• Anonym (Tess)

Orosanmälan pga skolfrånvaro vid Corona

Vi fick orosanmälan av skolan pga frånvaro. Vårt äldsta barn studerade hemifrån pga lillebror är i riskgrupp.

Det känns så löjligt. Det är ju ett smittsamt virus som folk dör av.

Vi har inte träffat soc än.

Är det fler som är i samma situation? Och om ni redan träffat soc, hur har det gått?

• Svar på tråden Orosanmälan pga skolfrånvaro vid Corona
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Annika) skrev 2020-06-16 11:09:16 följande:

Jag har tre barn i skolåldern som är mycket allergiska mot livsmedel, material och sådant som växer ute. De anses inte tillhöra riskgrupp trots att de har sådant stort handikapp.

De gick i skolan som vanligt några veckor men de fungerade inte med alla vikarier i klasserna och köket. Först vabbade vi i 5 v pga reaktion av fel kost. Hade möte med EVH och i samråd med rektor, skolsköterska och barnmedicin bestämdes att det var hemstudier som gällde. Minsta barnet fick en vikarie som noterade 9 veckors frånvaro och hen gjorde en orosanmälan utan att känna till bakgrunden. Vi blev kontaktade av socialtjänsten och de ställde en del frågor. De pratade med rektor, skolsköterska och barnmedicin och sedan var saken ur världen. Visst, det kändes konstigt. Jag är ändå tacksam över att någon reagerade och vågade agera. Arbetar som lärarassistent och jag kan lova att det finns iaf 4 barn i varje klass på skolan där jag arbetar som skulle behöva den insatsen. Att någon vågar. Jag har själv gjort det. Man måste ha barnperspektivet i åtanke och hellre en anmälan för mycket eller en för lite. Jag kan villigt erkänna att jag gjorde en anmälan när ett barn i klassen hade blåmärken över hela kroppen som skiftade plats och nyans. När jag frågade barnet fick jag som svar att hen inte ville prata om det. Barnet hade leukemi och var under behandling men det hade jag inte kännedom om då. Barnet berättade inte det. Jag tror att få människor anmäler av illvilja. Vissa gör det. Men överlag tror jag att de flesta vill väl. Så har du rent mjöl i påsen har du inte något att oroa dig för.

Tack för svar hur det var när ni fick anmälan.

Startade soc en utredning, eller kunde de prata med skolan utan att göra en utredning?

Vår skola har haft mycket vikarier och någon visste inte att hen studerade hemma.
  • Anonym (fd pedagog)

För någon vecka sedan var det en infektionsläkare på tv som just pratade om barn som var hemma pga corona.
    Han sa att man alltid ser till varje fall.
    Ett barn som tillhör riskgrupp får intyg ifrån läkare att han eller hon inte ska vara i skolan om läkare bedömer att barnet är bättre skyddat hemma.
    Men när det gäller friska syskon var det knepigare, man får inte automatiskt ett intyg på att syskonet får vara hemma för att ett syskon har en sjukdom men man bedömer varje familj utifrån situation och ibland kan det vara bra om syskon är hemma ett tag så  ert fall kanske ett läkarintyg lättare kan fås om det innebär att syskon är hemma en begränsad period.
    För de flesta skolor och kommuner måste ha läkarintyg på att det är det bästa för barnen att vara hemma annars ska dom soc anmäla.
    Men soc kan ju efter läkarkontakt få svar på att barnen ska vara hemma under en period.
    Men familjer kan inte bestämma själva att hålla sina barn hemma under en längre period utan läkarintyg och det är ju för att familjer som inte behöver hålla barn utan anledning håller barnen hemma.
    Har inte skolan bett om läkarintyg?
    Hur löd er överenskommelse med skolan?
    T ex hur länge skulle barnen hållas hemma, som hela terminen eller några veckor osv.
    Hur las planeringen av undervisningen upp? ämnen som inte på samma sätt kan studeras hemma osv beroende på barnens ålder?
    Vem ansvarade på skolan att barnen fick all rätt undervisning osv.
    Sånt spelar ju in om soc anser att barnen inte fått all undervisning osv.
    Kanske barnen måste komplettera med sommarskola osv.
    Men det är bra att soc går igenom allt ifall barnen behöver komplettera i vissa ämnen osv.
    Även om barnen kan gå tillbaka till skolan i höst även om lillebror fortfarande är riskgrupp osv.
    Syskonen får inte missa viktig skolgång för att lillebror är i riskgrupp utan där kommer man att leta lösningar.

