Tusen tack för alla svar! Det verkar vara lite "hur man än vänder sig har man ändan bak"... Jag vet att man kan få bakläxa när man flyttar från hyresrätt, men nu är det ju min egen lägenhet jag säljer, så jag tänkte att det kanske var lite annorlunda då - att allmänt hyfs säger att man städar ordentligt efter sig, men att det inte finns någon faktiskt regel att det måste vara städat enligt en viss standard...
Limeblad skrev 2020-06-15 10:33:34 följande:
Det ska vara så städat att man inte kan tro att du bott där. Jag hade aldrig flyttstädat själv. Om städningarna inte är bra nog lär du få bekosta omstädning.
Även när det är en bostadsrätt? Det finns alltså regler för det? Men om man anlitar städfirma, och de inte gör ett enligt den nye ägaren tillräckligt bra jobb, kan man ändå bara hänvisa till städfirman? Var finns kriterierna för "tillräckligt bra städning" när det är en privat bostad?
Körsbärsdalen skrev 2020-06-15 10:34:04 följande:
Ingen aning om vad regler säger för BR och ÄR, men för HR brukar värden ha tydliga listor för vad som ska göras. I andra fall är jag osäker. Jag har alltid anlitat städfirmor, och alla ställen jag flyttat till har varit städat av städfirmor. Senast fick vi göra en städbesiktning inför inflytt till vår villa, jag hade då lite att anmärka på (var hundhår här och var som städfirman missat, fanns smuts på kökstaket som inte städats bort, golvbrunnen hade de struntat i o.s.v.) så deras anlitade städfirma kom och städade bättre innan inflytt.
Och det godtog städfirman bara? Den förre ägaren behövde inte bråka med dem?
Petter och jag skrev 2020-06-15 10:40:43 följande:
Det beror på vad som står i köpekontraktet. Det vanliga är att man flyttstädar. Det finns checklistor för det att googla fram. Här är en lista jag googlat fram: fmf.se/kopprocessen/flyttstadning/
Tack!
Magical skrev 2020-06-15 11:01:17 följande:
Ett par ggr har jag flyttstädat själv + hjälp av tex föräldrar, men då har det blivit anmärkningar tex på fönstren eller på att det inte var tillräckligt städat bakom spisen eller så. En gång fick jag betala för nya ugnsplåtar för att det var fläckar på dem! Efter det har jag alltid anlitat städfirmor, så skönt!
Och detta har varit när du sålt hus/lägenhet? Eller har det varit när du flyttat från hyresrätt?
hawthorne skrev 2020-06-15 11:08:43 följande:
Jag har flyttat några gånger och då städat själv. Det har blivit ett oherrens tjafs varje gång, även då när de inflyttade fick låna ett rum att ställa sina grejor i långt innan flyttdatum. Vi talade noga om att det skulle innebära att vi INTE städade det rummet. Det blev tjafs ändå för att vi inte städat de rum vi upplät till dem av ren snällhet.
Vilka idioter det finns...
Kjell2 skrev 2020-06-15 11:18:49 följande:
Har du anlitat en mäklare ännu, om inte kolla om mäklaren kan ordna flyttstädning.
Efter försäljning, stäm av med köparen. Om de t ex ska helrenoverad så brukar det vara mindre noga med städningen. ibland går det att förhandla om städning - "Ni får tidigare tillträde om ingen flyttstäd"
Skitbra råd!! Tack! Nä, jag är precis i processen att välja mäklare; jag har haft ett antal på besök redan, och har ett antal till inbokade.
brallison skrev 2020-06-15 11:29:46 följande:
Men vid tidigare tillträde glöm inte att informera BR om det (eller hyresvärden) för att om nåt går fel under den tiden, så står du för försäkringen och skador - värt att tänka på.
Good point - tack!
Mint skrev 2020-06-15 12:03:46 följande:
Jag har flyttstädat själv. Blev inte godkänt. Fick betala bostadsbolaget för städning.
Vis av erfarenhet anlitade jag firma nästa gång. Blev inte godkänt. De fick göra om det tills det med nöd och näppe godkändes.
Anlitade firma även vid nästa flytt. Blev inte heller godkänt. De fick göra om det medan köparens mamma (själv städerska) tittade på.
Kort sagt: anlita firma, men var beredd på att de också gör ett halvdant jobb så att de får komma tillbaka och göra om.
Precis! Detta hände mig också när jag flyttade från hyresrätt - jag anlitade en städfirma för att det säkert skulle bli bra, men fick jättemånga anmärkningar och det blev en himla cirkus som slutade med att jag fick bekosta en ny städning av hyresvärdens städfirma... inte kul kan jag ju säga...