• Smaug

Femminutersmetoden utan att äverge barnet?

Hej!

Det är dags att börja fundera över hur vi ska sovträna vår 4 månaders. Jag vill läsa på innan jag provar någon av de många metorderna som cirkulerar online och bland föräldrarna i min bekantskapskrets.

Eftersom jag vägrar överge mitt barn tills hon somnat (dömer inte er föräldrar som gör det) så kom jag på den genialiska idén att kombinera femminutersmetoden och slippa överge min baby.

Såhär tänkte jag: jag ligher intill henne och håller hennes hand samtodogt som hon får gråta sig till sömns. Var femte minut så säger jag att jag älskar henne och sjunger en vaggvisa sen är jag knäpptyst. Fortsätter hålla hennes hand och ligga tätt intill henne tills hon somnat.

Tror ni att det kan funka?

Jag förstår att jag sen måste avvänja henne handhållningen men det tar jag då. Vill att hon ska lära sig somna på egen hand. Idag sover hon bara PÅ mig eller intill mig. Kan inte göra ett dugg när hon sover.

Tack och hej!

Femminutersmetoden
  • Svar på tråden Femminutersmetoden utan att äverge barnet?
  • legomum

Det finns en bok som heter "somna utan gråt" av Elizabeth Pantley.

Jag är helt emot 5 minuters metoden och anser den.... hm...sak samma det var inte det jag skulle berätta.
    Så jag letade själv efter alternativ och hittade den boken. Kan varmt rekommendera att läsa den för tips och tankar om bättre sömn för barnet.

• Smaug
    Jemp skrev 2020-06-01 11:51:29 följande:

Varför bli så otrevlig? Jag undrade varför du förväntar dig att hon gråter när du ligger bredvid. Det har framkommit senare i tråden att det är pga amningen.

Det finns ett stort alternativ till att barnet ska uppfostras genom att gråta sig till sömns: att tajma in avslut när de är redo. Kanske inte går för alla men för väldigt många.

Lämna på dagis är inte tillåtet innan ett år förutom i en kommun. Men ska du ägna dig åt personliga påhopp har jag ingen lust att lägga min tid på att hjälpa dig.

Du får ursäkta mig, jag sov knappt inatt. Ska hålla god ton framöver.
  • Smaug
    Anonym (Läst) skrev 2020-06-01 12:38:13 följande:

Nu har jag inte läst alla svar som du har fått men din lilla behöver inte för tillfället vara morgonpigg utan det kan röra sig om en fas.

Vår flicka sov från ca 19.30 (väcker henne när vi lägger oss för att äta) till ca 06.00.

När hon var fyra månader så började hon helt plötsligt vakna 04.00 och var pigg och glad. Var bara att gilla läget, gå upp och sen sova efter några timmar när hon sover middag på förmiddagen (oftast 2 timmar efter hon vaknat)

Nu är hon 5.5 månader och nu vaknar hon 05.30, äter i vår säng och sen somnar hon om när hon ligger bredvid mig i sängen. Ibland sover hon en halvtimme till men hon kan också sova flera timmar till.

Vår nattrutin är att vi vaggar henne i famnen tills hon somnar efter att hon ätit. Tar ca 10 min. Lägger henne i vaggan som står bredvid min sänghalva. Om hon vaknar så lägger jag bara min hand på hennes kind. Ibland drar hon i den ett tag innan hon somnar men ibland somnar hon på en gång.

Innan, om hon vaknade, så höll vi handen på henne men om hon började gråta så tog vi upp henne, lugnade henne, lade ner henne, lade en hand på henne, om hon grät, upp igen, lugna, lade ner och hand på. Tillsist så säg handen vid uppvak.

Jag tror inte på metoder där man låter bebis gråta utan jag tror på uthålliga föräldrar som tar sig tid till att skapa trygga barn

Jättebra tips! Detta ska jag prova om pappametoden inte funkar. Då vet hon att jag alltid finns där när hon gråter och tröstar samtidigt som hon lär sig att det går att sova utan bröst. Vaggningen får bli i sängen då vi samsover. Tack :)
  • Smaug
    S23 skrev 2020-06-01 12:43:19 följande:

Nu när du skriver detta så inser jag att er situation är mycket lik vår. Bortsett från snuttandet. Så jag skriver igen.

