• Anonym (ts)

Jag är muslim och vill skilja mig, vad är det som krävs för skilsmässa enligt islam?

Salam aleikoum, jag är svensk och konverterade till islam för sju år sedan. Något år senare gifte jag mig med en muslimsk man i hans hemland, vi gifte oss officiellt och i moskén. Vi separerade för två år sedan, han är kvar i hemlandet och jag är tillbaka i Sverige.

Vad är det som krävs för att vi ska anses vara skilda enligt islam och inför Allah? Vi var överens om skilsmässan och har uttalat sinsemellan att vi är skilda, vi har vittnen till det och hans familj mm vet att vi är skilda men räcker det för att äktenskapet ska anses vara upplöst? Vi har inga barn osv och det är inte juridisk skilsmässa jag undrar över utan jag vill vara säker på att vi gjort rätt inför Gud och verkligen är skilda nu. Tacksam om någon vet och kan svara.

• Svar på tråden Jag är muslim och vill skilja mig, vad är det som krävs för skilsmässa enligt islam?
  • Anonym (A)

Om du verkligen var muslim skulle du för det första veta svaret på frågan, och om du av någon anledning ändå inte gjorde det skulle du vända dig till din imam och inte till FL.

• Långbenopluto
    Anonym (A) skrev 2020-05-29 13:33:10 följande:
    Om du verkligen var muslim skulle du för det första veta svaret på frågan, och om du av någon anledning ändå inte gjorde det skulle du vända dig till din imam och inte till FL.
    tummen upp!
  • Anonym (ts)
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-05-29 13:30:11 följande:

Räcker det inte att säga Talaq Talaq Talaq? Vet en som skiljde sig så

Det tror jag också men jag vill höra andras erfarenheter och försäkra mig att det är så enkelt. Vi har gjort så, vi uttalade att vi skiljer oss och har sagt det inför vittnen och enligt min exman är vi nu skilda pga det. Vi är fortfarande gifta officiellt i hans hemland (inte registrerat i Sverige) helt enkelt pga det är dyrt och jag måste resa dit för att vi ska kunna skilja oss inför myndigheterna.

Jag vill inte fråga imamen på vår ort eller mina muslimska vänner för jag har sagt till alla redan att jag är skild, och skäms att jag inte tagit reda på ordentligt att det är riktigt gjort tidigare.. det har inte spelat så stor roll hittills, jag bara åkte hem och tog inte tag i det (dumt jag vet) men nu börjar jag fundera på att gifta om mig och då måste jag ju veta säkert att jag är befriad från det förra äktenskapet inför Gud.
  • Drottningen1970
    Anonym (ts) skrev 2020-05-29 13:58:25 följande:

Det tror jag också men jag vill höra andras erfarenheter och försäkra mig att det är så enkelt. Vi har gjort så, vi uttalade att vi skiljer oss och har sagt det inför vittnen och enligt min exman är vi nu skilda pga det. Vi är fortfarande gifta officiellt i hans hemland (inte registrerat i Sverige) helt enkelt pga det är dyrt och jag måste resa dit för att vi ska kunna skilja oss inför myndigheterna.

Jag vill inte fråga imamen på vår ort eller mina muslimska vänner för jag har sagt till alla redan att jag är skild, och skäms att jag inte tagit reda på ordentligt att det är riktigt gjort tidigare.. det har inte spelat så stor roll hittills, jag bara åkte hem och tog inte tag i det (dumt jag vet) men nu börjar jag fundera på att gifta om mig och då måste jag ju veta säkert att jag är befriad från det förra äktenskapet inför Gud.

Gud lär väl redan veta att ni är överens...
  • BuoBä

I så fall är det ett större problem att ni fortfarande är gifta officiellt...
  • Madame98

Aleykom alsalam syster

Ni är skilda islamiskt, men sedan borde ni skilja er i landet ditt ex kommer från.

