• Sommarsuperhärligt

    Klädmode tidigt 2000- tal

    Hej!
    Är det bara jag som tycker att det känns som att klädmodet blivit tråkig o ful efter 2010? Är en tonåring o född tidigt 2000- tal o minns när jag var liten hur min kusin som då var tonårig var så gulligt klädd. Tittar också på tv- serier från tidigt 2000 tal och alla va så mycket finare. känns som om klädmodet var mycket finare innan det blev tvåsiffrigt. Har fått intresse för klädmodet under den tiden. Tjejerna var ju mer tjejiga med diadem o så, nu är det ju dem där dystra jeansen med stora hål, Så nån expert här, eller bara helt enkelt nån som var äldre då? Varsågoda o berätta om hur ni hade på er. 

  • Svar på tråden Klädmode tidigt 2000- tal
  • StevenDiese

    Var det inte då man hade de här utsvängda jeansen? Levis 525 kanske?

  • StevenDiese

    Och breda vita linnebyxor!

    Linnebyxor verkar vara inne igen fastna smalare style.

  • Anonym (Håller med)

    Håller med dig TS. Modet var som finast på 1800-talet med eleganta klänningar. Nu är det jättefult om man jämför med hur folk klädde sig förr.

  • Sommarsuperhärligt
    StevenDiese skrev 2020-04-27 21:37:16 följande:

    Var det inte då man hade de här utsvängda jeansen? Levis 525 kanske?


    Flarejeans är riktigt fina!! Enligt min mamma som är född på 60- talet var dessa något go- for på 70- talet. Minns när hon köpte ett par till mig för nåra år sen o jag vägrade ha på mig dem, nu älskar jag flarejeans !
  • sextiotalist
    Sommarsuperhärligt skrev 2020-04-27 17:47:19 följande:

    Hej!

    Är det bara jag som tycker att det känns som att klädmodet blivit tråkig o ful efter 2010? Är en tonåring o född tidigt 2000- tal o minns när jag var liten hur min kusin som då var tonårig var så gulligt klädd. Tittar också på tv- serier från tidigt 2000 tal och alla va så mycket finare. känns som om klädmodet var mycket finare innan det blev tvåsiffrigt. Har fått intresse för klädmodet under den tiden. Tjejerna var ju mer tjejiga med diadem o så, nu är det ju dem där dystra jeansen med stora hål, Så nån expert här, eller bara helt enkelt nån som var äldre då? Varsågoda o berätta om hur ni hade på er. 


    Just jeans med hål pratade vi om häromdagen. De var populära redan under slutet av 80-talet.

    Att det skulle vara så gulligt och mer tjejigt har jag inget minne av (nej, serier från USA är inte relevant, tittade själv på Beverly Hills och konstaterade redan då att det amerikanska modet skiljde sig från det svenska).

    Sonen är bara några år äldre och tycker nog att det är mer tjejiga kläder nu än för 20 år sedan.

    Modet går ju även i cyklar.
  • Anonym (Håller med)
    StevenDiese skrev 2020-04-27 21:37:16 följande:

    Var det inte då man hade de här utsvängda jeansen? Levis 525 kanske?


    Nej. Det låter som 70-tal.

    På 90-talet hade tjejerna magtröjor och håret uppsatt i två små knutar, samt ett sånt där tajt halsband med krullit mönster (vet inte vad de heter) aka spicegirls. Minnen!
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-04-28 20:47:02 följande:

    Nej. Det låter som 70-tal.

    På 90-talet hade tjejerna magtröjor och håret uppsatt i två små knutar, samt ett sånt där tajt halsband med krullit mönster (vet inte vad de heter) aka spicegirls. Minnen!


    Platåskor också!
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Håller med) skrev 2020-04-28 20:47:02 följande:

    Nej. Det låter som 70-tal.

    På 90-talet hade tjejerna magtröjor och håret uppsatt i två små knutar, samt ett sånt där tajt halsband med krullit mönster (vet inte vad de heter) aka spicegirls. Minnen!


    Choker halsband hette dom!
  • StevenDiese
    Anonym (Håller med) skrev 2020-04-28 20:47:02 följande:

    Nej. Det låter som 70-tal.

    På 90-talet hade tjejerna magtröjor och håret uppsatt i två små knutar, samt ett sånt där tajt halsband med krullit mönster (vet inte vad de heter) aka spicegirls. Minnen!


    Ja jag vet att det fanns på 70-talet med en mildare variant gick igen vid millenieskiftet. Googla Levis 525 vintage så får du se!
  • nénuphar
    Anonym (Håller med) skrev 2020-04-28 20:47:02 följande:

    Nej. Det låter som 70-tal.

    På 90-talet hade tjejerna magtröjor och håret uppsatt i två små knutar, samt ett sånt där tajt halsband med krullit mönster (vet inte vad de heter) aka spicegirls. Minnen!


    Ja men vill minnas att både utsvängda jeans och sk. tjafs hade en revival då, kanske strax före? Det skulle andas 70-tal, virkade västar och blaffiga halsband. Och som StevenDiese säger kom de där jeansen igen sen.
  • nénuphar

    Minns faktiskt inte vad jag själv hade på mig, var antagligen hopplöst omodern för det jag minns av 00-talets mode tyckte jag var trashigt då (och än värre idag). Jag tänker på jeans med extremt låg midja och såna där mysdressar där det stod juicy på röven. Truckerkeps och gubbkeps var en grej, liksom att kändisar kunde uppträda i underkläder och slips.