Vår dotter nattades enbart i bärsele/sjal fram tills hon var 6 månader. Detta tog minst 30 minuter, ibland 60 och det var enbart JAG som dög. Lägg på att barnet hade extremt närhetsbehov och inte kunde läggas ner någonstans för en sekund så förstår man kanske att nattningarna inte var hållbara med en kropp som dessutom var skadad efter förlossning.

Dottern var arg vid nattning i sele också. Hon skrek stora delar av tiden. Så vi gav upp. Jag började natta henne på mig och hon var kanske

Lite argare än i sele, men inte mycket. För oss var det enda lösningen. Och helt ärligt spelar det enligt mig då ingen roll om barnet ligger på mig ocj skriker eller blir burwt och skriker aningens mindre.

Jag uppfattar det nu som att det är så det är för er också? Barnet är missnöjt oavsett?

Jag skulle som jag skrivit tidigare vänta 2 månader rill. Men jag tror absolut pappametoden kan vara ett alternativ för er. Fungerar det inte får ni helt enkelt avbryta. Men gör också bedömningen hur mycket mer missnöjt barnet är. Handlar det om fem minuters extra skrik så är

Det inget jag tror ett barn tar skada av.

Är emot femminutersmetof och att överge barnet. Men ligger ni tätt intill och barnet ändå är missnöjt så skulle jag säga att det inte är skadligt utan faktiskt mest handlar om vana

Exakt!!!! Så jag resonerar, hon gråter ju ändå så fort hon inte får sova PÅ mig (eller intill med bröst i mun). Vi är som superlimmade tillsammans vilket är mysigt men min rygg, ben och nacke orkar inte mer och vi kommer ändå ingenvart. Då tänker jag att femminutersmetoden inte är så farlig för att hon gråter ändå liksom.

Men jag kör på pappametoden, sen ska jag köra att kag lägger ned och plockar upp om hon gråter och så fortsätter vi så tills/om hon lyckas somna.
  • Smaug
    Whynutso skrev 2020-06-01 20:55:35 följande:

Ts, du får göra det du känner funkar bäst. Om det av olika anledningar inte funkar så bra med läggningarna så förstår jag dig. Jag har ammat 2 barn och nattat båda lika länge, vilket inte bara har varit mysigt utan en osannolik pina när man inte mått bra själv. Så länge du är där med barnet och håller barnet i handen så är det ju det viktigaste! Jag tror inte att det skadar barnet alls att du håller barnet i handen istället.

Själv hade jag dock väntat lite med det tills barnet blir lite äldre då kroppskontakt är väldigt viktigt för tryggheten. Men det är vad jag hade gjort. Lycka till!

Tack för att du tog dig tiden att stötta och svara. Jag väntar ett par månader :) god natt
  • Smaug
    Anonym (Har testat) skrev 2020-06-01 21:23:00 följande:

Ja, det var väldigt längesen nu, men jag tror han var 6 månader när jag gjorde detta. Ca 4 meter ifrån kanske. Barn i den åldern förstår väldigt mycket, de är kompetenta och kan redan då börja träna på att hantera jobbiga känslor och motgångar utan att traumatiseras. Det stör mig lite att vissa i tråden reagerar som de gör. Jag dömer inte samsovare alls, tror det är jättebra, men det passar inte mig. En utvilad mamma är en bra mamma tycker jag. Så varför ska man bli dömd för att man väljer det sätt som passar en själv och ens egen familj? Vissa säger att det inte funkar men jag tror alla barn är olika. Oavsett hur mycket man vill trygghetstanka sitt spädbarn kommer separationer förr eller senare. Att börja på förskola är jobbigare för ett barn än en sömnmetod. Eftersom jag är pedagog har jag läst rätt mycket barnpsykologi och vet att inskolningen är ett trauma, men även detta klarar de flesta barn. Så barn är tåligare än vissa tror. 

Tack, det känns som en lättnad att du fårstår och kan se på detta med ett proffsöga. Jag som är för 5MM (inte lämna rummet dock) är emot att lämna barn på förskola innan de är minst 2 men helst 3 (om man klarar av det ekonomiskt).
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 21:53:14 följande:

Exakt!!!! Så jag resonerar, hon gråter ju ändå så fort hon inte får sova PÅ mig (eller intill med bröst i mun). Vi är som superlimmade tillsammans vilket är mysigt men min rygg, ben och nacke orkar inte mer och vi kommer ändå ingenvart. Då tänker jag att femminutersmetoden inte är så farlig för att hon gråter ändå liksom.

