• Anonym (Förtvivlad)

Är det mitt ansvar att relationen med barnens pappa funkar?

Skild med två barn i 6 och 8 års åldern.

Varannan vecka funkar ganska dåligt och det har blivit lite till och ifrån med umgänget för pappan (han har en osäker anställning och hoppar in olika pass och skift). Jag får hela tiden anpassa mig och barnen efter hans jobbschema och kan aldrig planera något fullt ut. Han brister i rutiner kring barnen och har noll koll på skolans scheman, läxor, uppgifter, kläder till barnen, aktiviteter. Inte heller ser han till att deras tänder är borstade. Också medla mellan pappa och barnen då barnen känner sig försummade hos honom. Stötta deras relation för barnen vill allt sällan dit.,

Jag känner mig helt tömd på energi. Jag orkar verkligen inte mer! Har börjat sätta ner foten och vägrat att köra över barnen till honom när han får en lucka fri i kalendern när vi har något inplanerat. Han blir förbannad och nu har en tant på familjerätten hört av sig och varnat att jag gör mig skyldig till umgängessabotage (!).

Jag vill inget annat än att barnen ska ha en bra relation med både mig och sin pappa. Jag vill ju att de ska vara hos honom och ha det bra! Men det är bara jag som kämpar för deras välmående. Det är jag som ser till att deras relation funkar. Och jag är snart helt slutkörd..

Jag fattar absolut att han som pappa har rättigheter, men vad har han för skyldigheter? Och hur ska jag göra så att mitt liv inte handlar om att styra upp hans utan att riskera mitt umgänge med barnen? Ska det verkligen vara såhär att jag som mamma har det yttersta ansvaret för våra barn?!

• Svar på tråden Är det mitt ansvar att relationen med barnens pappa funkar?
  • Kjell2

Fixa ett fastställt umgängesschema, gå via familjerätten.

• Anonym (eee)

Nej det är inte ditt ansvar, men så klart för man inte förhindra, men eftersom hans liv verkar vara så "löst" så blir det ju så här om ni inte har ett tydligt avtal. 

Boka samtal på familjerätten med informationen at du vill att ni skriver ett avtal. Då är alla inblandade förberedda på vad som ska göras. Pappan måste också vara md, förstås. Säger han nej så är det han som ställer till det, inte du! 

Du behöver ha ett förslag med dig så som du skulle vilja ha det, pappan har säkert också tänkt hur han skulle vilja ha det. Sen hjälper familjerätten er att få ihop en lösning ni båda kan vara ok att prova. 

Tycker du detta är svårt, kontakta en jurist och be om lite riktlinjer. Oftast kan man få en stunds gratis rådgivning visa hemförsäkringen ,kolla det. 

Du ska också uttrycka dig i termer av "barnens bästa", inte "jag vill si och så", utan trycka på att det inte är bra för barnen att ha den där ovissheten av att inte veta när de ska till pappa. 

• Anonym (U)

Vet tanten vad det gäller på riktigt? Eller har hon hört en annan version från ditt ex?

• Anonym (Ylva)

Varför kan inte han hämta barnen?

Min tanke är att köra varannan vecka. Med tanke på hans jobb så kommer han nog inte kunna hela veckan men när det är din vecka så är det din vecka. Då ska inte han ringa å säga att han har en ledig lucka och vill ha dit barnen. Han borde även kunna planera någorlunda sin vecka. Bestämma att mån - ons (eller några andra dagar) så har jag barnen och därför tacka nej till jobb. Har barnen skola eller fritids nu så borde han ju ändå kunna jobba dagtid. Det är krånglig om man enbart är timanställd. Söker han andra jobb?

Oavsett vad du väljer att göra så skulle jag absolut kontakta familjerätten.

Svar på tråden Är det mitt ansvar att relationen med barnens pappa funkar?