• matf

Hur vet man om mjölken sinar?

Har ammat i två månader och det har funkat bra, har ofta haft spända läckande bröst med mycket mjölk i, men nu ikväll har jag suttit och ammat min lille i 5 timmar?!?! Och han är inte nöjd, suger på sina händer när han släpper bröstet och börjar skrika. Har min mjölk sinat?! Hur vet jag det? Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Hur vet man om mjölken sinar?
  • BuoBä

Barnet är runt 8 veckor alltså?

I den åldern är det väldigt vanligt att de har en fas där de äter och äter och aldrig verkar nöjda. Det är deras sätt att "lägga in en beställning" på ökad produktion inför framtiden. Amma på så ska du se att det lugnar sig igen om några dagar.

Dottern är 4 år nu, men jag minns mycket väl de där kvällarna när jag kände mig som en urvriden trasa efter att ha ammat nonstop i timmar...

• matf

Ska även tillägga att detta är i ena bröstet och han släpper det hela tiden men visar snabbt att han vill ha mer

• BuoBä
    matf skrev 2020-04-27 23:31:08 följande:

Ska även tillägga att detta är i ena bröstet och han släpper det hela tiden men visar snabbt att han vill ha mer

Det är också väldigt vanligt att de har ett favoritbröst, och det kan växla vilket det är. Kolla så taget är bra, och om det är det är det bara att traggla på. Det är mycket ovanligt att mjölken tar slut helt tvärt.
  • ThreeCherries

Min erfarenhet säger att detta är typiskt beteende i växtperiod då bebis får mjölkproduktionen att öka. Jag tror inte mjölken har sinat! Men det är en intressant fråga - hur vet man egentligen? När bebis växer, bebis är nöjd och det går att pumpa ut - då vet man ju. Men just en kväll man har ammat fem timmar och bebis inte är nöjd - då kan man känna sig orolig trots att detta är fullkomligt normalt. Men du har alltså redan etablerat amningen i två månader. Hypotetiskt; Även om mjölken skulle ha sinat av någon märklig anledning innan detta kan du vara helt säker på att den inte sinat nu - fem timmar med bebis som suger på, säkerställer det, hehe:) Är ju just så man upptar amning efter stopp. Bebis suger tills produktionen kommer igång igen.

• lövet2

Ditt barn äter 1 dl varje gång. Brösten ställer in sig på att tillverka 1 dl, och du har precis lagom mycket mjölk. Så växer barnet plötsligt (de växer lite ryckigt så de växer en centimeter, står stilla i växten, växer en centimeter till osv) och behöver 1½ dl mjölk varje gång.

Du har 1 dl, så barnet blir inte riktigt mätt. Men - barnet är ju inte hungrigt heller, så det är liksom inte hela världen. I stället ammar du oftare, så ställer brösten in sig på rätt mängd inom 2-3 dygn. Under den tiden får du amma oftare helt enkelt. Din son kommer inte att vara helt nöjd men inte heller riktigt hungrig. Det blir lite gnälligt, men det är så med småttingar.

Se till att ta pauser. Amma 20 minuter, pausa 5 (och låt pappan bära under tiden), amma 20 och pausa 5. Du behöver äta och dricka extra för att producera mera.

• lövet2

Ja, det där med att sina. Det kan man göra - lite i taget under några veckor. Inte inom loppet av ett dygn, såvida du inte är allvarligt uttorkad och sjuk.

• matf
    BuoBä skrev 2020-04-27 23:37:59 följande:

Det är också väldigt vanligt att de har ett favoritbröst, och det kan växla vilket det är. Kolla så taget är bra, och om det är det är det bara att traggla på. Det är mycket ovanligt att mjölken tar slut helt tvärt.

Ska jag byta bröst då han inte blir nöjd? Har nu suttit fast sen sex ikväll, och han är fortfarande inte nöjd. Valde nu att ta andra bröstet, så att han tillslut kanske somnar
  • lövet2
    matf skrev 2020-04-27 23:50:56 följande:
    Ska jag byta bröst då han inte blir nöjd? Har nu suttit fast sen sex ikväll, och han är fortfarande inte nöjd. Valde nu att ta andra bröstet, så att han tillslut kanske somnar
    Många flerbarnsmammor kallar det "maratonamning". Dels behöver babyn lite mer mjölk och dels börjar babyn ladda upp extra på kvällarna för att kunna sova lite fler timmar i sträck på natten. Det är alltså i slutänden något riktigt bra!
  • Anonym (M)

Troligtvis lägger han beställning. Bara amma amma så reder det ut sig. (Ofta tror tyvärr mammor att mjölken är slut och ger ersättning =bebis blir mätt på ersättning och då ammar bebis inte lika mycket=mjölken ökar inte efter barnets behov)

Kan vara jobbigt i perioder, ofta under ett par dagar då och då när bebis beställer mjölk. Mys hemma och ställ inte för mycket krav på att hinna med massor.

Efter ett tag kommer brösten inte läcka lika mycket/du kommer inte känna att dom är spända, det är helt normalt och mjölken är inte borta. Brösten har ställt in sig efter bebisen och det är bara bra!

Alla bröst är olika, även bröst på samma kropp är olika och ter sig olika. Ett ex är mitt högra bröst ger mjölk fortare än mitt väntra. Det tar längre tid vilken resultetar i att mina 2 barn har båda föredragit höger "det snabba". Har fått kämpa med att få barnet att nöja sig med vänster. Sedan när barnen ätit mer vanlig mat så har jag ammat på enbart högra med båda barnen.

Vill du amma så ge barnet bara tiden till att öka produktionen! Det går heller inte pumpa och se hur mycket man får ut och tro att det är det som barnet får i sig. Pumpning och amning är helt olika. Endel släpper inte alls till pump.

Svar på tråden Hur vet man om mjölken sinar?