Men jag kör på pappametoden, sen ska jag köra att kag lägger ned och plockar upp om hon gråter och så fortsätter vi så tills/om hon lyckas somna.

Gällande ryggont så har bbhugmes gravidkudde räddat mig. Dottern sov på mig tills hon var iaf tio månader. Sedan i perioder fram till 13 månader. Hade varit helt förstörd utan den
  • Smaug
    legomum skrev 2020-06-01 21:43:23 följande:

Det finns en bok som heter "somna utan gråt" av Elizabeth Pantley.

Jag är helt emot 5 minuters metoden och anser den.... hm...sak samma det var inte det jag skulle berätta.

Så jag letade själv efter alternativ och hittade den boken. Kan varmt rekommendera att läsa den för tips och tankar om bättre sömn för barnet.

Ska kolla den om de andra metoderna jag fått tipsat inte skulle funka. Tack!
  • Smaug
    S23 skrev 2020-06-01 22:02:51 följande:

Gällande ryggont så har bbhugmes gravidkudde räddat mig. Dottern sov på mig tills hon var iaf tio månader. Sedan i perioder fram till 13 månader. Hade varit helt förstörd utan den

Googlade. Att jag inte hört talas om den tidigare!!!!! ?
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 22:12:40 följande:

Googlade. Att jag inte hört talas om den tidigare!!!!! ?

Alltså jag äääälskar den. Köpte den framförallt som gravidkudde/amningskudde och den var ju fantastiks till det också. Men mest användning för den har jag haft för att kunna halvsitta i sängen med bebis på mig. Alltså den är verkligen fantastik. Visst dyr men i min mening värd pengarna utan tvivel! Hade kunnat betala mycket mer för den med tanke på hur stor användning jag haft för den.
  • Smaug
    S23 skrev 2020-06-01 22:25:23 följande:

Alltså jag äääälskar den. Köpte den framförallt som gravidkudde/amningskudde och den var ju fantastiks till det också. Men mest användning för den har jag haft för att kunna halvsitta i sängen med bebis på mig. Alltså den är verkligen fantastik. Visst dyr men i min mening värd pengarna utan tvivel! Hade kunnat betala mycket mer för den med tanke på hur stor användning jag haft för den.

Det förstår jag, den verkar hur skön och mysig som helst. Hade behövt den uder sista trimestern och när vi maratonammade de första veckorna. Just ny tror jag inte att jag har råd med den (ska dock kolla begagnat) men jag vill ju gärna ha två barn till. Den ska jag önska mig om jag har turen att få bli gravid igen.

Eller så fårndet bli en investering! Kan ta av dotterns barnbidrag, hon lär ju inte veta! Haha
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 22:32:05 följande:

Det förstår jag, den verkar hur skön och mysig som helst. Hade behövt den uder sista trimestern och när vi maratonammade de första veckorna. Just ny tror jag inte att jag har råd med den (ska dock kolla begagnat) men jag vill ju gärna ha två barn till. Den ska jag önska mig om jag har turen att få bli gravid igen.

Eller så fårndet bli en investering! Kan ta av dotterns barnbidrag, hon lär ju inte veta! Haha

Om du ändå tänker att du kommer behöva en så skulle jag köpa en nu... alltså två napprapat eller massagebesök för en trasig rygg så har den ju betalt sig själv redan ????.

Du får köra avbetalningsplan till dottern.

Nä men den är verkligen toppen tycker jag. Men det betyder ju inte att alla tycker det
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-01 22:32:05 följande:

Kan tillägga att den är perfekt att lägga runt sovande barn, om ni nu tänker samsova dessutom, så att de inte kan rulla iväg.

Nu är vår dotter ingen klättrare, så 16 månader gammal lägger jag den fortfarande runt henne när hon somnat så att hon inte skall kravla iväg i sängen innan vi kommer och lägger oss. Väldigt mycket smidigare än att bulla upp med kuddar
  • Smaug
    S23 skrev 2020-06-01 22:59:13 följande:

Om du ändå tänker att du kommer behöva en så skulle jag köpa en nu... alltså två napprapat eller massagebesök för en trasig rygg så har den ju betalt sig själv redan ????.

