa om så vore fallet. För varje dag blir det allt mer sannolikt att man faktiskt blir immun. Bara en så enkel sak som spridningen i Stockholm talar statistiskt för att man blir immun.

Sen går det ju inte att 100% bevisa något med statistik.

Man kan också ta det till nästa steg. Oavsett lockdown så kommer vi inte få stopp på spridningen, så vår enda chans är nog att gå för flockimmunitet. Bära eller brista.

• Bjoer
    Anonym (H) skrev 2020-04-28 19:35:04 följande:
    Om man ska uttala sig så starkt som du gör bör man nog ha bättre koll på ordet "teori" i de här sammanhangen. Eller är du en av de här som tror att gravitation också "bara är en teori"?
Svar på tråden Stäng de krogar inte sköter sig!