• Anonym (Mio)
    Anonym (.) skrev 2020-06-16 00:44:51 följande:

Är lillebror 78 år, har en rad olika underliggande och allvarliga sjukdomar så förstår jag varför du håller barnet hemma, annars inte.

Självklart ska man oroanmäla föräldrar som tror att man kan förhålla sig till lagen lite som man vill och behagar.

Är involverad i grundskola och alla föräldrar som inte hörsammar skolplikten oroanmäls naturligtvis. Det vore ett lagbrott att inte göra det.

Vilken rubbad kommentar. Vem fan bryr sig om skolplikt i ett sådant läge vi är i. Jag, mamma, tillhör riskgrupp och jag håller mitt barn hemma så mycket jag vill. Tack och lov går mitt barn på en skola med vettiga lärare och rektor.

Vad är värst för ett barn ? att missa skolan i några månader eller att förlora sin mamma i corona pga av att barnet själv smittat mamman?
  • BernieLollo

Ja det är världens undergång med dett virus och vad tusan bryr du dig om att ungen ska leva vidare sen efter detta och behöva gå om en klass och få på sig SOC?

Det är inte pesten eller digerdöden, men en del har ju fullkomligt tappat fattningen.

• Anonym (nova)
    Anonym (Mio) skrev 2020-06-16 12:48:47 följande:
    Vilken rubbad kommentar. Vem fan bryr sig om skolplikt i ett sådant läge vi är i. Jag, mamma, tillhör riskgrupp och jag håller mitt barn hemma så mycket jag vill. Tack och lov går mitt barn på en skola med vettiga lärare och rektor.

Vad är värst för ett barn ? att missa skolan i några månader eller att förlora sin mamma i corona pga av att barnet själv smittat mamman?
    Fast det gäller ju inte bara några månader. Det kan dröja minst ett år till innan ett vaccin finns tillgängligt. Ska ditt barn vara hemma så pass länge? Det kommer att påverka barnet hela livet. Om det ska vara så länge kanske det är bättre att barnet bor någon annanstans fram till dess att du kan ta barnet till skolan. 

Vi är många, många i riskgrupperna som har barnen i skolan. Det går bra. 
  • neverpreggo

Är det du som hade pratat med lärare istället för rektor för "godkännandet"?

• Anonym (.)
    Anonym (Annika) skrev 2020-06-16 11:09:16 följande:
    Jag har tre barn i skolåldern som är mycket allergiska mot livsmedel, material och sådant som växer ute. De anses inte tillhöra riskgrupp trots att de har sådant stort handikapp.
    De gick i skolan som vanligt några veckor men de fungerade inte med alla vikarier i klasserna och köket. Först vabbade vi i 5 v pga reaktion av fel kost. Hade möte med EVH och i samråd med rektor, skolsköterska och barnmedicin bestämdes att det var hemstudier som gällde. Minsta barnet fick en vikarie som noterade 9 veckors frånvaro och hen gjorde en orosanmälan utan att känna till bakgrunden. Vi blev kontaktade av socialtjänsten och de ställde en del frågor. De pratade med rektor, skolsköterska och barnmedicin och sedan var saken ur världen. Visst, det kändes konstigt. Jag är ändå tacksam över att någon reagerade och vågade agera. Arbetar som lärarassistent och jag kan lova att det finns iaf 4 barn i varje klass på skolan där jag arbetar som skulle behöva den insatsen. Att någon vågar. Jag har själv gjort det. Man måste ha barnperspektivet i åtanke och hellre en anmälan för mycket eller en för lite. Jag kan villigt erkänna att jag gjorde en anmälan när ett barn i klassen hade blåmärken över hela kroppen som skiftade plats och nyans. När jag frågade barnet fick jag som svar att hen inte ville prata om det. Barnet hade leukemi och var under behandling men det hade jag inte kännedom om då. Barnet berättade inte det. Jag tror att få människor anmäler av illvilja. Vissa gör det. Men överlag tror jag att de flesta vill väl. Så har du rent mjöl i påsen har du inte något att oroa dig för.
    Det är rektorn som gör den formella orosanmälan och inte den enskilda läraren/skolpersonalen.
  • Anonym (PP)
    Anonym (.) skrev 2020-06-19 05:36:46 följande:

