Koncentration skrev 2020-05-24 00:56:36 följande:
Hej!
Skall man alltså ''koka'' köttfärssås i 45 minuter?
Jag har alltid stekt mina köttförsås i stekpannan och jag märker på själva köttet när det blir klart. Kanske tar 10 minuter.
Men för att få en perfekt köttförssås, skall man låta det vara i en kastrull på plattan i 45 minuter och röra om?
Tack för svar!
Det är tomaten främst som, behöver koktid, köttet i sig behöver ingen alls efter m an stekt köttfärsen.
Och hur länge ska man koka tomaterna, svaret är MINST 20min, för då har man uppnått första punkten av smak "förvandlingen".
Vet många pratar om att det ska koka i timmar, det brukar göra det bättre.
Men det är inte nödvändigt, ha som mål 20min, efter det är det små förbättringar som sker med tiden.
Och sen får man ställa sig hur ens smaklökar är, klarar man ens av känna den skillnaden från början.
Puritaner kommer inte acceptera detta svar, de ser bara att man kör länge annars blir det inte bra.
Mortiscia80 skrev 2020-05-24 07:18:06 följande:
För mig tar det absolut inga 45 minuter. Matlagningsentusiaster kan få koka sin över natten om de så vill, för mig räcker det att det är klart och ätbart, dvs så snart köttfärsen är genomstekt och man fått i alla ingredienser.
Min tar alltid längre, då det tar en bra stund och få upp temperaturen i sin köttfärssås pga jag rätt stora satser.
En bra tips för köttfärssås, det är att lägga i hälften av den stekta köttfärsen nån minut innan man är klar.
Så får man två saker, väl kokt kött och den goda smaken som följer, och individuella bitar som har en egen smak, som ger ett lager av smak till på sin köttfärssås.
Pimpinellan skrev 2020-05-24 14:23:11 följande:
Det blir möjligen godare med långkok för er som har tomater i, men jag som vägrar äta sån mat nöjer mig med några minuters kokning. Och japp, jag kallar det köttfärssås ändå fast det saknar tomat. Köttfärs + sås= köttfärssås. Och selleri- går det få äckligare?!

Sån mat, vad betyder det ens?