• Koncentration

Skall det ta 45 minuter att göra köttförssås?

Hej!

Skall man alltså ''koka'' köttfärssås i 45 minuter?

Jag har alltid stekt mina köttförsås i stekpannan och jag märker på själva köttet när det blir klart. Kanske tar 10 minuter.

Men för att få en perfekt köttförssås, skall man låta det vara i en kastrull på plattan i 45 minuter och röra om?

Tack för svar!

• Svar på tråden Skall det ta 45 minuter att göra köttförssås?
  • sextiotalist

Vissa här vill alltid ha en bolognese, det är en typ av köttfärssås.

Jag har själv blivit sågad när jag berättade att jag kunde få ihop en lasagne på drygt 30 minuter.

Ja, en köttfärssås blir absolut godare ju längre den kokar, men det är fortfarande köttfärssås efter 10 minuter kokning (dock ej bolognese som är en av 10 000 varianter på köttfärssås).

Själv vill jag ha en så ren köttfärssås som möjligt. Köttfärs, passerade tomater, champinjoner och riven morot. Vin, peppar salt, timjan, basilika och oregano, vill helst att den kokar länge, men fungerar efter 15 minuter också.

Det är min köttfärssås, inte bolognese.

• fjanten
    sextiotalist skrev 2020-05-24 09:28:22 följande:

Vissa här vill alltid ha en bolognese, det är en typ av köttfärssås.

Jag har själv blivit sågad när jag berättade att jag kunde få ihop en lasagne på drygt 30 minuter.

Ja, en köttfärssås blir absolut godare ju längre den kokar, men det är fortfarande köttfärssås efter 10 minuter kokning (dock ej bolognese som är en av 10 000 varianter på köttfärssås).

Själv vill jag ha en så ren köttfärssås som möjligt. Köttfärs, passerade tomater, champinjoner och riven morot. Vin, peppar salt, timjan, basilika och oregano, vill helst att den kokar länge, men fungerar efter 15 minuter också.

Det är min köttfärssås, inte bolognese.

Äkta bolognese tycker JAG är skitäcklig
  • Bunny on speed

Jag kan göra den på 15 minuter, men tycker det blir betydligt godare med minst en timme på spisen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • Pimpinellan

Det blir möjligen godare med långkok för er som har tomater i, men jag som vägrar äta sån mat nöjer mig med några minuters kokning. Och japp, jag kallar det köttfärssås ändå fast det saknar tomat. Köttfärs + sås= köttfärssås. Och selleri- går det få äckligare?!

• Fiona M
    Pimpinellan skrev 2020-05-24 14:23:11 följande:

Det blir möjligen godare med långkok för er som har tomater i, men jag som vägrar äta sån mat nöjer mig med några minuters kokning. Och japp, jag kallar det köttfärssås ändå fast det saknar tomat. Köttfärs + sås= köttfärssås. Och selleri- går det få äckligare?!

Vad är det såsiga i din köttfärssås?
  • klyban
    Koncentration skrev 2020-05-24 00:56:36 följande:
    Hej!

Skall man alltså ''koka'' köttfärssås i 45 minuter?

Jag har alltid stekt mina köttförsås i stekpannan och jag märker på själva köttet när det blir klart. Kanske tar 10 minuter.

Men för att få en perfekt köttförssås, skall man låta det vara i en kastrull på plattan i 45 minuter och röra om?

Tack för svar!

Det är tomaten främst som, behöver koktid, köttet i sig behöver ingen alls efter m an stekt köttfärsen.
    Och hur länge ska man koka tomaterna, svaret är MINST 20min, för då har man uppnått första punkten av smak "förvandlingen".

Vet många pratar om att det ska koka i timmar, det brukar göra det bättre.
    Men det är inte nödvändigt, ha som mål 20min, efter det är det små förbättringar som sker med tiden.
    Och sen får man ställa sig hur ens smaklökar är, klarar man ens av känna den skillnaden från början.

Puritaner kommer inte acceptera detta svar, de ser bara att man kör länge annars blir det inte bra.

Mortiscia80 skrev 2020-05-24 07:18:06 följande:
    För mig tar det absolut inga 45 minuter. Matlagningsentusiaster kan få koka sin över natten om de så vill, för mig räcker det att det är klart och ätbart, dvs så snart köttfärsen är genomstekt och man fått i alla ingredienser.

Min tar alltid längre, då det tar en bra stund och få upp temperaturen i sin köttfärssås pga jag rätt stora satser.
    En bra tips för köttfärssås, det är att lägga i hälften av den stekta köttfärsen nån minut innan man är klar.
    Så får man två saker, väl kokt kött och den goda smaken som följer, och individuella bitar som har en egen smak, som ger ett lager av smak till på sin köttfärssås.

Pimpinellan skrev 2020-05-24 14:23:11 följande:
    Det blir möjligen godare med långkok för er som har tomater i, men jag som vägrar äta sån mat nöjer mig med några minuters kokning. Och japp, jag kallar det köttfärssås ändå fast det saknar tomat. Köttfärs + sås= köttfärssås. Och selleri- går det få äckligare?! smile2.gif

Sån mat, vad betyder det ens?

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Mortiscia80
    klyban skrev 2020-05-25 14:49:23 följande:

Det är tomaten främst som, behöver koktid, köttet i sig behöver ingen alls efter m an stekt köttfärsen.
    Och hur länge ska man koka tomaterna, svaret är MINST 20min, för då har man uppnått första punkten av smak "förvandlingen".