• Anonym (Xyz)

Ska du gifta om dig i Sverige behöver du vara juridiskt skild också givetvis och det är nog ett större problem i detta läge.
  • Anonym (ts)

Jag har inga direkta planer på att gifta mig ännu, jag har ingen pojkvän eller så men jag har börjat tänka att jag kanske ska söka mig en man.

Självklart borde vi skilja oss i hans hemland, det känns bara så onödigt att resa dit bara för att skilja sig. Det är både långt borta och dyrt och just nu med corona så går det ju inte ens. Jag borde ha sett till att ordna med allt sådant ordentligt innan jag åkte hem men då sa min exman att det inte spelar någon roll, vi är skilda ändå och det kändes bara onödigt att lägga tusentals kronor på en skilsmässa (det är ett korrumperat land och allt är väldigt dyrt och komplicerat som har med myndigheter att göra, du förväntas betala mutor och särskilt som västerlänning händer ingenting om du inte visar betalningsvilja). Det världsliga äktenskapet känns mindre viktigt för mig dock, jag kommer inte att träffa någon från samma land om jag ev träffar en ny man och så länge jag inte är där spelar det ju ingen roll om jag är registrerad som gift i det landet eller inte. I Sverige är jag ju inte gift och om jag inte själv säger något till myndigheterna kommer de aldrig att få veta.

• Anonym (Tips från coachen)

Kan du inte prata med ambassaden om de kan hjälpa dig? Där borde du kunna skilja dig offentligt.

Även om du inte tänkt gifta dig inom kort så blir det rätt dumt att dejta någon och behöva berätta att "förresten, jag är tekniskt sett gift". Dessutom lär han ärva dig om något skulle hända.

• Anonym (Xyz)

Ska du gifta dig muslimskt igen? Kan det möjligen bli ett problem då att du redan är gift?

• Anonym

Vill du fortsätta att leva som muslim?

• Fjäril kär

Givetvis har du väl nån form av juridiska skyldigheter i det land du är gift så jag tror knappast att du bara kan strunta i det.

Ring det lands ambassad här i Sverige och hör vad lagen säger.

• Anonym (ts)

Jag är muslim och om jag ska gifta mig igen blir det också med en muslimsk man. Jag konverterade innan jag träffade mitt ex så det var inte pga honom utan min egen övertygelse. Att jag är gift i det landet är inget som påverkar mig på något sätt nu när jag är här i Sverige, men det är just tanken på att börja dejta en ny man som får mig att inse att jag måste sluta skjuta det här framför mig och ta tag i problemet innan det blir komplicerat.. jag ska kontakta ambassaden och se om det går att ordna härifrån så vi är juridiskt skilda också.

• BuoBä
    Anonym (ts) skrev 2020-05-29 17:46:15 följande:

Jag är muslim och om jag ska gifta mig igen blir det också med en muslimsk man. Jag konverterade innan jag träffade mitt ex så det var inte pga honom utan min egen övertygelse. Att jag är gift i det landet är inget som påverkar mig på något sätt nu när jag är här i Sverige, men det är just tanken på att börja dejta en ny man som får mig att inse att jag måste sluta skjuta det här framför mig och ta tag i problemet innan det blir komplicerat.. jag ska kontakta ambassaden och se om det går att ordna härifrån så vi är juridiskt skilda också.

Ja se till att ordna det omgående. Tvegifte kan ge upp till två års fängelse för både dig och make nr 2. Det skulle jag tycka var ett onödigt hot att ha hängande över sig i en ny relation. Du säger att svenska myndigheter aldrig kommer få veta det, men det räcker att någon som vet om det blir sur och får för sig att tipsa dem om det som hämnd. Märkligare saker har hänt...
  • Anonym (Birgitta)

Bor du i Sverige så är det enkelt att skilja sig.Finns lagar här och skilsmässa är enkelt gå igenom .

Svar på tråden Jag är muslim och vill skilja mig, vad är det som krävs för skilsmässa enligt islam?