• Wed 10 Jun 2020 21:37
    823 visningar
    5 svar
    5
    823

    Planera föräldrapenning

    Jag är gravid i vecka 23 och tänkte så småningom börja planera våran föräldraledighet. Hur planerade ni eran föräldraledighet? Några tips? Är helt lost!

    Helst av allt skulle jag vilja vara hemma så länge som möjligt, dock kan jag inte ta ut allt för få dagar pga våran ekonomi. Vi jobbar båda inom serviceyrket och har inte direkt höga löner.

  • Svar på tråden Planera föräldrapenning
  • Wed 10 Jun 2020 21:44
    #1

    Mitt bästa tips är att ta ut noll eller så få dagar du kan under första året när man får göra som man vill utan att det påverkar sgi. Spara pengar i förväg om det behövs. Båda föräldrarna kan vara lediga helt eller delvis utan att ta ut föräldrapenning. Jag vill jobba deltid så länge som möjligt och då är det skönt att ha föräldradagar att fylla upp med.

  • Wed 10 Jun 2020 21:50
    #2

    Tack för svar. Dock måste jag ta ut lite dagar pga ekonomin. Vi kommer inte kunna spara så mycket pengar att vi kan klara oss under ett helt år. Men förstår absolut vad du menar, hade lätt gjort så om det fanns mer pengar att röra sig med.

  • Thu 11 Jun 2020 08:07
    #3
    Hhamrinf skrev 2020-06-10 21:50:01 följande:

    Tack för svar. Dock måste jag ta ut lite dagar pga ekonomin. Vi kommer inte kunna spara så mycket pengar att vi kan klara oss under ett helt år. Men förstår absolut vad du menar, hade lätt gjort så om det fanns mer pengar att röra sig med.


    Precis, därav att jag skrev noll dagar eller så få dagar du kan.
  • Anonym (Ledig­)
    Thu 11 Jun 2020 08:27
    #4
    +1

    Sambo jobbar borta måndag-torsdag.

    Jag är hemma med bebis (6månader) och jag tar ut mån-tors.

    I september så går min mamma i pension och då ska jag jobba inom vikariepoolen som barnskötare mån-ons. Då behöver vi inte ta ut föräldradagar förrän hon fyller 1år och då fortsätter jag jobba mån-ons och sen tar vi lägsta nivå dagar torsdag och och fredag.

    Sambo kommer snart börja ta ut föräldradagar lite här och lite där när det lugnar ner sig på jobbet

  • Anonym (Ledig­)
    Thu 11 Jun 2020 08:28
    #5
    Seven Costanza skrev 2020-06-11 08:07:15 följande:

    Precis, därav att jag skrev noll dagar eller så få dagar du kan.


    Hhamrinf skrev 2020-06-10 21:50:01 följande:

    Tack för svar. Dock måste jag ta ut lite dagar pga ekonomin. Vi kommer inte kunna spara så mycket pengar att vi kan klara oss under ett helt år. Men förstår absolut vad du menar, hade lätt gjort så om det fanns mer pengar att röra sig med.


    Har du möjlighet att jobba extra någon kväll/helg så gör det, då får pappan lite kvalitetstid med bebis och du får lite mer pengar och då behöver ni inte ta lika mycket föräldradagar utan kan spara
Svar på tråden Planera föräldrapenning