Vet många pratar om att det ska koka i timmar, det brukar göra det bättre.
    Men det är inte nödvändigt, ha som mål 20min, efter det är det små förbättringar som sker med tiden.
    Och sen får man ställa sig hur ens smaklökar är, klarar man ens av känna den skillnaden från början.

Puritaner kommer inte acceptera detta svar, de ser bara att man kör länge annars blir det inte bra.

Mortiscia80 skrev 2020-05-24 07:18:06 följande:
    För mig tar det absolut inga 45 minuter. Matlagningsentusiaster kan få koka sin över natten om de så vill, för mig räcker det att det är klart och ätbart, dvs så snart köttfärsen är genomstekt och man fått i alla ingredienser.

Min tar alltid längre, då det tar en bra stund och få upp temperaturen i sin köttfärssås pga jag rätt stora satser.
    En bra tips för köttfärssås, det är att lägga i hälften av den stekta köttfärsen nån minut innan man är klar.
    Så får man två saker, väl kokt kött och den goda smaken som följer, och individuella bitar som har en egen smak, som ger ett lager av smak till på sin köttfärssås.

Sån mat, vad betyder det ens?

Tack för tipset :)
  • Pappa2006

Min köttfärssås tar ca 30-45 minuter att göra. Men som synes i länkarna här så finns det mååånga sätt att göra en köttfärssås (bolognese) på. Smaken är som baken.........................

Jamie Oliver 
    ">

Gennaro Contaldo 
    ">

Markus Aujalay 
    ">

Filip Poon 
    ">

• knivskrik

Det är ju skillnad på köttfärssås och köttfärssås. Min svennebanan-variant går på 20 minuter, mer avancerade varianter kan jag låta puttra en halv dag.

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Aniiee

Som sagts många gånger, det är skillnad på köttfärssås och köttfärssås. Jag har 4 standardvarianter, som tar 4 minuter, 45-50 minuter, 4-6 timmar och 2 dagar.

Hett tips är att göra ett större lass av en köttfärssås som tar ca 1 timme i anspråk och äta 2 gånger, med en dags mellanrum i kylen. Bara det gör massor för smakutveckling. Plus att gång nr 2 inte tar många minuter att värma. Eller så gör man lasagne andra gången. Eller använder som fyllning i deep dish pizza (reda av lite så den blir fastare och krydda upp med tacokrydda eller mycket chili och ha på nachos och en inihelvete massa ost, mums) eller piroger.

I have a growing lack of disgust for you
  • Öland 4ever

Min köttfärssås innehåller blandfärs (ibland ren nötfärs), gul lök, krossade tomater, vitlök, ketchup, spansk peppar, chilli, soya och MÄNGDER av kryddor.
    Färsen och gula löken bryner jag först innan allt hälls över i en stor gryta.

Brukar koka ett par timmar och jag brukar göra stor sats på 2 kg färs, 7 hg gul lök, tre burkar krossade tomater, en halv liter ketchup och en hel vitlök.

Behöver jag tillägga att den blir STARK och GOD!  Glad

Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Cornellia

Det beror ju helt på vad man gillar. 

Vissa gillar den där "smakerna har satt sig". Då måste den få koka länge. 

Själv tycker jag att den blir äckligare och äckligare om den kokar mer än 30 min, så för mig räcker 15-30 minuter. 

• Aniiee
    Öland 4ever skrev 2020-05-27 14:56:10 följande:

Min köttfärssås innehåller blandfärs (ibland ren nötfärs), gul lök, krossade tomater, vitlök, ketchup, spansk peppar, chilli, soya och MÄNGDER av kryddor.

Brukar koka ett par timmar och jag brukar göra stor sats på 2 kg färs, 7 hg gul lök, tre burkar krossade tomater, en halv liter ketchup och en hel vitlök.

To each their own, va, men är du säker på att den är stak och god, eller är det lite så att det mest smakar lök och socker?
    I have a growing lack of disgust for you
  • sextiotalist

Behöver jag tillägga att den blir STARK och GOD!  

I min köttfärssås är ketchup förbjudet (bör kanske tillägga att jag avskyr ketchup). Blev utsatt för en blindtest där den ena köttfärssåsen var tillagad med ketchup, den andra utan. Jag kunde märka direkt vilken som hade ketchup i sig
  • Limeblad

Behöver jag tillägga att den blir STARK och GOD!  

Du kan inte mena allvar! 0,5 l ketchup? Det är ju som att hälla i över 1,5 dl socker...
  • klyban
    81EE skrev 2020-05-27 21:56:46 följande:
    Ketchup i köttfärssås är inget jag gillar

Inte jag heller, då det får en söt och otrevlig smak.
    Om man måste ha ketchup känner jag att man kan lägga den på senare.
    Sen finns det bättre tomatgivare i mitt tycke, en är chilisås i såfall, om man nu inte vill köra en tomatpuré.

Har endast en rätt som har ketchup i sig i själva tillagningen, och det är en baconpastas variant.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • knivskrik

Tidigare har den värsta köttfärssås jag hört talas om varit färs, massor smör och obscena mängder grillkrydda, men jag tror att detta övertagit förstaplatsen. 7 hg lök?!
    Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
Svar på tråden Skall det ta 45 minuter att göra köttförssås?