Det är rektorn som gör den formella orosanmälan och inte den enskilda läraren/skolpersonalen.

Där har du fel för anmälningsplikten är personlig. Det där görs dock lite olika på skolorna. Jag är biträdande rektor och brukar stå på anmälan tillsammans med kurator, fast egentligen skulle våra lärare behöva göra orosanmälningar själva.
  • Anonym (.)
    Anonym (PP) skrev 2020-06-19 05:46:43 följande:
    Där har du fel för anmälningsplikten är personlig. Det där görs dock lite olika på skolorna. Jag är biträdande rektor och brukar stå på anmälan tillsammans med kurator, fast egentligen skulle våra lärare behöva göra orosanmälningar själva.
    Nej det ska de inte behöva göra. Alla ansvarstagande rektorer och biträdande rektorer står för den formella anmälan.
    Helt enkelt för att det läraren inte skall utlämnas till föräldrarnas reaktion och eventuella utåtagerande.
  • Anonym (PP)
    Anonym (.) skrev 2020-06-19 05:49:41 följande:

Nej det ska de inte behöva göra. Alla ansvarstagande rektorer och biträdande rektorer står för den formella anmälan.

Helt enkelt för att det läraren inte skall utlämnas till föräldrarnas reaktion och eventuella utåtagerande.

Det är därför vi gör det. Men det behöver de egentligen, enligt anmälningsplikten som är personlig.
  • Anonym (.)
    Anonym (PP) skrev 2020-06-19 05:59:35 följande:
    Det är därför vi gör det. Men det behöver de egentligen, enligt anmälningsplikten som är personlig.
    Nej det behöver de inte. De behöver informera rektor, som gör det personligt.
    Bara den rektor som tar så lite ansvar som möjligt lägger detta på sina underordnade.
  • Anonym (PP)
    Anonym (.) skrev 2020-06-19 07:44:47 följande:

Nej det behöver de inte. De behöver informera rektor, som gör det personligt.

Bara den rektor som tar så lite ansvar som möjligt lägger detta på sina underordnade.

Nej, den är personlig. Det hänger ihop med formuleringen "genast" och "anställda", men enskilda anställda har inte klandrats vid dröjsmål, utan rektor, när det anmälts till bl.a Skolinspektionen om man haft en rutin att det är rektor eller elevhälsopersonal som gör anmälan. Du får skilja på vad du tycker och hur anmälningsplikten är utformad.
  • Anonym (Tess)

Det var flera år sedan jag skrev på Familjeliv. Oj vilket kallt och fördömande klimat det blivit här inne, och inte svar på frågan jag ställde.

Jag kan informera om att personen på skolan som ska ha anmält till soc hade förväxlat vårt barn med en annan elev, så de hade alltså inte skickat anmälan för vårt barn. Vi hade som sagt fått godkänt att hen var hemma.

Svar på tråden Orosanmälan pga skolfrånvaro vid Corona