Du får köra avbetalningsplan till dottern.

Nä men den är verkligen toppen tycker jag. Men det betyder ju inte att alla tycker det

Mannen hittade en i en FBgrupp i vårt område inatt! (Nu outar jag mig säkert men ändå).
  • Smaug
    S23 skrev 2020-06-01 23:01:42 följande:

Kan tillägga att den är perfekt att lägga runt sovande barn, om ni nu tänker samsova dessutom, så att de inte kan rulla iväg.

Nu är vår dotter ingen klättrare, så 16 månader gammal lägger jag den fortfarande runt henne när hon somnat så att hon inte skall kravla iväg i sängen innan vi kommer och lägger oss. Väldigt mycket smidigare än att bulla upp med kuddar

Jo, amningskudden börjar bli för liten. Hon sover därför i mitten tillsvidare.
  • S23
    Smaug skrev 2020-06-02 08:53:18 följande:

Mannen hittade en i en FBgrupp i vårt område inatt! (Nu outar jag mig säkert men ändå).

Perfekt! Hoppas du kommer tycka om den. Är nog svårt att lyckas lista ut vem du är ändå
  • Anonym (Det löser sig)

Läser att så många kommenterar i din tråd att det minsann inte går att sovträna en 4månaders bebis. Alla barn är olika. Hade inga problem att börja sovträna mitt barn vid 4mån och hen är nu 6mån. Hen hade redan sina rutiner & va väldigt trygg & bekväm vid läggdags. Aldrig låtit hen ligga & skrika sig till sömns, för just den metoden ger mig magont.

Jag har kört på mörkt rum, mysbelysning & startat sängmobilen, sen har barnet fått jollrat & sprattlat runt en stund sen somna. Har spjälsängen intill min säng så medan han somnar så ligger jag bredvid så han ser mig ifall han vill. Kan ta allt från 5-30min. Sen är det väl givetvis skillnad på om man ammar eller ger ersättning, eftersom han verkar tuttig efter ditt bröst.

Läste även att ditt barn inte tar napp, testat Snuttefilt/diinglis istället?

Lycka till! :)

• S23
    Anonym (Det löser sig) skrev 2020-06-02 10:18:00 följande:

Läser att så många kommenterar i din tråd att det minsann inte går att sovträna en 4månaders bebis. Alla barn är olika. Hade inga problem att börja sovträna mitt barn vid 4mån och hen är nu 6mån. Hen hade redan sina rutiner & va väldigt trygg & bekväm vid läggdags. Aldrig låtit hen ligga & skrika sig till sömns, för just den metoden ger mig magont.

Jag har kört på mörkt rum, mysbelysning & startat sängmobilen, sen har barnet fått jollrat & sprattlat runt en stund sen somna. Har spjälsängen intill min säng så medan han somnar så ligger jag bredvid så han ser mig ifall han vill. Kan ta allt från 5-30min. Sen är det väl givetvis skillnad på om man ammar eller ger ersättning, eftersom han verkar tuttig efter ditt bröst.

Självklart kan man göra på det sätt du beskriver om man har ett barn som bara ligger och jollrar som du beskriver.

Ts har dock ett barn som skriker hysteriskt bara av att ligga bredvid henne. Precis likadant var mitt barn och då anser jag att sömnträning på det sättet inte alls är lämpligt.

Inte min mening att låta otrevlig så det hoppas jag att jag inte gör!
  • Smaug
    Anonym (Det löser sig) skrev 2020-06-02 10:18:00 följande:

Låter jättemysogt, skönt att du haft ett barn som lyckats söva sig själv. Håller tummarna att det håller i sig för er!

Hon gråter såvida inte bröstet är i munnen. Nu när mjölken rinner rejält så blir hon förbannaf över att hon inte kan suga utan att få i sig mat. Slutar med att jag vaggar henne vilket kan ta allt mellan 10-30 min. Hon gråter och bökar under tiden hon vaggas så det kändes inte lika hemskt att låta henne gråta (med mig intill) eftersom hon ändå gråter, varför inte passa på att sovträna tänkte jag.

Nu har jag fått massa bra tills som ska provas så vi h håller tummarna :)
Svar på tråden Femminutersmetoden utan att äverge barnet?