  • Sommarsuperhärligt
    sextiotalist skrev 2020-04-28 13:31:10 följande:
    Just jeans med hål pratade vi om häromdagen. De var populära redan under slutet av 80-talet.

    Att det skulle vara så gulligt och mer tjejigt har jag inget minne av (nej, serier från USA är inte relevant, tittade själv på Beverly Hills och konstaterade redan då att det amerikanska modet skiljde sig från det svenska).

    Sonen är bara några år äldre och tycker nog att det är mer tjejiga kläder nu än för 20 år sedan.

    Modet går ju även i cyklar.
    Tänkte på gossip girl t.ex. o kan bara fortsätta o nämna mer. Man hade ju fina smycken o diadem o flarejeans o nån gullig topp. Amerikanska serier är så många av alla slag, du menar nog såna som sticker ut på ett fult sätt, jag menar mer såna med mode som sticker ut på ett gulligt sätt att när varenda tonåring ser denna serie så vill den härma huvudpersonerna i klädstil, liksom serien skapar trender. Vet nu varför min kusin hade så många diadem då o alla hennes tjejkompisar, de måste väl ha tittat på gossip girl när den var ny då. 

    Juuuust nu har modet förbättrats en aning, men innan det var det ju gant tröjor för tjejer o jenas med stora hål, allt sånt som inte är tjejigt o gulligt. vart är de gulliga kjolarna, klänningarna o de gulliga skorna ? 

    Eller ett tag under 2012 var det en grej att ha hunter stövlar sååå fula. Varför inte boots istället tänkte jag!?

    O finns mycket mer o nämna 

    Så det man kan konstatera är ju att modet var mycket mer finare innan det blev tvåsiffrigt, o 2010 var verkligen sista året. Räcker ju med att kolla på skolkatalogerna så ser man vilken skillnad.
  • sextiotalist
    Sommarsuperhärligt skrev 2020-04-30 21:08:34 följande:

    Tänkte på gossip girl t.ex. o kan bara fortsätta o nämna mer. Man hade ju fina smycken o diadem o flarejeans o nån gullig topp. Amerikanska serier är så många av alla slag, du menar nog såna som sticker ut på ett fult sätt, jag menar mer såna med mode som sticker ut på ett gulligt sätt att när varenda tonåring ser denna serie så vill den härma huvudpersonerna i klädstil, liksom serien skapar trender. Vet nu varför min kusin hade så många diadem då o alla hennes tjejkompisar, de måste väl ha tittat på gossip girl när den var ny då. 

    Juuuust nu har modet förbättrats en aning, men innan det var det ju gant tröjor för tjejer o jenas med stora hål, allt sånt som inte är tjejigt o gulligt. vart är de gulliga kjolarna, klänningarna o de gulliga skorna ? 

    Eller ett tag under 2012 var det en grej att ha hunter stövlar sååå fula. Varför inte boots istället tänkte jag!?

    O finns mycket mer o nämna 

    Så det man kan konstatera är ju att modet var mycket mer finare innan det blev tvåsiffrigt, o 2010 var verkligen sista året. Räcker ju med att kolla på skolkatalogerna så ser man vilken skillnad.


    Gulligt har jag inte gillat och amerikanska filmer har haft väldigt mycket gulligt oavsett epok.

    Nja, jag tycker nog inte att det var så mycket gulligare på den tiden. Sambons barn var tonåringar då. Och under den tiden kom det fula modet med så lågt skurna byxor att trosorna syntes när de böjde sig fram (halva skinkan också).

    Trasiga jeans var också populära.
  • IceKitten
    Sommarsuperhärligt skrev 2020-04-30 21:08:34 följande:

    Tänkte på gossip girl t.ex. o kan bara fortsätta o nämna mer. Man hade ju fina smycken o diadem o flarejeans o nån gullig topp. Amerikanska serier är så många av alla slag, du menar nog såna som sticker ut på ett fult sätt, jag menar mer såna med mode som sticker ut på ett gulligt sätt att när varenda tonåring ser denna serie så vill den härma huvudpersonerna i klädstil, liksom serien skapar trender. Vet nu varför min kusin hade så många diadem då o alla hennes tjejkompisar, de måste väl ha tittat på gossip girl när den var ny då. 

    Juuuust nu har modet förbättrats en aning, men innan det var det ju gant tröjor för tjejer o jenas med stora hål, allt sånt som inte är tjejigt o gulligt. vart är de gulliga kjolarna, klänningarna o de gulliga skorna ? 

    Eller ett tag under 2012 var det en grej att ha hunter stövlar sååå fula. Varför inte boots istället tänkte jag!?

    O finns mycket mer o nämna 

    Så det man kan konstatera är ju att modet var mycket mer finare innan det blev tvåsiffrigt, o 2010 var verkligen sista året. Räcker ju med att kolla på skolkatalogerna så ser man vilken skillnad.


    Modet kommer och går, du verkar väldigt förtjust i "gulliga" kläder (just nu iaf) så använd det. Hitta din egna stil och låt andra hitta sina.

    Hela Internetet finns till ditt förfogande så att hitta lite diadem lär inte vara något problem.
Svar på tråden Klädmode tidigt 2000- tal