• Pon1

    Handlingsplan ifrån arbetsgivare

    Jag har en fast anställning på ett företag som håller på med kundtjänst

    Nu har jag fått en handlingsplan för att jag inte lever upp till en av deras målsättningar de har. Jag ligger dock högt upp de andra målsättningar de har, och har låg sjukfrånvaro och aldrig sen. Men nu vill de att jag ska bli nästan bäst i gruppen på denna målsättningen också, på någon vecka. Kommer inte att ske.

    Så jag undra lite, ska jag öht skriva på handlingsplanen? Kan de håller det emot mej om man skriver på den och inte lever upp till deras krav, som jag finner orealistiska. Står iofs mest om att jag ska försöka nå målen. Men mötet i sig kändes riktigt obehagligt.


    Jag vet om att de har försökt pusha andra arbetskollegor till att sluta då de inte lever upp till deras målsättningar. De är bra på att fokusera på det negativa och inte det positiva, för bryta ner psyket hos folk, så att siffrorna ser bra ut. De har även i normala fall hög sjukfrånvaro på arbetsplatsen och de flesta slutar efter några månader i normala fall. 

    Men kan de ens säga upp en p.g.a att man inte lever upp till en viss statistik som de har som målsättning? Som jag uppfattar LAS så bör de åtminstone först omplacera en. 

  • Svar på tråden Handlingsplan ifrån arbetsgivare
  • Gameofthrones

    Oftast så får man en handlingsplan för att man är duktig eller har andra orsaker, såsom  frånvaro, presterar inte bra. 

    Du har fått det pga att arbetsgivare har tillit till dig?Vad för slags kundtjänst , är det OB med fast lön eller rörlig lön med grundlön?

    Varför ska du känna dig stressad ? Du har ju redan antagit dig ett jobb med kundtjänst?

  • Pon1

    Jag fick en handlingsplan för jag inte lever upp till en av deras siffror som vi bedöms på. Vill inte gå in på för många detaljer då evt arbetsgivaren läser detta. Har det stor betydelse vilken av dem det är?

    Det är fast lön.

    Jag undra om jag öht ska skriva på handlingsplanen, eller om det kan användas emot mej? Jag undra om det räknas som saklig grund för uppsägning om man jag inte lever upp till den under handlingsplanens tid?

     

  • Pon1
    Mortiscia80 skrev 2020-05-07 08:34:58 följande:

    Skriv inte under. De kan hålla det där emot dig när det är dags för lönesamtal.


    Men man kan inte ur det perspektivet också uppfattas som svår och inte samarbetsvillig om man inte skriver på. 

    Jag tänker dock inte på lönesamtalet som är nästan ett år bort, och de har ju kollektivavtal. Utan mer om det kan användas för säga upp mej.  Typ, "Du skrev på att du skulle försöka ha denna siffran innan det datumet, nu har du inte det, så nu får du sparken".
  • Kjell2
    Pon1 skrev 2020-05-07 09:12:19 följande:
    Men man kan inte ur det perspektivet också uppfattas som svår och inte samarbetsvillig om man inte skriver på. 

    Jag tänker dock inte på lönesamtalet som är nästan ett år bort, och de har ju kollektivavtal. Utan mer om det kan användas för säga upp mej.  Typ, "Du skrev på att du skulle försöka ha denna siffran innan det datumet, nu har du inte det, så nu får du sparken".
    Vad säger ditt fack?

    Vad innebär det om du inte följer handlingsplanen?
  • Mortiscia80
    Pon1 skrev 2020-05-07 09:12:19 följande:
    Men man kan inte ur det perspektivet också uppfattas som svår och inte samarbetsvillig om man inte skriver på. 

    Jag tänker dock inte på lönesamtalet som är nästan ett år bort, och de har ju kollektivavtal. Utan mer om det kan användas för säga upp mej.  Typ, "Du skrev på att du skulle försöka ha denna siffran innan det datumet, nu har du inte det, så nu får du sparken".
    Självklart. Du sitter i en lose-lose-situation. Om du skriver under kan de ställa krav på dig. Om du inte skriver under är du besvärlig.

    Prata med chefen om att du verkligen inte tror att du kommer att kunna nå upp till de där förväntningarna och att om du skriver under kommer det snarare påverka din prestation negativt. Fråga chefen hur du ska kunna nå upp till deras mål, ha en diskussion.
Svar på tråden Handlingsplan ifrån arbetsgivare